Njuike sisdollui
Fágaartihkal

Fellesskap, inkludering og tilhørighet

Vi trenger fellesskap som har plass til alle. Fellesskap som er rause og romslige, har mye å si for at man skal kunne oppleve tilhørighet. Å få være med og delta sammen med andre er viktig for å føle at man er en del av fellesskapet.

Likeverd og inkludering

Likeverd og inkludering er sentrale verdier i samfunnets danning av barn og unge. Det innebærer at alle mennesker har samme verdi og skal ha like muligheter til deltakelse uansett bakgrunn og særpreg. Alle skal oppleve å være akseptert i fellesskapet, og ingen skal stå utenfor.

Inkludering er en verdi, en holdning vi har. Det handler om at barn og unge skal ha en reell mulighet til å delta i fellesskapet. De skal få oppleve tilhørighet i lek, aktiviteter og daglige gjøremål. De skal kjenne at de hører til, at de er ønsket og verdsatt, og at de er viktige deltakere i fellesskapet.

Målet med inkludering er ikke likhet, men at alle har lik rett til å delta og oppleve følelsen av å være inkludert. Alle skal kunne føle tilhørighet til det fellesskapet kan tilby av muligheter og plikter.

For at barn og unge skal oppleve inkludering og tilhørighet, kreves det at vi har tiltro til at de kan være deltakere i fellesskapet. Som barne- og ungdomsarbeider må inkludering være en del av tenkemåten din, og som rollemodell må du jobbe for inkludering i alle situasjoner. Dette er en holdning og en væremåte.

Du må se hvilke ressurser barnet har, og du må jobbe for å styrke barn og unges personlige forutsetninger til å kunne og ville søke tilgang til fellesskapet. Barn og unge som ikke opplever tilhørighet og ikke føler seg inkludert, kan oppleve ensomhet og isolasjon. Det kan være negativt for den enkeltes psykiske helse.

Universell utforming

Universell utforming handler om de praktiske sidene ved deltakelse i samfunnet. Det vil si at man planlegger produkter, omgivelser, programmer og tjenester slik at de kan brukes av så mange mennesker som mulig på en likeverdig måte. Hensikten med universell utforming er å gi mennesker med nedsatt funksjonsevne de samme mulighetene til samfunnsdeltakelse som alle andre.

I tillegg handler universell utforming om å skape et mer inkluderende samfunn gjennom løsninger som er nødvendig for noen, men bra for alle. Eksempler på dette kan for eksempel være trinnfri adkomst til transportmidler og bygninger, teksting og synstolking av filmer og personlig service i tillegg til selvbetjening.

I filmen om Vetle får du se hvilken betydning universell utforming har for hans deltakelse i hverdagslivet.

Video: Extreme Music, Filmkonsulentene / CC BY-NC-SA 4.0

Relasjonskompetanse

Det er de voksnes ansvar å jobbe for å inkludere alle i det fellesskapet vi er en del av, slik at barn og unge får oppleve tilhørighet. Vi må bygge gode relasjoner til alle barn og unge, også til dem som trenger ekstra hjelp og støtte.

Vi må ønske å finne ut av hvem det er vi møter. Vi må ta initiativ og vise at vi ønsker å bli kjent, og at vi vil vite mer om de vi møter. Hva er deres tanker, ideer, interesser og kompetanse? Vi må møte barn og unge med et glødende engasjement, omsorg og tilstedeværelse i øyeblikket. Vi må stille åpne spørsmål og være nysgjerrige på den vi møter. På den måten vil barn og unge oppleve at de er betydningsfulle i relasjonen og i fellesskapet, og det bidrar til å skape trygghet.

En god voksen

Vi må vise at alle mennesker er like betydningsfulle i fellesskapet. Gode voksne er opptatte av at barn og unge skal lykkes. En god voksen

  • lytter til barna og er på lag med dem

  • skaper hverdagsmagi og bidrar til at barna mestrer nye oppgaver ved å løfte dem fram

  • sørger for å heve statusen hos barn som har behov for det i ei gruppe

  • leter etter hvilke kunnskaper og ferdigheter barna har, og ser ikke etter mangler

  • bruker ressursene og interessene barna har og bygger på disse når de skal hjelpe og støtte barna

Utfordringer til deg

  1. Hvilke erfaringer har du med inkludering?

  2. Hvordan kan du jobbe for å inkludere alle i barnehage, SFO eller skole?

  3. Hva tenker du at det offentlige og samfunnet må gjøre for å virkeliggjøre inkludering?

  4. Inkludering kan bidra til å forebygge mobbing, hva tenker du er grunnen til det?

Kilder

Befring, E. (2016). Grunnbok i spesialpedagogikk. Universitetsforlaget.

Lid, I. M. (2020, 25. februar). Universell utforming. I Store norske leksikon. https://snl.no/universell_utforming