Lag en plakat om vold i hjemmet
Merk at oppgaven kanskje kan være tøff å jobbe med for enkelte.
Lag en plakat om vold i hjemmet, og bruk kjennetegn enten fra en klassisk eller moderne epoke som virkemiddel for å understreke budskapet ditt.
Plakaten har barn og ungdom som målgruppe og skal få utsatte barn og unge til å søke hjelp.
Bestem avsender selv.
Om vold i hjemmet
Finn ut mest mulig om temaet. Gjør nettsøk på "vold i hjemmet", "vold mot barn" og "vold i nære relasjoner". Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) har et nettsted der dere kan finne en del relevant stoff om temaet.
Visuelle uttrykk av vold
Finn relevante visuelle uttrykk som behandler temaet vold. Du kan bruke bildesøk på uttrykkene presentert over, men finn også egne innganger til visuelt materiale om vold i hjemmet.
Klassiske og moderne epoker
Finn ut mer om klassiske og moderne epoker. Hvilke epoker eller stilretninger vil kunne styrke den visuelle framstillingen av temaet "vold i hjemmet"?
Velg en epoke som inspirerer deg, og velg virkemidler herfra du vil bruke i plakaten du skal lage. Tenk over og bestem deg for hvorfor du velger akkurat denne epoken og disse virkemidlene.
Diskuter i klassen om det finnes grenser for hvordan dere kan framstille "vold i hjemmet" i arbeidet dere skal jobbe med.
- Arbeid i grupper. Del funn fra forarbeidsfasen. Diskuter kjennetegn ved epoker og mulige valg av virkemidler. Jobb med å utvikle egne og andres ideer. Lag skisser av ulike ideer, diskuter og velg retning i arbeidet. Bli også enige om hvor mye informasjon og hvilken informasjon dere skal ha med på plakatene.
- Arbeid individuelt. Ta eventuelt egne bilder. Velg hvilke komposisjonsprinsipper du skal bruke. Ha klart for deg i hvilket format og i hvilke(n) kanal(er) plakaten skal publiseres og/eller distribueres.
Underveis i prosessen er det nyttig at du, medelever og/eller læreren stiller spørsmål til arbeidet.
Viser arbeidet ditt
- at "vold i hjemmet" er temaet?
- at du er orientert om temaet og får klart fram hvor og hvordan barn og unge kan søke hjelp og hvilken hjelp de kan få?
- at barn og unge er målgruppa?
- at du bruker virkemidler og/eller elementer fra en valgt epoke i uttrykkshistorien for å underbygge tema og budskap?
- at du har en bestemt bruk av komposisjonsprinsipper for å tydeliggjøre budskapet?
- at du holder oversikt over kildene du har brukt til informasjonen du formidler og til inspirasjon i arbeidet ditt?
Lever medieuttrykket, dokumentasjon, refleksjon og kildeliste etter samråd med læreren.
Hafstad, G. & Augusti, E. (2019). Ungdoms erfaringer med vold og overgrep i oppveksten. En nasjonal undersøkelse av ungdom i alderen 12 til 16 år (NKVTS Rapport nr. 4 2019). Hentet 23. mars 2020 fra https://www.nkvts.no/content/uploads/2019/10/Rapport_4_19_UEVO.pdf