Her kan du øve på å rekne med vektorar, kurver, plan og andre geometriske former i tre dimensjonar.
Oppgåver
4.1
I er A=-1,0,1,B=1,-1,0 og C=0,1,-1.
a) Finn arealet av △ABC utan hjelpemiddel. Kontroller svaret med CAS.
b) Finn omkrinsen av △ABC utan hjelpemiddel.
c) Kontroller utan hjelpemiddel utrekninga av arealet av trekanten ved å bruke ein annan formel for arealet av ein trekant.
4.2
Vi har gitt punkta A1,1,1,B3,3,2 og C2,1,2. Finn ∠BAC utan hjelpemiddel. Kontroller svaret med CAS.
4.3
Vi har gitt punkta A(2,3,7),B(3,5,2),C(1,1,5) og D3,5,t der t er ein vilkårleg konstant.
a) Bestem t slik at AB→⊥AD→. Løys oppgåva utan hjelpemiddel.
b) Bestem t slik at AB→∥CD→. Løys oppgåva utan hjelpemiddel.
4.4
(Oppgåve 3 del 1 eksamen R2 hausten 2012)
Løys oppgåva utan hjelpemiddel.
Vi har gitt punkta A(1,1,1),B(2,1,5) og C(3,7,3).
a) Undersøk om △ABC er rettvinkla.
b) Bestem koordinatane til eit punkt D slik at firkanten ABCD blir eit parallellogram.
4.5
(Basert på oppgåve 3 del 1 eksamen R2 våren 2013)
Løys oppgåva utan hjelpemiddel. Kontroller svara med CAS.
Punkta A1,-1,0,B3,1,1 og C0,0,0 er gitt.
a) Finn arealet av △ABC.
b) Bestem AB→·AC→. Bruk resultatet til å bestemme arealet av △ABC på ein annan måte enn i oppgåve a).
4.6
Gitt punkta A1,1,1,B3,3,2 og C2,1,2.
a) Finn utan hjelpemiddel arealet og omkrinsen til trekanten ABC.
b) Finn ∠BAC.
c) Kontroller svara i a) og b) med CAS.
4.7
(Basert på oppgåve 3 del 2 eksamen R2 hausten 2012)
Løys oppgåva utan hjelpemiddel.
Vi har gitt vektorane a→,b→ og c→. Ingen av vektorane er 0→.
a) Forklar korleis vektorane ligg i forhold til kvarandre
når a→·b→=0
når a→×b→=0→
når a→·b→×c→=0
b) Vis at
a→×b→2+a→·b→2=a→2·b→2
c) Forklar at arealet A av trekanten utspend av vektorane a→ og b→ kan skrivast som
A=12a→2·b→2-a→·b→2
d) Kommenter kva som skjer med arealet A i oppgåve c), for kvart av dei to tilfella a→·b→=0 og a→×b→=0→.
e) Bruk uttrykket i oppgåve c) til å rekne ut arealet av trekant ABC når A=1,1,1,B=2,3,4 og C=3,1,5.
4.8
(Basert på oppgåve 3 del 2 eksamen R2 våren 2013)
Skissa nedanfor viser ein pyramide OABCD som er plassert i eit tredimensjonalt koordinatsystem. Fire av hjørna i pyramiden er O0,0,0,A3,0,0,B3,3,0 og D0,0,4.
a) Finn koordinatane til C når du får vite at grunnflata i pyramiden er kvadratisk.
b) Bestem arealet av sideflata ABD i pyramiden.
c) Sideflata ABD ligg i eit plan α. Vis utan hjelpemiddel at planet α har likninga
4x+3z-12=0
Kontroller resultatet med CAS.
d) Bestem utan hjelpemiddel avstanden frå punktet O til planet α. Kontroller resultatet med CAS.
e) Bestem vinkelen mellom dei to plana som sideflatene ABD og BCD ligg i.
f) Ein drone kjem flygande langs linja l gitt ved parameterframstillinga
l:x=ty=2z=2
Avgjer om dronen kolliderer med pyramiden. Finn i så fall punktet der dronen treffer pyramiden.
