Synet på barn og barns utvikling
Oppfatningene dine om barn og barndom har betydning for hvordan du møter og behandler barn. Synet på barn har endret seg, det ser vi i forskning, litteratur, i lovverket og i rammeplanen.
Oppgaver
- Tenk tilbake til egen barndom: Hvordan mener du synet på barn og barndom var da?
I dag blir barndom sett på som en verdi i seg selv.
- Hva innebærer det at barndommen blir sett på som en verdi i seg selv, og ikke bare en fase som barnet skal igjennom for å bli voksen?
- Hvilken betydning mener du dette har for ditt arbeid med barn og unge?
Barn har rett til medvirkning i eget liv.
- Hva betyr medvirkning?
- Hva betyr det at barn har rett til medvirkning?
- Hvilken betydning vil barns rett til medvirkning ha i ditt arbeid med barn og unge?
- Hvilken betydning har det for arbeidet ditt som barne- og ungdomsarbeider at du ser på barnet som et likeverdig subjekt med egne intensjoner og opplevelser?
- Barns liv påvirkes av omgivelsene, men barn påvirker også sine egne liv. Hva betyr dette?
Vi betrakter barn som kompetente og utforskende, og de medvirker aktivt i å skape sin egen kunnskap.
- Hvordan kan du legge til rette for at barn får være aktive, utforske og skape sin egen kunnskap i samspill med andre i barnehage, skole/SFO eller fritidsklubb?
- På hvilke måter kan handlingene og reaksjonene dine påvirke barns utforskning? Lag en liste over hvilke handlinger og reaksjoner som bidrar positivt.
- Lag en liste over aktiviteter der barn og unge får være aktive og utforske i samspill med andre. Skriv hvilke utviklingsområder de ulike aktivitetene kan stimulere. Husk at en aktivitet kan stimulere flere sider eller utviklingsområder hos barnet.
- I rammeplanen for barnehager står det at barna skal møtes som individer, og voksne skal ha respekt for barnets opplevelsesverden. Hvordan kan du vise respekt for barnets opplevelsesverden?
- Tidligere tenkte noen at barn var passive mottakere av kunnskap, og at det var de voksnes jobb å fylle på med kunnskap. Ser du noen trekk fra dette synet i dagens skole?
- Hvilken betydning har dialogen for læring og utvikling?
Planlegg, gjennomfør og evaluer en aktivitet der barn får utforske i samspill med andre.
- Velg selv institusjon og alder på barna.
- Skriv hva du vil gjøre, og hvordan du vil gjøre det, og begrunn valgene dine.
- Beskriv i planen hvordan du som voksen bør opptre for å fremme barns lyst til å utforske.
- Gjennomfør aktiviteten i klassen, i praksis eller inviter barn til skolen.
- Evaluer gjennomføringen.
CC BY-SADán lea/leat čállán Siv Stai.
Maŋemusat ođastuvvon 02/09/2021