Finn retoriske virkemidler i medieuttrykk - Etos i NRKs Folkeopplysningen - Design og visualisering (IM-MED vg2) - Ressurssamling - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Finn retoriske virkemidler i medieuttrykk

Øvelse

Etos i NRKs Folkeopplysningen

I denne øvelsen skal du vurdere troverdighet i et klipp fra NRKs TV-program Folkeopplysningen.

Oppgave 1: Tenk over

Du skal tilby en ny behandling for vond rygg.

  • Hvordan ville du reklamert for å overbevise potensielle kunder om at du tilbyr den beste behandlingen?
  • Ville du spilt mest på etos, logos eller patos for å overbevise?

Oppgave 2: Se klippet fra Folkeopplysningen

Se klippet fra NRKs Folkeopplysningen på YouTube (ikke teksta).

  • Kan kjøkkenredskaper kurere vond rygg?
  • Hva synes du om behandlerens etos (troverdighet) i den første delen av klippet?
  • Hva skjer med etos når behandleren og behandlingsrommet oppgraderes?
  • Finner du eksempler på at andre appellformer tas i bruk (logos eller patos)?
  • Hva synes du om innslaget?
  • Hvilke grep kunne behandleren gjort for å virke enda mer overbevisende?
Skrevet av Maren Aftret-Sandal.
Sist faglig oppdatert 28.02.2020