4.9
To fly er seg i nærleiken av kvarandre. Posisjonen til fly A er gitt ved parameterframstillinga
m:x=-8+t10y=-2+t20z=9-t100,t≥0
Posisjonen til fly B er gitt ved
n:x=7-t20y=-7+t10z=7+t100,t≥0
der posisjonen er målt i km og tida i sekund.
a) Kva er farten til flya?
b) Kolliderer flya? Eventuelt når og kvar kolliderer dei?
c) Forklar kvifor flya ikkje har nokon akselerasjon.
4.10
(Basert på oppgåve 6 del 2 eksamen R2 hausten 2013)
Ei rett linje i planet skjer koordinataksane i Aa,0 og B0,b. Sjå skissa nedanfor.
a) Vis at likninga til linja kan skrivast
y=-bax+b
b) Vis at dette òg kan skrivast
xa+yb=1
Eit plan α i rommet skjer koordinataksane i Aa,0,0,B0,b,0 og C0,0,c. Sjå skissa nedanfor.
c) Vis at ein normalvektor til planet α er
n→=bc,ac,ab
d) Vis at likninga til α kan skrivast
xa+yb+zc=1
e) Planet β skjer x-aksen i D5,0,0 og y-aksen i E0,4,0. Planet er parallelt med z-aksen.
Forklar korleis vi kan bruke resultatet i oppgåve d) til å bestemme likninga for planet β.
4.11
Ein fotballspelar tek eit frispark slik at posisjonen r→t til ballen t sekund etter at ballen er sparka, er
r→t=-0.2t,-0.2t2+10t-20,-0.2t2+1.4t,t≥0
Eininga i koordinatsystemet er meter.
a) Kvar blir frisparket teke?
b) Kor stor banefart har ballen i starten? Beskriv retninga frisparket går i.
c) Kor høgt kjem ballen på det høgaste?
d) Kor lenge er ballen i lufta?
e) Kor langt unna landar ballen?
f) Finn akselerasjonsvektoren. Kva for retning har han?
No tenker vi oss at eit fotballmål med breidde 6 m og høgde 2 m står slik at mållinja er x-aksen og origo er midt i målet. Sjå figuren nedanfor
g) Går frisparket i mål?
4.12
(Oppgåve 5 del 2 eksamen R2 hausten 2014)
Eit plan α er gitt ved likninga
2x+y-2z+3=0
a) Bestem likninga for den kuleflata som har sentrum i punktet S11,2,-6, og som har α som tangentplan.
b) Bestem koordinatane til tangeringspunktet mellom kuleflata og planet α.
Eit plan β er gitt ved
2x+y-2z=0
Dette planet skjer kuleflata langs ein sirkel.
c) Bestem radiusen i denne sirkelen.
4.13
(Basert på oppgåve 5 del 1 eksamen R2 våren 2015)
Løys oppgåva utan hjelpemiddel.
Punkta A3,0,0,B0,4,0 og C0,0,1 er gitt.
a) Bestem AB→×AC→.
b) Bestem arealet av △ABC.
c) Punkta A,B og C ligg i eit plan α. Bestem likninga for planet α.
Ein partikkel startar i origo O0,0,0. Etter tida t sekund er partikkelen i eit punkt P gitt ved
OP→=t,t23,-t4,t≥0
Vi set eininga i koordinatsystemet til meter.
d) Kor lang tid tek det før partikkelen treffer planet α? Bestem koordinatane til punktet der partikkelen treffer α.
e) Finn fartsvektoren til partikkelen og banefarten i kollisjonsaugeblikket.
f) Kva kan du seie om akselerasjonen til partikkelen?
