Njuike sisdollui

Bargobihtát ja doaimmat

Språkvansker i barnehagen

Når du skal jobbe med barn i barnehagen, er det viktig at du har kunnskap om språkvansker. Her kan du lære mer om språkvansker og hva du bør gjøre for å stimulere til god språkutvikling.

Se filmen Språkvansker i barnehagen, som er en del av Lesesenterets språkløype "Vansker med språk, lesing og skriving".

Del 1. Spørsmål knyttet til filmen

  1. Forklar forskjellen på språkvansker og språklig forsinkelse.
  2. Vi skiller mellom spesialpedagogiske tiltak og allmennpedagogiske tiltak i barnehager. For hvem gjelder allmennpedagogiske tiltak?
  3. Hvilke utfordringer kan språkvansker gi på lang sikt?
  4. Forklar hva Bloom og Laheys språkmodell går ut på. Gi eksempler fra filmen eller fra egen praksis.
  5. For å finne ut om barn som holder på å lære seg norsk, har språkvansker eller ikke, må vi se på hvordan de mestrer norsk, og hvordan de mestrer sitt eget morsmål. Hvorfor må vi det?
  6. Hvorfor trenger vi kunnskap om språkutvikling og språkvansker?

Del 2. Språkstimulerende aktiviteter

Søk på internett og finn språkstimuleringsaktiviteter som passer for barn i barnehagen. I relatert innhold finner du lenker til noen aktuelle nettsider.

  1. Lag aktivitetskort som forteller

    • hva aktiviteten går ut på
    • hvordan den skal gjennomføres
    • hvorfor denne aktiviteten stimulerer til språkutvikling
  2. Illustrer aktiviteten på aktivitetskortet, enten ved å tegne selv eller ved hjelp av bilder fra nettet.
  3. Samle sammen alle idéene fra klassen og lag et språkhefte til bruk i barnehagen.

Guoskevaš sisdoallu

CC BY-SADán lea/leat čállán Riborg Anna Ringereide.
Maŋemusat ođastuvvon 03/07/2024

Oahppanresurssat

Språkutvikling