Bærekraftige merkevarestrategier? - Markedsføring og ledelse 2 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Bærekraftige merkevarestrategier?

Flere motemerker har tatt grep for å redusere klimaavtrykket. I denne oppgaven skal du, med utgangspunkt i en dokumentarfilm og en podkastepisode, blant annet vurdere klesmerkene Mother of Pearl og Northern Playground sin merkevarestrategi.

Oppgave 1

Skriv minimum ett avsnitt til en tekst med tittelen "Hva skal til for at en merkevarestrategi skal være bærekraftig?"

Oppgave 2

Se dokumentarfilmen Fashion Reimagined med Amy Powney, sjefsdesigner i klesmerket Mother of Pearl. Skriv gjerne ned stikkord underveis, for etterpå skal du vurdere og redegjøre for Mother of Pearl sin merkevarestrategi og posisjonering i merkevarebyggingen.

  • Se film og skriv stikkord.

  • Vurder og redegjør for Mother of Pearl sin merkevarestrategi og posisjonering i merkevarebyggingen.

Oppgave 3

Lytt til podkastepisoden "Grønne Gründere" med Jo Egil Tobiassen, gründer av klesmerket Northern Playground. Skriv gjerne ned stikkord underveis, for etterpå skal du vurdere og redegjøre for Northern Playground sin merkevarestrategi og posisjonering i merkevarebygging.

  • Lytt til podkasten og skriv stikkord.

  • Vurder og redegjør for Northern Playground sin merkevarestrategi og posisjonering i merkevarebygging.

Økologisk konsept med grønn by på jordkloden. Foto.

Grønne gründere

I denne episoden skal vi besøke Jo Egil Tobiassen i Northern Playground. De reklamerer med at vi må kjøpe mindre. Hva gjør Jo Egil og Northern Playground for å bli mest mulig bærekraftige?

0:00
-0:00
Podkast: Både Og AS / CC BY-SA 4.0

Oppgave 4

Drøft minst tre av følgende påstander:

  • Uten en god merkevarestrategi, med fokus på bærekraft, kan ikke et klesmerke lykkes på sikt.

  • Klesmerker som Mother of Pearl bidrar til å endre klesbransjen i en positiv retning.

  • Mange klesmerker grønnvasker, de framstiller altså seg selv som mer bærekraftige enn de faktisk er.

  • Alle klesmerker, også de som fokuserer på bærekraft, har uansett profitt som sitt viktigste mål.

  • Det finnes rett og slett ikke noe som heter bærekraftige klær.

  • Klesbransjen produserer enorme mengder klær og etterlater seg enorme avfallsmengder, så vi trenger ikke flere "bærekraftig" produserte klær på toppen av søppelbergene.

Oppgave 5

Benytt det du har jobbet med i oppgave 1–4 til å skrive en helhetlig fagtekst med tittelen "Hva skal til for at en merkevarestrategi skal være bærekraftig?" Lykke til med skrivingen!

Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 11.09.2024