Njuike sisdollui
Bargobihttá

Språkvansker i barneskolen

Som ansatt i barneskolen/SFO er det viktig å kunne gjenkjenne språkvansker. Her vil du lære om kjennetegn på de ulike typene språkvansker barn kan ha. I tillegg er det viktig for barna at du kan foreslå aktiviteter som fremmer språkutvikling.

Se filmen Språkvansker på barnetrinnet, som er en del av Lesesenterets språkløype "Vansker med språk, lesing og skriving".

Video: Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking / CC BY-SA 4.0

Del 1. Spørsmål knyttet til filmen

  1. Hvilke ferdigheter har betydning for å lære og for å formidle kunnskap?
  2. Hva er spesifikke språkvansker?
  3. Gi eksempler på hva språkvansker går ut på innenfor disse områdene:

    • lyder
    • forstå og uttrykke språk
    • bruk av språk
  4. Hvilke kjennetegn har vi på språkvansker?
  5. Finn ut hvordan du kan møte og jobbe med barn som har ulike språkvansker.

Del 2. Språkstimulerende aktiviteter

Søk på internett og finn språkstimuleringsaktiviteter som passer for barn i barneskolen. I relatert innhold finner du linker til noen aktuelle nettsider.

  1. Lag aktivitetskort som forteller

    • hva aktiviteten går ut på
    • hvordan den skal gjennomføres
    • hvorfor denne aktiviteten stimulerer til språkutvikling
  2. Illustrer aktiviteten på aktivitetskortet, enten ved å tegne selv eller ved hjelp av bilder fra nettet.
  3. Samle sammen alle idéene fra klassen og lag et språkhefte til bruk i barneskolen/SFO.

Guoskevaš sisdoallu

Ekstern
Språkløyper

Neahttasiidu čuovvuvaččas sprakloyper.uis.no