4.14
Spiralen er ein spiralforma tunnel i Drammen. Her er nokre offisielle data om spiralen:
Lengde: 1 650 meter
Stigning: 10 %
Rundar: 6,5
Diameter: 70 meter
Høgde mellom etasjane: cirka 20 meter
Takhøgde i tunnelen: cirka 4,5 meter på det høgaste og minkande ned mot veggene
b) Ein bil startar nedst nede i Spiralen og køyrer med konstant banefart på 6 m/s oppover i tunnelen.
Kor lang tid bruker bilen på éin runde i tunnelen? Ta utgangspunkt i lengda på tunnelen og talet på rundar når du reknar.
c) Gjer det same ved å bruke den horisontale (vassrette) komponenten v→h av fartsvektoren, sjå figuren nedanfor, og ta utgangspunkt i diameteren på tunnelen.
d) Kvifor blir det ikkje same svar i oppgåve b) og oppgåve c)?
e) Vi tenker oss at vi plasserer eit koordinatsystem med origo i midten av Spiralen ved innkøyringa nedst nede slik at innkøyringa til tunnelen er i punktet 35,0,0.
Finn ei parameterframstilling for posisjonen P til bilen t sekund etter starten ved hjelp av vinkelen θ på figuren nedanfor.
Tips til oppgåva
Finn ein samanheng mellom θ og t.
f) Bruk parameterframstillinga til å finne ut kor mange rundar bilen har køyrt i tunnelen etter 2 minutt. Kontroller svaret ved å bruke resultatet i oppgåve c).
g) Kor lang tid bruker bilen på å komme gjennom tunnelen?
h) Kva er høydeforskjellen mellom opningane i tunnelen?
i) Bruk parameterframstillinga i e) til å finne banefarten til bilen.
j) Kva kan du seie om retninga på akselerasjonen til bilen?
4.15
(Oppgåve 2 del 2 eksamen R2 hausten 2018)
Sentrum i ei kuleflate K1 med radius 2 rører seg langs ei rett linje. Ved tidspunktet t vil sentrum i K1 ha koordinatane 2t,1,3.
a) Bestem ei likning for K1 uttrykt ved t.
b) Ved kva tidspunkt vil K1 tangere yz-planet?
Ei anna kuleflate K2 med radius r er gitt ved likninga
K2:x2+y2+z2=r2
c) Ved hvilket tidspunkt vil dei to kuleflatene K1 og K2 tangere kvarandre dersom r=2?
d) Bestem eksakt den minste verdien til r som gjer at dei to kulene tangerer kvarandre.
4.16
(Basert på oppgåve 9 del 1 eksamen R2 hausten 2019)
Løys oppgåvene utan hjelpemiddel.
Punkta A1,-1,0,B1,2,4 og C5,1,-4 er sentrum i kvar si kuleflate. Dei tre kuleflatene tangerer kvarandre.
a) Bestem radiusen til kvar av dei tre kulene.
b) Bestem tangeringspunktet mellom kuleflata med sentrum i A og kuleflata med sentrum i B.
Løysingar
4.1 a)
Løysing
Vi bruker formelen A△=12a→×b→ der a→=AB→ og b→=AC→.
AB→=1--1,-1-0,0-1=2,-1,-1AC→=0--1,1-0,-1-1=1,1,-2
AB→×AC→=-1·-2-1·-1,-1·1--2·2,2·1-1·-1=3,3,3
Arealet blir
AABC=12AB→×AC→=1232+32+32=123·32=323
Løysing med CAS:
I linje 5 går det òg an å bruke kommandoen Areal(A,B,C), men han gir ikkje eksakt svar.
4.1 b)
Løysing
Vi reknar ut vektoren for den tredje sida.
BC→=0-1,1--1,-1-0=-1,2,-1
BC→=-12+22+-12=1+4+1=6
Vi ser at absoluttverdiane til koordinatane til AB→ og AC→ er dei same som for BC→. Dei tre vektorane er derfor like lange, trekanten er likesida, og omkrinsen av trekanten er 36.
4.1 c)
Løysing
Vi kan rekne ut arealet med arealsetninga for trekantar.
