Muntlig-praktisk oppgave: personvern i det digitale samfunnet
å bli kjent med fordeler og ulemper ved ny teknologi og digitalisering av samfunns- og arbeidsliv
å forstå hvorfor personvern er en viktig forutsetning for digitalt medborgerskap
å vise at du kan lese og forstå statistikk, og at du kan trekke ut det mest vesentlige ut av et offentlig dokument
å kunne presentere et komplisert saksforhold på en enkel og spennende måte for et ungt publikum
å øve på å løse en muntlig-praktisk eksamensoppgave
Dere skal lage en presentasjon om personvern i det digitale samfunnet. Målgruppa for denne presentasjonen er vg2-elever. Presentasjonen skal vare i cirka 30 minutter.
Dere skal bruke et digitalt presentasjonsverktøy, og presentasjonen skal inneholde både tekst, tabeller, stillbilder, video og lyd. Minimum ett stillbilde, en video og ett lyduttrykk skal være selvprodusert.
Utgangspunktet for presentasjonen er
fagtekster om digitalt medborgerskap og personvern
Guoskevaš sisdoallu
Hva er kriteriene for digitalt medborgerskap, og hva trengs for å være en god digital medborger?
Borgere av et digitalt samfunn etterlater digitale spor overalt. Hvordan kan vi sikre at ikke myndigheter og andre aktører misbruker det de vet om oss?
Gjennomføring
Klassen skal deles inn i grupper på fire elever som samarbeider om å løse oppdraget. Alle elevene skal i etterkant lage et individuelt refleksjonsnotat.
Planleggingsfasen
Les oppdraget nøye! Alle i gruppa samarbeider om idéutvikling og research. Fordel dokumentene mellom dere, og noter viktige stikkord.
Diskuter dere fram til
hvilke kilder dere vil bruke i presentasjonen
hvilken form presentasjonen må ha for å fenge målgruppa
hvilke medieuttrykk dere vil ha med i presentasjonen, og hvordan den grunnleggende estetikken skal være
hvilke digitale verktøy dere vil bruke til å lage presentasjonen
hvordan den muntlige framføringa skal være
Lag så en arbeidsplan for det som skal gjøres, og fordel arbeidsoppgavene.
Produksjonsfasen
Velg ut relevant informasjon fra skriftlige kilder. Fotografer og ta relevante video- og lydopptak. Finn også eksterne bilder, video og lydproduksjoner som kan være aktuelt å bruke i presentasjonen. Husk å utøve kildekritikk.
Sammenstill tekst, stillbilder, lyd og video til en digital presentasjon. Husk å oppgi hvilke kilder dere har brukt.
Guoskevaš sisdoallu
Her får du gode tips til hva du bør tenke på når du skal holde en presentasjon.
Verktøy for lineære presentasjoner, oversikt over sammenhenger og for publisering.
Presentasjonsfasen
Lag et manus i stikkordsform for hvordan dere vil kommentere den digitale presentasjonen.
Sett av 10 minutter til faglige spørsmål fra vg2-elevene dere presenterer for. Svar på spørsmålene ut fra den fagkunnskapene dere har om emnet digitalt medborgerskap og personvern.
Be om tilbakemelding på måten dere presenterte emnet på.
Egenvurdering
Lag til slutt hvert deres individuelle refleksjonsnotat der dere vurderer prosess og produkt.