Visuelt språk - Lag design for gaveesker - Konseptutvikling og kommunikasjon (IM-MED vg2) - Ressurssamling - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Visuelt språk

Oppgave

Lag design for gaveesker

I denne oppgaven skal dere designe mønstre som skal fungere som dekor på tre forskjellige gaveesker med forskjellig målgruppe. Deretter skal eskene skrives ut og gjøres ferdig.

Oppgaven løses individuelt eller gjennom samarbeid i grupper.

  • Eske A skal brukes til å pakke inn gaver hos en gullsmed.
  • Eske B skal brukes til å pakke inn små gaver i en lekebutikk.
  • Eske C skal brukes til å pakke skruer i løsvekt i et byggevarehus.

Oppgave

  1. Velg formen kvadrat, sirkel eller trekant. Denne formen skal brukes som dekorelement på alle de tre eskene.
  2. Bestem tre adjektiver som skal beskrive uttrykket på hver av eskene, for eksempel elegant, tøft, mørkt, lekent, gult ...
  3. Tegn skisser og finn flest mulig måter å variere framstillingen av formen på. Design mønstre. Fyll minst ett ark! Tips til hvilke virkemidler som kan brukes for å variere:

    • linjer
    • former og luft
    • teksturer og strukturer
    • styrke
    • farger
  4. Bruk et program for vektorgrafikk, for eksempel Adobe Illustrator.
  5. Når du har en formening om hva slags mønstre og farger du vil bruke, kan du laste ned og åpne PDF-filen som heter Stanseriss gaveeske. Den viser hvordan esken ser ut før den blir brettet og limt. Plasser dekoren på malen for å vite hvordan esken skal klippes til og limes.

Egenvurdering

  • Hvordan stemmer designet for hver av eskene med den typen butikk som skal bruke esken?
  • Passer mønster, komposisjon og luft med adjektivene og det uttrykket du eller dere ønsket å skape?
  • Passer fargevalgene med uttrykket og bruksområdet til esken?
  • Hvordan vil du si du har brukt matematisk forståelse i arbeidet ditt?

Diskuter med andre i klassen, ta notater, og lever refleksjon etter avtale med læreren din.

Skrevet av Ellen Johansen.
Sist faglig oppdatert 11.09.2017

Siste steg i læringsstien

Du er nå på siste steget i læringsstien Visuelt språk