Varner og forbrukeratferd - Markedsføring og ledelse 1 - NDLA

Hopp til innhold
Oppgave

Varner og forbrukeratferd

I denne oppgaven skal du, med utgangspunkt i Varners kjeder og konsepter, jobbe med temaer relatert til forbrukeratferd.

Du kan lese om Varners konsepter på Varners hjemmeside.

Oppgaver

  1. Forklar, med egne ord, hva som menes med forbrukeratferd. Hvilke faktorer kan påvirke forbrukeratferd?
  2. Forklar hva som menes med motivasjon, og gjør rede for Maslows behovspyramide. Redegjør for hvilket eller hvilke behov som kan gjøre seg gjeldende ved kjøp av produkter fra kjedene i Varner. Bruk relevante fagbegreper.
  3. Forklar hva som menes med merkepersonlighet. Velg ut minimum tre av konseptene til Varner, og reflekter over de ulike konseptenes merkepersonlighet.
  4. Forklar begrepet kjøpsroller, og gi eksempler fra ett eller flere av konseptene til Varner. Her må du gjerne bruke fantasien.
  5. Redegjør for en kjøpsprosess, en kundereise, med utgangspunkt i ett av konseptene til Varner. Her må du gjerne bruke fantasien.
  6. Bruk eksempler fra Varners konsepter, eller finn på et nytt konsept, og forklar hva som menes med adopsjonsprosessen og diffusjonsprosessen.
  7. Gjør deg kjent med hva som står om bærekraft på Varners hjemmeside.
Skrevet av Elisabeth Thoresen Olseng og Kristoffer Heide Kitterød.
Sist faglig oppdatert 22.03.2021