Gjennomføring av TISK-strategien
I denne oppgaven skal dere drøfte de ulike delene av TISK-strategien (testing, isolasjon, smittesporing og karantene). Dere skal også foreslå konkrete tiltak som kan gjøre det enklere å gjennomføre tiltakene dersom det skulle oppstå liknende situasjoner i framtiden.
Klassen deles i fire grupper, og hver gruppe starter på en av stasjonene. På hver stasjon ligger kulepenner, post-it-lapper og et stort ark i minimum A2-format slik at alle gruppene fester lappene sine på det samme arket for hver stasjon. Det skal også ligge to spørsmål på hver stasjon, disse finner dere lenger ned på siden. Spørsmål 1 er til diskusjon i gruppa, deretter skal dere komme med forslag til konkrete tiltak i spørsmål 2.
På hver stasjon velger gruppa en gruppeleder. I løpet av gjennomføringen skal alle på gruppa være gruppeleder på minimum en stasjon.
Diskuter problemstillingen i spørsmål 1 på hver stasjon, og lytt til hverandres innspill. Gruppelederen har ansvaret for at alle i gruppa kommer til orde og bidrar i diskusjonene.
På hver stasjon får dere fem post-it-lapper hver til å skrive ned egne forslag til tiltak i spørsmål 2. Fest lappene på fellesarket mens den som har skrevet den, leser opp hva som står der. Dere gjennomfører dette ved å ta fem runder i gruppa hvor hver elev henger opp en lapp om gangen og leser opp det han eller hun har skrevet på den.
Etter angitt tid går gruppene videre til neste stasjon slik at alle gruppene er innom alle stasjonene.
Når dere har gjennomført oppgavene på alle stasjonene, går hver gruppe tilbake til den stasjonen dere startet på. Her skal dere lage en oppsummering av forslagene til tiltak basert på post-it-lappene fra alle gruppene.
Gå gjennom alle post-it-lappene, og grupper de som er like.
Skriv forslagene direkte på det store arket som et felles tankekart for hele klassen.
Drøft tiltakene i gruppa.
Hver gruppe presenterer så tankekartet for resten av klassen.
Begrunn hvorfor dere mener at forslagene til tiltak vil fungere, eller hvorfor dere mener de ikke vil fungere.
Diskuter i klassen før dere går videre til neste tankekart, og gå gjennom alle stasjonene på denne måten.
Evaluering av opplegget. Ta en runde i klassen der hver elev svarer på disse spørsmålene:
Hva lærte du om TISK-strategien, som du ikke visste fra før?
Hva lærte du av å lytte til de andre i gruppa?
Hva lærte du av å være gruppeleder?
Hvordan kunne gjennomføringen av denne oppgaven vært annerledes?
Her er spørsmål 1 og 2 til hver av stasjonene:
Testing
Testing av mulig smittede personer er viktig for å forebygge spredning av infeksjoner.
Hvilke utfordringer kan oppstå i forbindelse med å få personer til å teste seg for smittsomme sykdommer?
Hvordan kan dere som helsepersonell endre oppfatningen til personer som er motvillige til å teste seg?
Isolasjon
Ikke alle personer har bo- og hjemmeforhold som gjør det mulig å gjennomføre isolasjon i eget hjem på en forsvarlig måte i henhold til smittevernforskriftene.
Hvilke faktorer kan gjøre det utfordrende å gjennomføre isolasjon i eget hjem?
Hvordan kan helse- og omsorgstjenesten legge til rette for isolering av personer som ikke kan gjennomføre dette hjemme?
Smittesporing
Smittesporing kan være en krevende oppgave fordi den som er smittet, ikke alltid ønsker å oppgi nærkontaktene eller oppholdsstedene sine.
Hva kan være årsaker til at en person ikke ønsker å oppgi disse opplysningene?
Hvordan kan dere som helsepersonell motivere pasienter til å gi dere den nødvendige informasjonen for smittesporing?
Karantene
Personer uten symptomer på sykdom kan pålegges karantene dersom de omfattes av karanteneplikten.
Hvorfor kan det være utfordrende for enkelte å følge karantenereglene?
Hvordan kan dere som helsefagarbeidere argumentere for å få personer til å følge anbefalinger og pålegg om karantene fra helsemyndighetene?
Guoskevaš sisdoallu
Smittevernloven skal sikre den enkeltes og samfunnets behov for smittevern samtidig som den skal ivareta rettssikkerheten til enkeltpersoner.
TISK-strategien er de nasjonale tiltakene som ble innført for å begrense spredningen av pandemien.