Njuike sisdollui
Bargobihttá

Etiske dilemma innenfor salg

Hva gjør du hvis en kollega bryter bedriftens etiske retningslinjer, eller hvis en leverandør prøver å bestikke deg?

I de fleste serviceyrker vil du jobbe mye selvstendig. Du må ofte ta avgjørelser raskt i det øyeblikket ting skjer. Det er ikke alltid tid til å rådføre seg med ledere eller kolleger først. At du har god vurderingsevne, er viktig både for arbeidsgiveren din, kollegene dine og kundene.

Oppgave 1

Hva mener du blir riktig handlemåte i denne situasjonen?

Du jobber i en liten nisjebutikk som stort sett har rolige dager. Kollegaen din bruker mye tid på sosiale medier og blir ofte sittende med mobilen uten å være med på forefallende arbeid.

Du vet fra opplæringen at lederne er strenge på det de kaller tidstyveri, og at dette regnes som brudd på bedriftens etiske retningslinjer. Det er regler mot å bruke arbeidstiden på private ting, inkludert mobilbruk. Når du minner kollegaen din på reglene, blir stemningen dårlig. Kollegaen din mener at regelen ikke gjelder hvis det ikke er kunder i butikken, og sier at det ikke blir oppdaget uansett. Hva gjør du?

Oppgave 2

Du er salgsmedarbeider i en butikk.

En leverandør vil gjerne at butikken skal ta inn noen nye produkter. Sjefen din er ikke så veldig interessert i dette, og det vet leverandøren. Leverandøren sier at hvis du klarer å få sjefen til å ta inn disse varene, skal du få noen vareprøver. Du har veldig lyst på vareprøvene.

  • Hvilke vurderinger gjør du deg?
  • Hva svarer du vedkommende?
  • Ville du ha informert lederen din om situasjonen?