Risikovurdering for en klassetur
Det beste er om denne oppgaven knyttes til en faktisk tur for klassen. Alternativt kan dere ta utgangspunkt i caset nedenfor.
Dere bør tenke gjennom hva dere behøver av sikringsutstyr, hva som er gjennomførbart, og hva som er praktisk mulig. Hvilke faktorer bør dere se på for å vurdere sikkerhet på turen?
Jo flere scenarioer klassen har tenkt gjennom på forhånd, jo bedre forberedt blir dere til å takle uønskede hendelser.
Hvilke uønskede hendelser kan skje underveis eller på selve plassen?
Hvordan kan vi løse det dersom noen av de situasjonene oppstår?
Hva slags sikringsutstyr er lurt å ha med? For eksempel førstehjelpsskrin, flytevester eller andre ting?
Bruk malen nedenfor for å sette opp en risikovurdering for klasseturen.
Uønsket hendelse (beskriv) | Sannsynlighet 1–3 | Konsekvens 1–3 | Risiko (S x K = risikotall) | Tiltak (utstyr eller annet) |
---|---|---|---|---|
I notatet redegjør dere for risikovurderingen dere har gjort, og for hvilke tiltak dere foreslår. Inkluder en pakkeliste med nødvendig sikkerhetsutstyr.
Denne oppgaven skal dere gjøre etter at dere har gjennomført klasseturen. Oppgaven er derfor ikke relevant om dere brukte caset.
Inntraff noen av de uønskede hendelsene som dere tok med i risikoanalysen? Beskriv i så fall hendelsen, og hvordan tiltakene dere iverksatte, fungerte.
Inntraff det noen uønskede hendelser som dere ikke hadde tatt med i risikoanalysen? Beskriv og reflekter i så fall over hvilke tiltak dere kunne ha satt inn om dere hadde tenkt på dette i forkant.
Fikk dere bruk for noe av utstyret dere hadde med? Var det noe utstyr dere savnet, som dere ville ha tatt med om dere skulle ha planlagt på nytt?