Hopp til innhald
Oppgåve

Geometri i rommet – blanda oppgåver

Her kan du øve på å rekne med vektorar, kurver, plan og andre geometriske former i tre dimensjonar.

Oppgåver

4.1

I ABC er A=-1,0,1, B=1,-1,0 og C=0,1,-1.

a) Finn arealet av ABC utan hjelpemiddel. Kontroller svaret med CAS.

b) Finn omkrinsen av ABC utan hjelpemiddel.

c) Kontroller utan hjelpemiddel utrekninga av arealet av trekanten ved å bruke ein annan formel for arealet av ein trekant.

4.2

Vi har gitt punkta A1,1,1, B3,3,2 og C2,1,2. Finn BAC utan hjelpemiddel. Kontroller svaret med CAS.

4.3

Vi har gitt punkta A(2,3,7), B(3,5,2), C(1,1,5) og D3,5,t der t er ein vilkårleg konstant.

a) Bestem t slik at ABAD. Løys oppgåva utan hjelpemiddel.

b) Bestem t slik at ABCD. Løys oppgåva utan hjelpemiddel.

4.4

(Oppgåve 3 del 1 eksamen R2 hausten 2012)

Løys oppgåva utan hjelpemiddel.

Vi har gitt punkta A(1,1,1), B(2,1,5) og C(3,7,3).

a) Undersøk om ABC er rettvinkla.

b) Bestem koordinatane til eit punkt D slik at firkanten ABCD blir eit parallellogram.

4.5

(Basert på oppgåve 3 del 1 eksamen R2 våren 2013)

Løys oppgåva utan hjelpemiddel. Kontroller svara med CAS.

Punkta A1,-1,0, B3,1,1 og C0,0,0 er gitt.

a) Finn arealet av ABC.

b) Bestem AB·AC. Bruk resultatet til å bestemme arealet av ABC på ein annan måte enn i oppgåve a).

4.6

Gitt punkta A1,1,1, B3,3,2 og C2,1,2.

a) Finn utan hjelpemiddel arealet og omkrinsen til trekanten ABC.

b) Finn BAC.

c) Kontroller svara i a) og b) med CAS.

4.7

(Basert på oppgåve 3 del 2 eksamen R2 hausten 2012)

Løys oppgåva utan hjelpemiddel.

Vi har gitt vektorane a, b og c. Ingen av vektorane er 0.

a) Forklar korleis vektorane ligg i forhold til kvarandre

  1. når a·b=0

  2. når a×b=0

  3. når a·b×c=0

b) Vis at

a×b2+a·b2=a2·b2

c) Forklar at arealet A av trekanten utspend av vektorane a og b kan skrivast som

A=12a2·b2-a·b2

d) Kommenter kva som skjer med arealet A i oppgåve c), for kvart av dei to tilfella a·b=0 og a×b=0.

e) Bruk uttrykket i oppgåve c) til å rekne ut arealet av trekant ABC når A=1,1,1, B=2,3,4 og C=3,1,5.

4.8

(Basert på oppgåve 3 del 2 eksamen R2 våren 2013)

Skissa nedanfor viser ein pyramide OABCD som er plassert i eit tredimensjonalt koordinatsystem. Fire av hjørna i pyramiden er O0,0,0, A3,0,0, B3,3,0 og D0,0,4.

a) Finn koordinatane til C når du får vite at grunnflata i pyramiden er kvadratisk.

b) Bestem arealet av sideflata ABD i pyramiden.

c) Sideflata ABD ligg i eit plan α. Vis utan hjelpemiddel at planet α har likninga

4x+3z-12=0

Kontroller resultatet med CAS.

d) Bestem utan hjelpemiddel avstanden frå punktet O til planet α. Kontroller resultatet med CAS.

e) Bestem vinkelen mellom dei to plana som sideflatene ABD og BCD ligg i.

f) Ein drone kjem flygande langs linja l gitt ved parameterframstillinga

l:x=ty=2z=2

Avgjer om dronen kolliderer med pyramiden. Finn i så fall punktet der dronen treffer pyramiden.

4.9

To fly er seg i nærleiken av kvarandre. Posisjonen til fly A er gitt ved parameterframstillinga

m:x=-8+t10y=-2+t20z=9-t100, t0

Posisjonen til fly B er gitt ved

n:x=7-t20y=-7+t10z=7+t100, t0

der posisjonen er målt i km og tida i sekund.

a) Kva er farten til flya?

b) Kolliderer flya? Eventuelt når og kvar kolliderer dei?

c) Forklar kvifor flya ikkje har nokon akselerasjon.

4.10

(Basert på oppgåve 6 del 2 eksamen R2 hausten 2013)

Ei rett linje i planet skjer koordinataksane i Aa,0 og B0,b. Sjå skissa nedanfor.

a) Vis at likninga til linja kan skrivast

y=-bax+b

b) Vis at dette òg kan skrivast

xa+yb=1

Eit plan α i rommet skjer koordinataksane i Aa,0,0, B0,b,0 og C0,0,c. Sjå skissa nedanfor.

c) Vis at ein normalvektor til planet α er

n=bc,ac,ab

d) Vis at likninga til α kan skrivast

xa+yb+zc=1

e) Planet β skjer x-aksen i D5,0,0 og y-aksen i E0,4,0. Planet er parallelt med z-aksen.

