Finn retoriske virkemidler i medieuttrykk - Patos i medieuttrykk - Design og visualisering (IM-MED vg2) - Ressurssamling - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Finn retoriske virkemidler i medieuttrykk

Fagartikkel

Patos i medieuttrykk

I retorikk handler patos om å vekke følelser, og denne appellformen blir mye brukt i medieuttrykk .

Når dommerne i TV2-programmet Norske Talenter jubler, ler eller blir rørt av en opptreden, kan vi lettere bli beveget av det som foregår på skjermen. Å berøre publikum sine følelser er et effektivt grep både fortelleteknisk og retorisk. Når vi som publikum blir følelsesmessig engasjert, vil vi fortsette å se på programmet. I retorikken kaller vi det å appellere til følelser for patos.

Hvorfor bruke patos?

I medieuttrykk er patos mye brukt for å fange vår oppmerksomhet eller overbevise oss om noe. Dette er fordi vi påvirkes lettere hvis vi blir følelsesmessig engasjert. Hvis du vil påvirke noen til handling, må du vekke folks følelser. Det hjelper ikke å bare virke troverdig og spille på saklige argumenter. Fornuft og følelser henger sammen. Hensikten med å appellere til patos i et medieuttrykk kan være

  • å skape interesse
  • bli enige om noe
  • få folk til å handle (gi penger eller kjøpe noe)

Bruk av patos i reklame og kampanjer

I reklame eller holdningskampanjer er det å vekke følelser hos mottakerne helt sentralt.

Du kjenner kanskje til reklameuttrykket «fordi jeg fortjener det». Med en slik formulering ville L'Oreal at kundene skulle slutte å få dårlig samvittighet når de kjøpte skjønnhetsprodukter.

L'Oreal ville skape en følelse av at vi må kunne unne oss litt luksus i hverdagen. De ville samtidig fortelle kundene sine at «du er spesiell».

Klarer du å vekke bestemte følelser hos publikum, kan det nemlig være med på å endre kjøpemønster eller holdninger.

Lydeffekter og musikk kan være sterke virkemidler for å styrke patos i et medieuttrykk. I en holdningskampanje for å få flere ungdommer til å pante flasker, kan du se hvordan avsenderen forsøker å spille på humor for å påvirke de unges adferd.

Se reklamefilmen fra Renovasjonsselskapet for Drammensregionen (RfD).

Patos i journalistikken

I journalistikken kan patos forsterkes ved å ty til oppsiktsvekkende overskrifter og sterke bilder. I 2018 publiserte eksempelvis flere europeiske aviser bildet av tre år gamle Aylan som var skylt i land etter en mislykket flukt fra Syria. Bildet vakte oppsikt og diskusjoner. Tilhengerne av å publisere bildet forsvarte handlingen med at det kunne skape en ny politisk retning og redde andre flyktninger.

Tenk over

Var det uverdig å bruke barnelik for å illustrere masseflukten fra Syria?

Hvordan vekke følelser?

Når du produserer medieutttrykk, bør du alltid tenke gjennom hvordan du best kan appellere til mottakernes følelser. Du kan blant annet skape rette følelser ved å bruke visse lydeffekter, en type musikk, ulike bilder, kjapp klipperytme, dyster lyssetting, lyse farger, ulike fonter og gjennom ulike ordvalg. Mulighetene er mange! Det viktigste er at du er bevisst hvordan du bruker virkemidlene for å styrke patos og det du vil overbevise om.

Du har nå sett eksempler på hvordan et TV-program, en reklametekst, en holdningskampanje og et nyhetsbilde appellerer til patos for å oppnå engasjement hos mottakerne. Nyhetsbildet og TV-programmet vil skape interesse, reklamen vil få oss til å kjøpe, og holdningskampanjen vil få oss til å handle.

Skrevet av Maren Aftret-Sandal.
Sist faglig oppdatert 27.02.2020