AABC=12AB→AC→sin∠BAC
I ein likesida trekant er alle vinklane 60°. Arealet blir
1. Når skalarproduktet mellom to vektorar er lik 0 og ingen av vektorane er 0→, står vektorane normalt på kvarandre.
2. Når vektorproduktet mellom to vektorar skal vere lik 0→ og ingen av vektorane er 0→ frå før, er vektorane parallelle.
3. Dersom b→ og c→ er parallelle, er b→×c→=0→. Då blir skalarproduktet med a→ lik 0 for alle vektorar a→, og vi kan ikkje seie noko om korleis a→ ligg i forhold til dei to andre vektorane. Er derimot b→ og c→ ikkje parallelle, må a→ stå normalt på vektorproduktet b→×c→ for at skalarproduktet skal vere 0. Då må a→ vere parallell med alle plana som har b→×c→ som normalvektor. Alternativt kan vi seie at det må bety at det finst plan som alle dei tre vektorane er parallelle med.
Vinkelen mellom normalvektorane er 1,2 (linje 10). Dette er mindre enn π2. Vinkelen mellom plana α og β er derfor òg 1,2.
Vi kan òg finne vinkelen mellom plana med kommandoen Vinkel(α,β).
4.8 f)
Løysing
Sidan y- og z-koordinatane i parameterframstillinga til l er konstante, betyr det at l er parallell med x-aksen. Vi kan derfor avgjere om dronen kolliderer med pyramiden ved å undersøke om han treffer trekanten ABD.
Vi startar med å finne skjeringspunktet P mellom linja l og planet α, som trekanten ABD ligg i.
Dersom dronen kolliderer med pyramiden, er det i tilfelle i punktet P. Linjestykket AD ligg i xz-planet der y-koordinaten alltid er 0. Punktet P ligg derfor til høgre for AD.
Så må vi sjekke kvar P ligg i forhold til BD. Sidan P har z-koordinat lik 2, kan vi sjå om P ligg til høgre eller til venstre for punktet på BD med same z-koordinat, som er midtpunktet M på BD sidan z-koordinaten til M er 4-02=2.
Midtpunktet M er rekna ut ved å ta gjennomsnittet av B og D. (Vi kan òg finne M med vektorrekning eller ved å lage ei parameterframstilling for linja gjennom B og D.) Sidan y-koordinaten til P er større enn y-koordinaten til M, ligg P til høgre for BD og dermed utanfor trekanten ABD, og dronen treffer derfor ikkje pyramiden.
4.9 a)
Løysing
Vi løyser oppgåva med CAS.
Vi får at begge flya går med den same konstante farten 0,11 km/s.
4.9 b)
Løysing
Vi får frå linje 6 at linjene skjer kvarandre for same parameterverdi, det vil seie ved same tidspunkt. Flya vil derfor kollidere når t=100 i punktet 2,3,8.
4.9 c)
Løysing
Sidan parameterframstillingane for farten til flya ikkje varierer med t, er akselerasjonen, som er den deriverte av farten, null.
4.10 a)
Løysing
Vi kan finne uttrykket for linja ved å bruke eittpunktsformelen. Alternativt kan vi bruke denne framgangsmåten:
Linja skjer y-aksen for y=b. Det betyr at konstantleddet i uttrykket for den rette linja er b. Uttrykket for linja er derfor
y=kx+b
der k er stigningstalet til linja.
Vi har at x=a⇒y=0. Dette gir
k·a+b=0k·a=-bk=-ba
Uttrykket for den rette linja gjennom A og B er
y=-bax+b
4.10 b)
Løysing
y=-bax+b|·1byb=-bxab+bb=-xa+1xa+yb=1
4.10 c)
Løysing
Vi løyser oppgåva med CAS.
Vi kan òg finne normalvektoren med kommandoen Normalvektor(Plan(A,B,C)).
