Nasjonal eksamen i MIK 2
Nasjonalgitt eksamen i MIK 2 består av to dager. Den ene dagen er en obligatorisk forberedelsesdag der dere kan samarbeide med andre og har rett til å få veiledning av faglærer. Den andre dagen er selve eksamensdagen. Da skal dere arbeide alene i fem timer.
På forberedelsesdagen får dere utdelt tema og noen aktuelle tekster. Bruk dagen på å samle og organisere notater som dere kan bruke som hjelp på den skriftlige eksamensdagen. Husk at på eksamensdagen vil dere ha begrenset nettilgang.
På den skriftlige eksamensdagen får dere to oppgaver. Den ene er en praktisk planleggingsoppgave som dere leverer som ei produksjonsfil sammen med refleksjon. Den andre oppgaven besvarer dere i form av en fagartikkel eller en drøfting. Begge oppgavene blir vektet like mye.
Søk etter ressurser til eksamen i MIK 2 hos Utdanningsdirektoratet. (Søk på "SAM3049", passordet er "Eksamen".)
Tema
På forberedelsesdagen får dere oppgitt ett eller flere temaer, for eksempel
praktisk medieproduksjon (er med i alle eksamener)
sammenhengen mellom mediebruk og mediepåvirkning
mediemakt
medieutvikling fra 2000
Dagsorden
Dere vil dessuten bli bedt om å sette dere inn i saker på dagsordenen.
Tekster som aktualiserer tema
Dere får også utdelt medietekster dere skal sette dere inn i, og disse tekstene aktualiserer temaene dere har fått oppgitt. Når dere leser tekstene, må dere sette dere inn i følgende:
Hva er målgruppe, formål og funksjon for tekstene?
Hva kjennetegner form og innhold til medietekstene?
Hvilke sjangre tilhører medietekstene?
Hvilke medietyper er tekstene satt sammen av, og hvilke sentrale virkemidler er brukt?
Hvilke kilder er brukt?
Målet for arbeidet på forberedelsesdagen er å få oversikt over de oppgitte temaene og se sammenhengen mellom dem. Ved hjelp av vedleggene og saker fra dagsorden skal dere avgrense temaområdene til noen relevante mediesjangre og problemstillinger.
Tips til oppgave 1: planlegging av medieproduksjon
Hva kan dere gjøre i forkant?
Tekst- og kommunikasjonskompetanse: Hvilke sjangre og kanaler ser dere for dere det er aktuelt å produsere noe for, i sammenheng med de mediefaglige temaene som er oppgitt? Har dere klart for dere hva retorikk og argumentasjon er? Kan dere strategier for å rette budskap mot spesifikke målgrupper? Har dere oversikt over virkemidler og fortelleteknikker?
Produksjonskompetanse: Hvilke sjangre er dere fortrolige med, hvilke medietyper håndterer dere godt? Hva kjennetegner planlegging av et medieprodukt, hva er likt og ulikt for ulike typer sjangre?
Tips til forberedelser av oppgave 2: skriftlig fagtekst
Hvilket arbeid kan dere gjøre i forkant? Hvordan kan dere forberede dere til en skriftlig fagtekst?
Formuler definisjoner av begreper.
Lag kildesamlinger.
Trekk ut sitater fra kjente og nye kilder.
Sørg for å ha oversikt over skrivehjelpressurser.
Lag kildeliste for vedlegg og kilder som dere allerede nå vet at dere skal bruke på eksamen.
Dere kan også samarbeide om å lage oversikter og tankekart over fagstoffet. Ofte vil læreren hjelpe dere med å organisere en arbeidsdeling og sørge for å dele hjelpemidler dere kan bruke til eksamen.
Husk å bruke strategier for nettsøk og kildekritikk i arbeidet.
Eksamensoppgavene du får utdelt på eksamensdagen, er delt i to deler: en teoretisk del og en praktisk-estetisk del. Les oppgaveteksten nøye og få oversikt over sentrale fagbegreper. Det er kun det oppgaven spør etter, du skal ta med i besvarelsen din. Alt annet legger du til side.
Husk: Planlegg tida du skal bruke på hver av de to besvarelsene. For begge oppgavene gjelder det å være bevisst språk og kildebruk.
Kildebruk
Det er lov å ta med synspunkter eller sitater fra ulike kilder, men husk å markere dette tydelig. Hvis ikke, kan du bli beskyldt for plagiat. Husk å føre kilder også for medieproduksjonen.
Eksamensoppgavene
I den første oppgaven får du vist fram hvor god du er til å planlegge et medieprodukt og reflektere over det.
I den andre oppgaven skal du vise kunnskap om faglige emner, evne til tekstanalyse og drøfting.
Guoskevaš sisdoallu
Her er et eksempel på forberedelsesdelen til skriftlig prøveeksamen i faget medie- og informasjonskunnskap 2.
Forslag til skriftlig prøveeksamen i medie- og informasjonskunnskap 2.