Rett til medvirkning
Gå inn på Helsedirektoratets rundskriv med kommentarer til pasient- og brukerrettighetsloven og barnehageloven kapittel 2 på Lovdata og finn ut hva lovene sier om rett til medvirkning. Lag et tankekart slik at du får oversikt over hovedpunktene.
For at brukere av helse- og oppveksttjenester skal kunne medvirke, må du som fagarbeider legge til rette for reell mulighet for medvirkning. Noter stikkord og reflekter over hva det innebærer i arbeid med
barn og unge
brukere med annet morsmål enn norsk
mennesker med nedsatt kognitiv funksjon
personer med nedsatt fysisk funksjonsevne
Velg deg et av yrkene innen helse- og oppvekstfag.
Beskriv en eller flere situasjoner i løpet av en vanlig arbeidsdag der det er viktig å ivareta brukermedvirkning.
Det å kunne delta aktivt i utforminga av eget tjeneste- eller aktivitetstilbud er viktig for opplevelsen av mestring. Hvilke konkrete tiltak vil du gjennomføre for å ivareta brukernes rett til medvirkning i situasjonene du har trukket fram i oppgave 1?
I noen tilfeller kan brukermedvirkning komme i konflikt med faglig forsvarlighet fordi brukeren ikke ønsker å følge dine anbefalinger. I hvilke situasjoner tror du dette kan oppstå i yrket som du har valgt?
Diskuter situasjonene og tiltakene dere kom fram til i spørsmålene om brukermedvirkning i praksis.
Reflekter sammen i gruppa og i klassen over de følgende punktene:
Hvordan brukermedvirkning kan bidra til mestring, utvikling og god helse.
Hvordan brukermedvirkning kan øke motivasjonen til å gjennomføre aktiviteter som bedrer både helsa til den enkelte og folkehelsa.
Guoskevaš sisdoallu
Selvbestemmelse bidrar til motivasjon og kan øke livskvaliteten til et menneske. Selvbestemmelse handler om å være den som får ting til å skje i eget liv.
Hvordan kan du veilede og motivere brukere som ikke ønsker å spise så mye frukt og grønt, og samtidig ivareta brukermedvirkning?