4.10 d)
Løysing
Vi bruker normalvektoren n→ frå oppgåve c) og punktet A saman med den generelle likninga for eit plan. Dette gir
Vi set det vi veit, inn i resultatet frå oppgåve d).
x5+y4+zc=1
Dersom c aukar, vil planet β bli meir og meir parallelt med z-aksen. Dersom c går mot uendeleg, blir planet tilnærma parallelt med z-aksen. Det betyr at leddet zc→0. Tek vi bort leddet zc, må det derfor tilsvare at planet er parallelt med z-aksen. Likninga for β blir derfor
x5+y4=1
Alternativ løysing:
Vi set det vi veit, inn i resultatet frå oppgåve d).
x5+y4+zc=1
For eit plan parallelt med z-aksen, kan ikkje planlikninga innehalde z sidan z kan vere kva som helst når x og y er valde. Då må vi krevje at leddet zc må bort. Likninga for β blir derfor
x5+y4=1
4.11 a)
Løysing
Vi løyser oppgåva med CAS.
Frisparket blir teke frå punktet 0,-20,0.
4.11 b)
Løysing
Vi må finne farten v→t, den deriverte av posisjonen r→t, for t=0.
Banefarten til ballen når frisparket blir teke, er 10,1 m/s. Vi ser av fartsvektoren ved t=0 i linje 4 at y-komponenten er klart størst. Sidan han er positiv, betyr det at frisparket går omtrent i same retning som positiv y-akse og litt oppover sidan z-komponenten er positiv og litt bøygd av i negativ x-retning.
4.11 c)
Løysing
z-komponenten til r→t bestemmer kor høgt ballen kjem. Han er ein andregradsfunksjon med negativ koeffisient framfor andregradsleddet og har derfor eit toppunkt. Vi finn toppunktet ved å finne når den deriverte av z-komponenten (det vil seie farten i z-retning) er 0.
Ballen kjem 2,45 m opp på det høgaste.
4.11 d)
Løysing
Ballen er i lufta mellom nullpunkta til z-komponenten til r→t.
Ballen er i lufta i 7 sekund.
4.11 e)
Løysing
Vi reknar ut lengda av vektoren frå startpunktet til landingspunktet ved hjelp av svaret i den førre oppgåva.
Frisparket landar 60,2 m frå der det blir teke.
4.11 f)
Løysing
Av linje 9 ser vi at akselerasjonsvektoren ikkje har nokon komponent i x-retning og ligg derfor i yz-planet (x=0). y- og z-komponentane er like store og negative. Linje 10 og 11 gir at akselerasjonsvektoren har vinkelen π4 både med negativ y- og negativ z-akse.
4.11 g)
Løysing
Når ballen kryssar mållinja, veit vi at y-komponenten til r→t er null.
Den andre løysinga i linje 12 og 13 kan vi ikkje bruke sidan ho er ein t-verdi lenge etter at ballen har landa. Vi får av linje 14 at x-komponenten er innanfor målstengene. z-komponenten er 2,05. Det betyr i praksis at ballen treffer tverrliggaren. Det blir derfor ikkje mål på dette frisparket.
4.12 a)
Løysing
Radiusen i kula må vere lik avstanden mellom S og planet α.
Likninga for kula blir x-112+y-22+z+62=169.
4.12 b)
Løysing
Vi finn ei parameterframstilling for linja gjennom sentrum og punktet der planet α tangerer kuleflata. Ein retningsvektor for denne linja vil vere normalvektoren til planet α. Linja går gjennom punktet S, og vi har parameterframstillinga (linje 5).
Vi finn så den t-verdien som er slik at vi får tangeringspunktet mellom kuleflata og planet ved å setje parameterframstillinga til linja inn i planlikninga (linje 6). Vi finn tangeringspunktet T ved å setje denne verdien for t inn i parameterframstillinga for linja (linje 7).
