Utforsk naturen
Barn liker å bygge og konstruere med naturmaterialer. Det kan være fint å ha prøvd å bygge litt selv også, da kan du utvikle din egen kunnskap og ferdigheter i hvordan du kan bruke naturmaterialet. På den måten kan du ha større mulighet til å inspirere barn til å sette i gang med slike aktiviteter. Se filmen Naturlekeplassen til inspirasjon, og prøv selv å lage en liten lavvo, en stige eller noe annet av naturmaterialer.
Gå på tur og finn et egnet naturområde.
Lag ulike konstruksjoner av det dere finner her. Jobb gjerne sammen i ei gruppe. Det er fint å ha med tau, slik at du kan bruke det i konstruksjonen. Bruk helst tau av naturfiber. Kniv er også fint å ha med.
Husk alltid å behandle naturen med respekt.
Ta bilder av byggeprosessen og det ferdige produktet.
Refleksjonsspørsmål etter bygging
Hvordan syntes du det var å bygge med naturmaterialer?
Hvordan jobbet du for å lage konstruksjonen din? Forklar gjerne med bilder du har tatt underveis.
Hvilke erfaringer fikk du? Fikk du noen nye erfaringer, eller fikk du øvd mer på erfaringer du hadde fra før?
Hvilken sammenheng er det mellom øving og læring?
Hvordan kan du motivere barn og unge til å være ute og bruke naturen som lekeplass? Forklar og gi eksempler.
Hvordan kan lek og utforsking i naturen bidra til trivsel og utvikling hos barn og unge?
Planlegg og gjennomfør aktiviteter i naturen sammen med barn. Tema for aktivitetene er natur og miljø. Barna skal oppleve naturen, utforske og lage konstruksjoner av ulike naturmaterialer.
I arbeidet med barn og unge har vi noen tanker om hva vi ønsker å gjøre, og hva vi vil med arbeidet, derfor planlegger vi. Samtidig skal vi alltid åpne opp for spontanitet og improvisasjon i møte med barna, og vi skal alltid ivareta barns medvirkning. Å åpne for barns tanker, idéer og uttrykk i prosessen er en holdning og væremåte hos voksne. I denne oppgaven skal dere lage en plan, gjennomføre aktiviteten og vurdere og dokumentere prosessen. Dere skal hele tiden legge vekt på medvirkning.
Finn et område som gir mulighet for bevegelse, utforskning, fantasi og kreativitet. Inviter barn fra barnehage/SFO. Gjennomfør det dere har planlagt, og vurder og dokumenter arbeidet.
Jobb sammen i grupper på tre–fire elever. Lag en plan der dere beskriver hva dere vil gjøre, hvordan dere vil gjennomføre aktiviteten, hvordan dere skal ivareta barns medvirkning, og hvorfor dere vil gjøre det på den måten.
Gjennomfør aktivitetene sammen med barna. Dokumenter underveis.
Vurder prosessen. Husk barns medvirkning også nå.
Hva gikk bra? Hva kunne dere gjort annerledes? Hvordan ivaretok dere barns medvirkning, kunne noe vært gjort annerledes rundt dette? Hva uttrykte barna? Hvordan kan dere bruke barnas uttrykk, tanker og idéer i videre planlegging?
Refleksjonsspørsmål
Hvorfor planlegger vi arbeidet med barn og unge?
Hvorfor skal vi åpne opp for spontanitet og improvisasjon i møte med barna?
Hvordan kan barns medvirkning påvirke planene våre?
Hva er sammenhengen mellom omsorg, motivasjon og barns medvirkning?
På hvilke måter kan vi bruke naturen til å utforske og eksperimentere?
Hvilke utviklingsområder stimuleres hos barn når de leker og er i aktivitet i naturen?
På hvilken måte kan naturen bidra til bedre helse?
Guoskevaš sisdoallu
Barn vil oppleve naturen, være i den, undersøke og forske på den. Naturen er en naturlig lekeplass. Filmen viser hvordan du kan ta i bruk naturen til lek.