Bargodoaibma
Kløving med hest
I dette arbeidsoppdraget skal du lære ferdigheter som gjør deg i stand til å planlegge og gjennomføre en tur til fjells med hest.
Vi skal ta hensyn til vær, terreng og til både hestens og turdeltakernes forutsetninger og utstyr.
- være to dager på fjellet med hester
- overnatte i telt eller lavvo
- finne egnet vei i terrenget
- finne et egnet sted for overnatting og beite til hestene
- jobbe sammen i grupper for å løse praktiske oppgaver
- lære om å pakke og tilpasse kløv, ha med kløvhest og ri med hest i variert terreng
- ivareta sikkerheten for hesten og turdeltakerene
Alle tar med:
- klær, klesskift
- ridehjelm
- sko som er egnet til å gå i fjellet med
- sko/støvler som er egnet til å ri med
- sovepose, liggeunderlag
- toalettsaker
- turkopp/drikkeflaske
- godt humør!
- lese værmelding og ta hensyn til den
- planlegge turmål, lese kart og vurdere terrenget
- vurdere hvor mye kløvhestene kan bære
- vurdere hvor langt vi kan gå ut fra terrenget, og hvor det er beite og vann for hestene
- sammen med læreren: vurdere hvilke hester som skal være med på turen, hvilke hester som er rutinerte kløvhester, og hvilke hester som eventuelt skal bære ryttere
- se over hestenes utstyr
- pakke førstehjelpsutstyr
- sammen med læreren: vurdere om hestene skal bruke heller, tjor eller om vi skal frakte med transportabelt gjerde
- beregne mat til alle deltakerne
- pakke fellesutstyr i kløv
- pakke salvesker
- læreren: går gjennom ulike måter for føring av kløvhest i forskjellig terreng
Læreren sørger for:
- kart og kompass
- mat for hele gruppa
- kokeutstyr, inkludert ev. bestikk og fat
- utstyr til hestene
- telefon/satellitt-telefon hvis området er utenfor dekning
- førstehjelpsutstyr
- lage leirplass
- lage mat
- lage gjerde / plassere hestene for beiting, sørge for at hestene får vann
- visitere hestene før og etter etappene
- om natta: nattevakt/tilsyn med hestene
Vurdering
Etter turen skal du lage en sammensatt tekst.
Du skal presentere hva du har lært i løpet av de to dagene, og hvordan du opplevde turen som aktivitet.
Faglæreren og norsklæreren utarbeider felles vurderingskriterier for teksten, formell vurdering med karakter.