Njuike sisdollui
Bargobihttá

Fysiske omgivelser

Det fysiske miljøet har betydning for barn og unges mulighet til å være fysisk aktive. I disse oppgavene skal du undersøke ulike fysiske miljøer og tegne og beskrive omgivelser som gir muligheter for motorisk læring og utvikling.

Fysisk aktivitet

Filmen fra Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet viser at motorisk utvikling og læring skjer gjennom et samspill mellom barnet selv, oppgavene som skal utføres, og omgivelsene oppgaven skal utføres i. Det fysiske miljøet inne og ute må være utfordrende og tilrettelagt for aldersgruppa.

Oppgaver

  1. Tegn og beskriv det fysiske miljøet slik du mener det bør utformes.

    • Velg deg en institusjon: barnehage, skole/SFO, fritidsklubb eller barnebolig.
    • Tegn en skisse over det fysiske miljøet. Her er det lurt med to tegninger: innemiljø og utemiljø.
    • Beskriv hvilke grunnleggende bevegelser barna får stimulert på de ulike stedene i det fysiske miljøet.
  2. Utforsk miljøer der barn og unge oppholder seg i hverdagen.

    • Velg deg en institusjon: barnehage, skole/SFO, fritidsklubb eller barnebolig. Besøk denne institusjonen. Dere kan gjerne besøke ulike institusjoner.
    • Se på innemiljøet og utemiljøet.
    • Skriv ned hva barna gjør, og hvilke grunnleggende bevegelser du mener inne- og utemiljøet stimulerer. Vær konkret!
  3. Diskuter i klassen hvilken betydning omgivelsene har for læring av motoriske ferdigheter.