Njuike sisdollui
Bargobihttá

Rett til medvirkning

Brukermedvirkning er en lovfestet rett til selv å medvirke i utforminga av eget tjenestetilbud. Hvordan kan vi gjennomføre brukermedvirkning i helse- og oppvekstsektoren?

Hva sier lovverket?

  1. Gå inn på Helsedirektoratets rundskriv med kommentarer til pasient- og brukerrettighetsloven og barnehageloven kapittel 2 på Lovdata og finn ut hva lovene sier om rett til medvirkning. Lag et tankekart slik at du får oversikt over hovedpunktene.

  2. For at brukere av helse- og oppveksttjenester skal kunne medvirke, må du som fagarbeider legge til rette for reell mulighet for medvirkning. Noter stikkord og reflekter over hva det innebærer i arbeid med

    1. barn og unge

    2. brukere med annet morsmål enn norsk

    3. mennesker med nedsatt kognitiv funksjon

    4. personer med nedsatt fysisk funksjonsevne

Brukermedvirkning i praksis

Velg deg et av yrkene innen helse- og oppvekstfag.

  1. Beskriv en eller flere situasjoner i løpet av en vanlig arbeidsdag der det er viktig å ivareta brukermedvirkning.

  2. Det å kunne delta aktivt i utforminga av eget tjeneste- eller aktivitetstilbud er viktig for opplevelsen av mestring. Hvilke konkrete tiltak vil du gjennomføre for å ivareta brukernes rett til medvirkning i situasjonene du har trukket fram i oppgave 1?

  3. I noen tilfeller kan brukermedvirkning komme i konflikt med faglig forsvarlighet fordi brukeren ikke ønsker å følge dine anbefalinger. I hvilke situasjoner tror du dette kan oppstå i yrket som du har valgt?

Refleksjon og diskusjon i grupper

  1. Diskuter situasjonene og tiltakene dere kom fram til i spørsmålene om brukermedvirkning i praksis.

  2. Reflekter sammen i gruppa og i klassen over de følgende punktene:

    1. Hvordan brukermedvirkning kan bidra til mestring, utvikling og god helse.

    2. Hvordan brukermedvirkning kan øke motivasjonen til å gjennomføre aktiviteter som bedrer både helsa til den enkelte og folkehelsa.

Guoskevaš sisdoallu

Fágaávdnasat
Sjef i eget liv

Selvbestemmelse bidrar til motivasjon og kan øke livskvaliteten til et menneske. Selvbestemmelse handler om å være den som får ting til å skje i eget liv.

Bihtát ja doaimmat
Ernæringsarbeid i bofellesskap

Hvordan kan du veilede og motivere brukere som ikke ønsker å spise så mye frukt og grønt, og samtidig ivareta brukermedvirkning?