Vurder etikken i ulike TV-konsepter
Del klassen inn i grupper. Hver gruppe gjør en etisk vurdering av to av disse TV-konseptene. Velg konsepter med ulik profil. (Noen kanaler kan kreve innlogging).
Vurderingsgrunnlag
Hvilke medieetiske utfordringer kan oppstå i et slikt TV-konsept?
Hvordan synes dere produsenten har håndtert disse utfordringene?
Hvilke konsekvenser kan det få å delta i et slikt TV-konsept?
Hvilke konsekvenser kan det få for dem som omtales, eller for pårørende eller likesinnede?
Ville du ha deltatt i et slikt program? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Gruppene presenterer sine vurderinger for resten av klassen.
Diskuter deretter i samlet klasse hvilke etiske krav som bør stilles til TV-konsepter som skal sendes på norsk fjernsyn.
Guoskevaš sisdoallu
Deltakerne i realityseriene opptrer som seg selv, ikke som fiktive personer. Konflikter er avgjørende for å skape spenning i seriene.