Lei av å bli lurt?
I bloggposten "Fordi det er 'vesentlig' ..", publisert 16. april 2012, skrev tidligere redaktør i VG Bernt Olufsen følgende:
Skolepensum i journalistikk tilsier at det er kravet til vesentlighet som skal styre hva slags oppmerksomhet og spalteplass ulike saker får i media. Men norske medier løper i stadig raskere tempo bort fra kravet til vesentlighet i journalistikken. Det er antallet "klikk" som teller.
[...]
Nettavisenes førstesider bygges bevisst opp i en mix av vesentlige nyheter og rene underholdningssaker. På nettet blir du utsatt for en lokkejournalistikk i beste supermarkedsstil, hvor vekslingen mellom informasjon og avslapning oppleves som attraktiv for leseren. Trafikken øker vesentlig. (Olufsen, 2012)
- Studer nettavisa Slik & derfor. Hva slags avis er dette?
- Hva er felles for de sakene som ligger på forsida til denne nettavisa?
- Velg ut tre saker som du mener er vesentlige. Lag alternative overskrifter med vekt på saklighet og informasjon.
- Presenter forslagene dine for resten av klassen. Be om tilbakemelding på hvilke overskrifter medelevene dine ville valgt å klikke på, dine overskrifter eller de avisene valgte i utgangspunktet.
- Lag ei liste over saker som du mener er typiske "lokkesaker" i fem norske nettaviser. Hva er felles for disse sakene?
- Hva er felles for måten overskriftene er utformet på?
- Hvor på nettsida er sakene plassert?
- Hvorfor tror du sakene er plassert akkurat der?
Guoskevaš sisdoallu
Avisene trenger inntekter. Derfor lanseres stadig nye produkter i grenselandet mellom redaksjonell tekst og reklame.
Digitalisering utfordrer tradisjonelle medieøkonomiske modeller som bygger på salg av fysiske eksemplarer.