4.12 c)
Løysing
Vi observerer at planet β har den same normalvektoren som planet α, og plana er derfor parallelle. Vi kallar sentrum i skjeringssirkelen for P. Vi finn avstanden PS i linje 9. Eit punkt Q på skjeringssirkelen ligg i avstand 13 frå S (sidan skjeringssirkelen ligg på kuleflata) og dannar ein rettvinklet trekant PQS der QS er hypotenusen, sjå biletet under.
Radiusen i skjeringssirkelen er 5.
4.13 a)
Løysing
AB→=0-3,4-0,0-0=-3,4,0AC→=0-3,0-0,1-0=-3,0,1
AB→×AC→=4·1-0·0,0·-3-1·-3,-3·0--3·4=4,3,12
4.13 b)
Løysing
Vi bruker formelen A△=12a→×b→ der a→=AB→ og b→=AC→.
Arealet blir
AABC=12AB→×AC→=1242+32+122=1216+9+144=12169=132
4.13 c)
Løysing
Ein normalvektor for planet er AB→×AC→=4,3,12. Vi bruker han saman med punktet C0,0,1 i den generelle planlikninga. Planlikninga for α er
Partikkelen treffer planet α etter 3 sekund i punktet 3,3,-34.
4.13 e)
Løysing
Farten v→t er
v→t=OP→'t=1,13·2t,-14=1,23t,-14
v→3=1,2·33,-14=1,2,-14
v→3=12+22+-142=1+4+116=5·1616+116=8116=94
Banefarten til partikkelen i kollisjonsøyeblikket er 94 m/s.
4.13 f)
Løysing
a→t=v→'t=0,23,0.
Akselerasjonen til partikkelen er konstant og lik 23ms2 i y-retning.
4.14 a)
Løysing
Ein hellingsvinkel w målt til v prosent er det same som at tanw=v100. Vi reknar ut w med CAS.
Hellingsvinkelen målt i radianar er 0,099 7.
4.14 b)
Løysing
Vi reknar først ut kor lang ein runde er. Så bruker vi at tid er lik strekning delt på fart.
Bilen bruker 42,3 s på ein runde i tunnelen.
4.14 c)
Løysing
Vi må finne kor stor farten er i horisontal (vassrett) retning, for det er den som bestemmer kor fort bilen køyrer ein runde. Vi dekomponerer v→ i ein horisontal komponent v→h og ein vertikal (loddrett) komponent v→v.
Dette gir oss
cosw=v→hv→⇔v→h=v→·cosw
Så reknar vi ut tida T på ein runde ved å rekne ut strekning delt på fart. Vi løyser oppgåva med CAS.
Bilen bruker 36,8 sekund på å køyre éin runde i tunnelen.
4.14 d)
Løysing
Begge måtane å rekne på er riktige. Problemet er at dei offisielle tala som er gitt, ikkje stemmer overeins. Når dei har målt lengda på tunnelen til 1 650 meter, kan dei ikkje ha målt i ein avstand slik at diameteren blir 70 meter. Det kan vere fordi dei har prøvd å ta omsyn til at du ikkje køyrer den same lengda når du køyrer opp som når du køyrer ned. Kvifor blir det forskjell?
4.14 e)
Løysing
Figuren gir oss at
x=rcosθ,y=rsinθ
Vinkelen θ målt i radianar kan vi skrive som
θ=br
der b er lengda av sirkelbogen (definisjonen på ein vinkel målt i radianar).
Sidan bilen går med farten vh sett ovanifrå, får vi at
b=vh·t
Totalt gir dette at
θ=br=vhtr=vcoswrt
og vidare at
x=rcosvcoswrt,y=rsinvcoswrt
For å finne z-koordinaten til P må vi finne ut kor fort bilen rører seg i vertikal retning. Ved hjelp av figuren i oppgåve b) får vi at farten vv i vertikal retning er
vv=vsinw
Når bilen har rørt seg z meter oppover, blir derfor
z=vv·t=vv·sinw·t
Vi bruker CAS til å komme fram til parameterframstillinga.
