Njuike sisdollui
Bargobihttá

Lag bingospill

Bingo er en morsom aktivitet som kan motivere barn til aktivitet. Hensikten kan være å fylle ut et bingobrett raskest mulig, men også å gi barna ett eller flere åpne oppdrag hvor de bruker alle sansene i utforskingen.

Lag ett eller flere bingospill. Gjennomfør sammen med barn eller sammen med klassen.

Nærmiljøbingo

Bruk et A4-ark og lag en tabell med for eksempel fem ruter loddrett og vannrett. Sett inn bilder av noe dere vet dere vil finne i nærmiljøet. Det kan for eksempel være ulike gjenstander, noe fra naturen og værfenomener (maur, pinne, sol, skyer, regn og så videre). Skriv gjerne tekst til bildene, tilpass bokstaver og tekst til barnas utviklingsnivå. Laminer bingobrettene. Da kan barna bruke tavletusjer for å krysse av, og du kan bruke bingobrettet flere ganger.

Naturbingo

Lag bingobrett der målet er å finne ulike ting i naturen. Tilpass aktiviteten til årstiden. Tema kan være trær, dyr, insekter, planter, blomster, bær og så videre eller en blanding av alt dette.

Dere kan gjennomføre det ved at deltakerne krysser av på bingobrettet når de har funnet det. Dere kan også gjennomfører det ved at deltakerne finner og tar med seg ulike planter og vekster, slik at dere etterpå kan se på, undersøke og lære mer om disse (ikke bruk levende vesener hvis de skal ta det med seg).

Aktivitetsbingo

Lag bingobrett der barn og unge skal gjennomføre ulike aktiviteter. Tilpass aktivitetene til mestringsnivået deres. For eksempel hoppe, åle, telle, sortere, tegne, danse, synge, lese, lytte, dikte, lage mat, klippe, spille spill og så videre.

Utforskingsbingo

For å stimulere til nysgjerrighet og utforsking i naturen kan du lage bingobrett som har oppdrag eller spørsmål som har flere svar. For eksempel kan det være "Finn noe du liker, synes er spennende, noe rart, mykt, hardt, som lever" og så videre. Her er det viktig å ikke ha bilder, for det vil styre oppdraget for mye. Dersom du jobber med barnehagebarn eller barn som ikke leser ennå, må du lese opp oppdraget for dem.

Etter at oppdragene er utført, kan dere studere og diskutere objektene barna har funnet. For å få fram barnas refleksjoner er det viktig å bruke åpne spørsmål, som: "Hva ligner dette på?" "hvordan kjennes det ut å ta på?"