Njuike sisdollui

Fágaávnnas

Jeg bidrar til bærekraftig forbruk

Som enkeltpersoner kan vi velge å legge om forbruket vårt i en mer bærekraftig retning, men det har større effekt hvis mange gjør det samme. Få med deg vennene dine og bruk forbrukermakta til å påvirke dem som selger varer og tjenester!
Pakke med vegetarpølser. Foto.
Raba gova ođđa siiddus

Forbrukermakt for bærekraft

Som forbrukere kan vi påvirke hvilke varer og tjenester som tilbys. Hvis det er mange nok som går inn for å kjøpe et produkt eller en bestemt type varer, vil dette bli lagt merke til av de som produserer og selger varen. Flere butikker vil kanskje begynne å tilby den. Dermed blir den lettere tilgjengelig, og enda flere får muligheten til å kjøpe den.

I motsatt fall kan redusert salg skape oppmerksomhet rundt en bestemt problemstilling. I 2012 ble det satt i gang en kampanje mot produkter som inneholdt palmeolje. Mange forbrukere begynte å unngå disse produktene. Produsentene tok signalene, og i dag er forbruket av palmeolje redusert med 2/3. Andre eksempler på slike forbrukerkampanjer er kravet om hagejord uten torv, og krav om åpenhet rundt arbeidsforhold i tekstilfabrikker.

Merket for bærekraft

Det er krevende å orientere seg om alle sider ved produkter og tjenester som tilbys, men flere merkeordninger vil gjøre det lettere for oss forbrukere å velge det som er mest bærekraftig.

Her er flere eksempler på hva forbrukermakt kan være:

  • Spør i butikken etter de produktene du vil ha.
  • Kjøp de mest bærekraftige produktene (eller få foreldrene dine til å gjøre det).
  • Ta direkte kontakt med de som lager varen, ved å ringe, skrive e-post eller skrive innlegg på Facebook-sida deres. Vær høflig og saklig, uansett medium.
  • Lag en underskriftskampanje (Underskrift.no, Opprop.net).
  • Kontakt organisasjoner som støtter ditt syn, for å få forslag til hva du kan gjøre. Dette kan skape tyngde bak ønsket ditt.
  • Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon for forbrukere. De kan gi råd og hjelp i forbrukersaker.

Guoskevaš sisdoallu

Lag en forbruker-reportasje det du vurderer en varegruppe på bakgrunn av en rekke bærekraft-kriterier.

CC BY-SADán lea/leat čállán Thomas Bedin.
Maŋemusat ođastuvvon 02/21/2019

Oahppanresurssat

Forbruk og påvirkning på miljøet