4.14 f)
Løysing
Vi må finne ut kva vinkelen θ er, og rekne ut kor mange omdreiingar det tilsvarer. Vi kan kontrollere svaret sidan vi har frå oppgåve c) at omløpstida er 37 sekund.
Bilen har køyrt 3 og ein kvart runde etter 2 minutt.
4.14 g)
Løysing
Vi vel å bruke informasjonen om at det er 6,5 rundar i tunnelen.
Det tar temmeleg nøyaktig 4 minutt å køyre tunnelen når farten er 6m/s.
4.14 h)
Løysing
Vi må finne z-koordinaten til OP→ når t=239,4, det vil seie når bilen køyrer ut av tunnelen på toppen.
Høgdeforskjellen er 143 m.
4.14 i)
Løysing
Vi finn banefarten ved å rekne ut OP→'.
Legg merke til at GeoGebra ikkje automatisk forenklar det trigonometriske uttrykket ved hjelp av einingsformelen. I linje 14 finn vi at banefarten er konstant lik 6m/s.
4.14 j)
Løysing
Vi finn akselerasjonsvektoren ved å rekne ut OP→''.
Sidan z-komponenten til akselerasjonsvektoren er null, er det ingen akselerasjon i denne retninga. Dei to andre komponentane er cosinus- og sinusfunksjonar med same periode som posisjonsvektoren OP→, men med like, negative faktorar framom. x- og y-komponentane har derfor motsett retning i forhold til x- og y-komponentane til OP→, noko som betyr at akselerasjonsvektoren peiker innover mot sentrum i spiralen.
4.15 a)
Løysing
Vi bruker den generelle likninga for ei kule med radius r og sentrum i a,b,c.
Sidan y- og z-koordinatane til sentrum i kuleflata K1 er konstante, rører kuleflata seg parallelt med x-aksen. Kuleflata tangerer yz-planet når avstanden i x-retning frå sentrum til yz-planet er lik radiusen i kula, som betyr at absoluttverdien til x-koordinaten til sentrum er lik 2.
Kula tangerer yz-planet ved tidspunkta t=-1 og t=1.
Alternativ løysing:
Når sentrum i kula er i yz-planet, er x-koordinaten lik 0. Då er sentrum i kula i punktet P0,1,3. Kula tangerer yz-planet når avstanden mellom sentrum og P er lik 2. Då kan vi bruke kommandoen "Avstand" i CAS og løyse likning.
4.15 c)
Løysing
Dei to kuleflatene K1 og K2 vil tangere kvarandre når avstanden mellom sentruma er lik summen av radiusane, det vil seie 4.
Alternativt kan vi løyse likninga Avstand(S1,S2)=4.
Kuleflatene vil tangere kvarandre når t=-62, og når t=62.
4.15 d)
Løysing
Når kulene tangerer kvarandre, er summen av radiusane lik avstanden mellom sentruma, det vil seie r+2. Den minste verdien for r får vi derfor når avstanden mellom sentruma er minst.
Uttrykket i svaret i linje 5 er minst når t=0. I linje 6 set vi inn denne t-verdien og får at den minste verdien for radiusen r er 10-2.
Alternativ løysingsmetode:
K2 vil ha den minste moglege storleiken sin når sentrum i K1 er i punktet P sidan det er dette punktet som er nærast origo O, noko vi kan vise ved å setje opp uttrykket for lengda av OP→. Sjå dessutan den alternative løysinga av oppgåve b).
Den minste verdien for radiusen r om kuleflatene skal kunne tangere kvarandre er 10-2.
4.16 a)
Løysing
Vi skal bestemme radiusen til kvar av dei tre kulene. Avstanden mellom to av dei tre punkta vil alltid vere summen av to kuleradiusar sidan kuleflatene tangerer kvarandre. Vi lar lengda til radiusane i dei tre kulene få nemningane rA,rB og rC. Då kan vi setje opp følgande tre likningar:
AB→=rA+rB,AC→=rA+rC,BC→=rB+rC
Vi får eit likningssett der dei tre radiusane er ukjende.