Njuike sisdollui
Bargodoaibma

Kløving med hest

I dette arbeidsoppdraget skal du lære ferdigheter som gjør deg i stand til å planlegge og gjennomføre en tur til fjells med hest.

Vi skal ta hensyn til vær, terreng og til både hestens og turdeltakernes forutsetninger og utstyr.

Dette skal vi gjøre:

  • være to dager på fjellet med hester
  • overnatte i telt eller lavvo
  • finne egnet vei i terrenget
  • finne et egnet sted for overnatting og beite til hestene
  • jobbe sammen i grupper for å løse praktiske oppgaver
  • lære om å pakke og tilpasse kløv, ha med kløvhest og ri med hest i variert terreng
  • ivareta sikkerheten for hesten og turdeltakerene

Alle tar med:

  • klær, klesskift
  • ridehjelm
  • sko som er egnet til å gå i fjellet med
  • sko/støvler som er egnet til å ri med
  • sovepose, liggeunderlag
  • toalettsaker
  • turkopp/drikkeflaske
  • godt humør!

Før turen:

  • lese værmelding og ta hensyn til den
  • planlegge turmål, lese kart og vurdere terrenget
  • vurdere hvor mye kløvhestene kan bære
  • vurdere hvor langt vi kan gå ut fra terrenget, og hvor det er beite og vann for hestene
  • sammen med læreren: vurdere hvilke hester som skal være med på turen, hvilke hester som er rutinerte kløvhester, og hvilke hester som eventuelt skal bære ryttere
  • se over hestenes utstyr
  • pakke førstehjelpsutstyr
  • sammen med læreren: vurdere om hestene skal bruke heller, tjor eller om vi skal frakte med transportabelt gjerde
  • beregne mat til alle deltakerne
  • pakke fellesutstyr i kløv
  • pakke salvesker
  • læreren: går gjennom ulike måter for føring av kløvhest i forskjellig terreng

Læreren sørger for:

  • kart og kompass
  • mat for hele gruppa
  • kokeutstyr, inkludert ev. bestikk og fat
  • utstyr til hestene
  • telefon/satellitt-telefon hvis området er utenfor dekning
  • førstehjelpsutstyr

Underveis på turen:

  • lage leirplass
  • lage mat
  • lage gjerde / plassere hestene for beiting, sørge for at hestene får vann
  • visitere hestene før og etter etappene
  • om natta: nattevakt/tilsyn med hestene

Vurdering

Etter turen skal du lage en sammensatt tekst.

Du skal presentere hva du har lært i løpet av de to dagene, og hvordan du opplevde turen som aktivitet.

Faglæreren og norsklæreren utarbeider felles vurderingskriterier for teksten, formell vurdering med karakter.

Lær om sammensatte tekster (NDLA)