Njuike sisdollui

Bargobihtát ja doaimmat

Rim og rytme

Oppgave 1

  1. I NRKs BlimE-videoer er rim og rytme sentralt for å få fram budskapet. Klarer du å fortelle med egne ord hvordan rim og rytme blir brukt?
  2. Hvilken funksjon har rim og rytme i både tekst, dans og melodi?
  3. Teksten til sangen har både enderim, innrim og bokstavrim. Klarer du å finne eksemler på alle tre? Hvilken funksjon har rima i sangen?
  4. Rim og rytme er virkemidler som spiller på følelsene til mottakerne. Hvilke følelser vil du si blir vekt av videoen?

Oppgave 2

Les diktet "Hus og have" av Ina Schmidt, eller lytt til teksten.

  1. Se på rimmønstret i diktet. Er det regelmessig, eller varierer det?
  2. Finn noen eksempler på alliterasjon (bokstavrim).
  3. Sammenfatt med egne ord hva diktet handler om. Hva slags holdninger er det jeg-personen gir uttrykk for?

Oppgave 3

Den amerikanske gullmedaljevinneren Jesse Owens mottar  medaljen sin i Berlin-OL i 1936. Han står øverst på en seierspall med hånda opp mot pannen i en hilsen. Mannen på andreplass står med hendene rett ned. Den tredje på pallen og alle funksjonærene gjør nazihilsen. Svart/hvitt-foto.
Raba gova ođđa siiddus

Hvilken rolle spiller rim og rytme for hvordan du leser et dikt høyt?

Diktet "Sprinterne" av Nordahl Grieg handler om sommer-OL i 1936 i Berlin. Adolf Hitler arrangerte lekene og ville vise at den ariske rasen var overlegen. Men på 100-meteren knuste afro-amerikaneren Jesse Owens all motstand.

Sprinterne

Niggeren Owens sprinter,
germanerne stuper sprengt.
Det blonde stadion undres,
og Føreren mørkner strengt.
Men tenk da med trøst på alle
jødiske kvinner og menn
som sprang for livet i gaten
dem nådde dere igjen!

(Grieg, 1946)

  1. Les diktet "Sprinterne" av Nordahl Grieg høyt for en annen i klassen. Prøv først å lese det "ubevisst" – altså uten tanke på hvilke ord som bør ha trykk.
  2. Strek under rima i diktet. Legg merke til at det er både ende- og bokstavrim.
  3. Diskuter i par: Hva er budskapet i diktet, og hvordan ville dere lest det høyt for å få fram budskapet?
  4. Les diktet høyt sammen. Overdriv gjerne rytmen og trykk på orda.
  5. Oppsummer: Hvilken funksjon har rim og rytme i diktet?

Kilde

Grieg, N (1946). "Sprinterne" fra Håbet. Oslo: Gyldendal.

Guoskevaš sisdoallu

Hvilke ulike rimmønstre finnes? Her finner du både forklaringer og eksempler.

CC BY-NC-SADán lea/leat čállán Åsa Abusland, Marion Federl ja Cecilie Isaksen Eftedal.
Maŋemusat ođastuvvon 06/08/2020

Oahppanresurssat

Språklige virkemidler