Njuike sisdollui
Bargobihttá

Bli kjent med forskrift om helse og miljø

Ved å jobbe med disse oppgavene knyttet til forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger blir du kjent med innholdet i denne forskriften.

I arbeidet ditt som barne- og ungdomsarbeider må du kjenne til forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger. Den er laget for å gi barn et godt fysisk miljø. Det er derfor viktig å sette seg inn hva denne forskriften sier.

1. Spørsmål om forskriften

  1. Formålet med forskriften:

    1. Hva er formålet med forskriften?

    2. I hvilke virksomheter gjelder forskriften?

  2. Det fysiske og psykiske miljøet:

    1. Forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger regulerer det fysiske miljøet. Hvilke lover regulerer det psykososiale miljøet i barnehage, skole og skolefritidsordning?

    2. Hvorfor må vi se det fysiske og det psykososiale miljøet i en sammenheng?

  3. Lokalene:

    1. Hvordan må lokalene være utformet?

    2. Hva er anbefalt innetemperatur?

    3. Hvorfor skal barn og elever være beskyttet mot støy?

  4. Mat og måltider:

    1. Hvordan kan vi skape ro og god atmosfære under måltidet i barnehager, skoler og skolefritidsordninger?

    2. Hvorfor må vi ha ro rundt måltidet, og hva er tilstrekkelig tid til å spise i barnehager og skoler?

    3. Hvorfor bør voksne sitte ned og spise sammen med barna?

  5. Uteområdet:

    1. Hvilke ulykker ser du for deg kan skje ute i barnehager, skoler og skolefritidsordninger? Hvordan kan uteområdet sikres for å unngå ulykker?

    2. Hvorfor er det krav om universell utforming?

  6. Hvilke krav stilles til beredskap, førstehjelp og sikkerhetsutstyr?

  7. Forklar hva det betyr at virksomheten har informasjonsplikt.

  8. Hva er internkontroll?

2. Intervju

Lag spørsmål til forskriften om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger. Intervju ansatte i barnehager og skoler for å finne ut hvordan de jobber med de ulike punktene i forskriften.

Guoskevaš sisdoallu