Undervise om motivasjon
Motivasjon og engasjement bidrar positivt i læringsprosessen. Alle som jobber med mennesker, bør ha kunnskap om motivasjon og hvilke forhold som påvirker den enkeltes motivasjon positivt.
![To ungdommer jobber med skoleoppgaver. Ei jente og en gutt sitter ved et bord, de ser på hverandre. Gutten har en PC foran seg. På tavla i bakgrunnen står det blant annet "Frelsehistorien" og "Skapelsen", og det ligger ei lærebok på pulten. Foto.](https://api.ndla.no/image-api/raw/Gl7bHL1Z.jpg?width=1024)
Gjør deg kjent med temaet motivasjon. Jobb først individuelt med temaet motivasjon, gå deretter sammen i ei gruppe og lag et undervisningsopplegg om motivasjon.
Individuelle oppgaver
Gjør rede for de ulike motivasjonsteoriene
- selvbestemmelsesteorien
- mestringsforventninger
- flytsoneteorien
- Gjør rede for hvilken betydning motivasjon har for læring og utvikling.
- Gjør rede for ulike motivasjonsfremmende forhold, også kalt motivasjonsfaktorer.
Gruppearbeid
Lag et undervisningsopplegget som inneholder både teori om motivasjon, praktiske øvelser og et skjema for å evaluere opplegget. Gjennomfør opplegget for en eller flere Vg1- klasser.
- Avklar med lærer hvilken klasse dere skal gjennomføre undervisningsopplegget for. Dere må også avklare tidsrammen.
- Lag en detaljert plan for undervisningsopplegget, som beskriver hva dere skal gjøre, hvordan dere vil gjøre det, og hvorfor dere vil gjøre det slik. I denne planen må det også komme fram hvem av dere i gruppa som har ansvaret for å gjennomføre oppgavene som beskrives i planen.
- Lag et evalueringsskjema for de som deltar i undervisningen deres.
- Gjennomfør undervisningsopplegget, og be deltagerne fylle ut evalueringsskjemaet i etterkant.
Evaluer gjennomføringen av undervisningsopplegget.
- Drøft hva som gikk bra, og hva som kunne vært gjort annerledes.
- Lag en oppsummering av tilbakemeldingene dere har fått. Drøft tilbakemeldingene i gruppa og i klassen.
- Diskuter hva dere lærte av å undervise andre, og hva denne oppgaven bidro til for deres egen motivasjon.
CC BY-SADán lea/leat čállán Siv Stai.
Maŋemusat ođastuvvon 02/26/2021