Bli kjent med opplæringsloven
Ethvert samfunn trenger lover som sier noe om hvilke rettigheter og plikter vi har. Lovene er til for å sikre at alle mennesker skal ha det godt i livet sitt. Opplæringsloven gjelder for alle barn og unge som tilhører en skole, SFO eller opplæringsbedrift.
Som profesjonell barne- og ungdomsarbeider i skole og SFO må du kjenne til og forstå opplæringsloven. Du skal vite hva loven sier, og du skal vite hvordan du raskt kan innhente opplysninger om lover og forskrifter.
I denne oppgaven blir du kjent med noe av innholdet i opplæringsloven. For å kunne svare på spørsmålene bør du lese fagartikkelen om opplæringsloven og selve loven (lenker nederst på siden).
- Hvor mange kapitler består opplæringsloven av?
- Hvem gjelder opplæringsloven for?
- Les kapittel 1 i loven. Skriv punkter om hva formålet med opplæringsloven er.
- Hva betyr det at elever og lærlinger skal ha medansvar og rett til medvirkning?
- I hvilke sammenhenger kan du tenke deg at det kan være utfordrende å få til et tett samarbeid med hjemmet?
- Hvor lenge har elever rett og plikt til opplæring?
- Kapittel 5 handler om spesialundervisning. Du som barne- og ungdomsarbeider skal ikke ha ansvar for opplæringa, men du vil likevel få ansvar for å være sammen med barn med spesielle behov for å hjelpe og støtte dem. Hva er viktig for deg å være klar over når loven sier: "Opplæringstilbodet skal ha eit slikt innhald at det samla tilbodet kan gi eleven eit forsvarleg utbytte av opplæringa i forhold til andre elevar [...]"?
- Hvilken betydning har opplæringa for barn av samisk opprinnelse i og utenfor samiske distrikter?
- Kapittel 9 A ble endret i 2017. Hva handler dette kapittelet om?
- Hva betyr nulltoleranse?
- Hva betyr det at skoler har "Aktivitetsplikt for å sikre at elevar har eit trygt og godt psykososialt skolemiljø"?
- Hva står i § 9 A-6?
- Kapittel 10, § 10-9, handler om politiattest. Forklar hvilken betydning det har for ansettelser i skoler.
Hvordan forstår du § 10-11 "Personale som ikkje er tilsett i undervisningsstilling og som skal hjelpe til i opplæringa"?Diskuter gjerne med medelever.
- § 13-7 handler om skolefritidsordningen. Les igjennom teksten, og noter viktige punkter.
- Kapittel 15 handler om opplysningsplikt. Se på § 15-3. Når har du opplysningsplikt til barnevernet?
- Se på § 15-1. I hvilken lov finner vi bestemmelsene om taushetsplikt?
- Forklar følgende begreper fra opplæringsloven:
- samarbeid i forståelse med hjemmet
- kristne og humanistiske verdier
- kulturarv
- demokrati
- likestilling
- tenke kritisk og handle etisk
- medvirkning
- tillit
- dannelse
- diskriminering
Guoskevaš sisdoallu
Opplæringsloven handler om hvilke rettigheter og plikter som er forbundet med all opplæring og skolegang i Norge.