Øvelse til nasjonalgitt eksamen – forberedelsesdag
Dagen før prøveeksamen/heldagsprøven bør elevene få kjennskap til tema, kompetansemål og aktuelle kilder.
Tema
Tema for dette oppgavesettet er mediemakt, representasjon i mediene, ytringsfrihet og ytringsansvar.
Noen aktuelle problemstillinger:
På hvilken måte kan mediemakt brukes og misbrukes?
Tar influensere ytringsansvar i sosiale medier?
Bidrar mediene til å opprettholde eller avsløre stereotypier og fordommer mot minoriteter?
Aktuelle kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
drøfte forholdet mellom ytringsfridom og ytringsansvar
drøfte kva makt media har
analysere forskjellige medieforteljingar og reflektere over samanhengar mellom form og innhald
drøfte korleis medieforteljingar kan skape respekt og forståing mellom folk og kulturar, men også stereotypiar og fordommar
bruke faglege teoriar i arbeid med faglege spørsmål, emne og problemstillingar
planleggje, utvikle og presentere eigne medieforteljingar på nye måtar
finne, vurdere og bruke kjelder
Aktuelle emner på NDLA som du bør sette deg inn i
Du finner fagartikler som belyser disse problemstillingene i følgende emner på NDLA:
Veiledning i praktisk produksjon
I forberedelsestida kan det være lurt å sette seg inn i disse veiledningsressursene:
Aktuelle medieoppslag
I tillegg kan det være lurt å sette seg inn i et antall aktuelle mediefortellinger/medieuttrykk som formidler sentrale sider ved temaet/problemstillingene.
Her er noen eksempler:
Medietilsynet, 2021: Undersøkelse om kritisk medieforståelse i den norske befolkningen
Advokathuset Justisia, 2020: Hva er straffbart å si på sosiale medier?
NRK, 2022: Sophie Elise-podkast fikk både skryt og kritikk i Kringkastingsrådet
TV 2, 2022: Atle Antonsen anklaget for rasisme: Måtte stenge kommentarfelt: – De er for ufyselige
NRK, 2020: – Jeg spøker ofte om det med å bli slått av mor og far
Guoskevaš sisdoallu
Forslag til skriftlig prøveeksamen i medie- og informasjonskunnskap 2.