Njuike sisdollui
Bargobihttá

Serviceinnstilt eller bestikkelse?

Uansett hvilket serviceyrke du kommer til å jobbe i, vil det å være serviceinnstilt være en viktig del av jobben. I servicebransjen er vi opplært til å gi det lille ekstra, være vennlige og hjelpsomme. Men hvor går grensen mellom service og bestikkelse?

Oppgaver

I disse oppgavene skal du sette deg inn i situasjoner som kan forekomme i ulike serviceyrker. Oppgavene kan løses som et individuelt refleksjonsnotat eller som drøfting med en medelev.

1. Du jobber i en dagligvarebutikk

Når du er på jobb, kommer det en kunde bort til deg og forteller at han har vondt i ryggen. Han sier at han er nyoperert, og spør om du kan hjelpe ham med å bære varene ut til bilen. Du skal få 200 kroner for bryet.

  • Hvilke vurderinger gjør du deg?
  • Hva svarer du vedkommende?
  • Ville du ha informert lederen din om situasjonen?

2. Du jobber i en kosmetikkbutikk

En leverandør vil gjerne at butikken skal ta inn noen nye produkter. Sjefen din er ikke så veldig interessert i dette, og det vet leverandøren. Leverandøren sier at hvis du klarer å få sjefen til å ta inn disse varene, skal du få noen vareprøver. Du har veldig lyst på vareprøvene.

  • Hvilke vurderinger gjør du deg?
  • Hva svarer du vedkommende?
  • Ville du ha informert lederen din om situasjonen?

3. Du jobber på turistinformasjonskontoret

En leverandør av et reiselivsprodukt i nærområdet ønsker at du skal anbefale produktet deres til turister istedenfor produkter fra andre leverandører. Du får tilbud om en sum penger av leverandøren for alle turistene du sender til denne bedriften. Du trenger penger, men hvordan skal du håndtere dette?

  • Hvilke vurderinger gjør du deg?

  • Hva svarer du vedkommende?

  • Ville du ha informert lederen din om situasjonen?


Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Etiske dilemma

Etiske dilemmaer kan være vanskelige å finne ut av. Hva er viktigst eller riktigst å gjøre?