Njuike sisdollui

Bargobihtát ja doaimmat

Klassens diskusjonsregler

Bilde av plakat med  snakkebobler som inneholder diskusjonsregler. Foto.

Oppgave 1

Les fagstoffet i artikkelen "Slik får vi bedre diskusjoner".

Del 1: Individuelt

Noter ned fem punkter som du tror kan gi bedre diskusjoner i din klasse.

Del 2: Diskuter i grupper

Kan dere bruke noe av det dere har lært her til å få til enda bedre diskusjoner i klasserommet deres?

Prøv ut tipsene fra artikkelen når dere diskuterer og reflekter sammen over hvordan de fungerer i gruppen.

Del 3: Del hva gruppa kom fram til med resten av klassen

Oppsummer mellom fem og ti punkter til bedre diskusjoner som dere blir enige om skal gjelde i klasserommet deres.

Oppgave 2

Det kan være lett å glemme hva som skal til for å få til gode diskusjoner når du er midt inne i en opphetet debatt. Derfor er det lurt å lage noe som kan henge i rommet og minne dere på det dere har bestemt skal være klassens diskusjonsregler:

  • Lag store snakkebobler av A4-ark. Dere kan bruke malen som ligger under her.
  • Skriv en diskusjonsregel i hver snakkeboble.
  • Lim boblene på kartong som klippes til samme fasong.
  • Disse kan henge på veggene, eller i tråd fra taket i klasserommet, som en påminnelse om hvordan dere vil at diskusjoner skal foregå.

Fiillat

Oppgave 3

Be klassen ta stilling innledningsvis ved å si "ja" eller "nei" til

  1. russebusser
  2. mobilforbud på skolen
  3. influencere

Noter svarene dine på en lapp. Finn noen i klassen som har svart det motsatte som deg. Bytt partner for hvert punkt. Bruk det dere har lært om å diskutere.

Gi hverandre respektfulle tilbakemeldinger underveis om dere ser at dere glemmer noen av prinsippene for gode diskusjoner som dere har lært om.

Etter diskusjonen:

  • Ble dere enige om noen av punktene? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Lyttet dere til hverandres synspunkter?
  • Kom dere frem til nye innsikter om temaet sammen?



CC BY-SADán lea/leat čállán Caroline Nesbø Baker.
Maŋemusat ođastuvvon 09/19/2024

Oahppanresurssat

Hva er kommunikasjon?