Forklar korleis vi kan bruke resultatet i oppgåve d) til å bestemme likninga for planet β.

4.11

Ein fotballspelar tek eit frispark slik at posisjonen rt til ballen t sekund etter at ballen er sparka, er

rt=-0.2t,-0.2t2+10t-20,-0.2t2+1.4t ,   t0

Eininga i koordinatsystemet er meter.

a) Kvar blir frisparket teke?

b) Kor stor banefart har ballen i starten? Beskriv retninga frisparket går i.

c) Kor høgt kjem ballen på det høgaste?

d) Kor lenge er ballen i lufta?

e) Kor langt unna landar ballen?

f) Finn akselerasjonsvektoren. Kva for retning har han?

No tenker vi oss at eit fotballmål med breidde 6 m og høgde 2 m står slik at mållinja er x-aksen og origo er midt i målet. Sjå figuren nedanfor

g) Går frisparket i mål?

4.12

(Oppgåve 5 del 2 eksamen R2 hausten 2014)

Eit plan α er gitt ved likninga

2x+y-2z+3=0

a) Bestem likninga for den kuleflata som har sentrum i punktet S11,2,-6, og som har α som tangentplan.

b) Bestem koordinatane til tangeringspunktet mellom kuleflata og planet α.

Eit plan β er gitt ved

2x+y-2z=0

Dette planet skjer kuleflata langs ein sirkel.

c) Bestem radiusen i denne sirkelen.

4.13

(Basert på oppgåve 5 del 1 eksamen R2 våren 2015)

Løys oppgåva utan hjelpemiddel.

Punkta A3,0,0, B0,4,0 og C0,0,1 er gitt.

a) Bestem AB×AC.

b) Bestem arealet av ABC.

c) Punkta A, B og C ligg i eit plan α. Bestem likninga for planet α.

Ein partikkel startar i origo O0,0,0. Etter tida t sekund er partikkelen i eit punkt P gitt ved

OP=t,t23,-t4  ,    t0

Vi set eininga i koordinatsystemet til meter.

d) Kor lang tid tek det før partikkelen treffer planet α? Bestem koordinatane til punktet der partikkelen treffer α.

e) Finn fartsvektoren til partikkelen og banefarten i kollisjonsaugeblikket.

f) Kva kan du seie om akselerasjonen til partikkelen?

4.14

Spiralen er ein spiralforma tunnel i Drammen. Her er nokre offisielle data om spiralen:

  • Lengde: 1 650 meter

  • Stigning: 10 %

  • Rundar: 6,5

  • Diameter: 70 meter

  • Høgde mellom etasjane: cirka 20 meter

  • Takhøgde i tunnelen: cirka 4,5 meter på det høgaste og minkande ned mot veggene

  • Breidde på køyrebanen: cirka 9 meter

Du kan lese meir om Spiralen på nettsidene til Drammen kommune.

a) Forklar kvifor ei stigning på 10 % svarer til ein vinkel på 0,099 7 radianar. Sjå artikkelen om stigning på Wikipedia.

b) Ein bil startar nedst nede i Spiralen og køyrer med konstant banefart på 6 m/s oppover i tunnelen.

Kor lang tid bruker bilen på éin runde i tunnelen? Ta utgangspunkt i lengda på tunnelen og talet på rundar når du reknar.

c) Gjer det same ved å bruke den horisontale (vassrette) komponenten vh av fartsvektoren, sjå figuren nedanfor, og ta utgangspunkt i diameteren på tunnelen.

d) Kvifor blir det ikkje same svar i oppgåve b) og oppgåve c)?

e) Vi tenker oss at vi plasserer eit koordinatsystem med origo i midten av Spiralen ved innkøyringa nedst nede slik at innkøyringa til tunnelen er i punktet 35,0,0.

Finn ei parameterframstilling for posisjonen P til bilen t sekund etter starten ved hjelp av vinkelen θ på figuren nedanfor.

Tips til oppgåva

Finn ein samanheng mellom θ og t.

f) Bruk parameterframstillinga til å finne ut kor mange rundar bilen har køyrt i tunnelen etter 2 minutt. Kontroller svaret ved å bruke resultatet i oppgåve c).

g) Kor lang tid bruker bilen på å komme gjennom tunnelen?

h) Kva er høydeforskjellen mellom opningane i tunnelen?

i) Bruk parameterframstillinga i e) til å finne banefarten til bilen.

j) Kva kan du seie om retninga på akselerasjonen til bilen?

4.15

(Oppgåve 2 del 2 eksamen R2 hausten 2018)

Sentrum i ei kuleflate K1 med radius 2 rører seg langs ei rett linje. Ved tidspunktet t vil sentrum i K1 ha koordinatane 2t,1,3.

a) Bestem ei likning for K1 uttrykt ved t.

b) Ved kva tidspunkt vil K1 tangere yz-planet?

Ei anna kuleflate K2 med radius r er gitt ved likninga

K2: x2+y2+z2=r2

c) Ved hvilket tidspunkt vil dei to kuleflatene K1 og K2 tangere kvarandre dersom r=2?

d) Bestem eksakt den minste verdien til r som gjer at dei to kulene tangerer kvarandre.

4.16

(Basert på oppgåve 9 del 1 eksamen R2 hausten 2019)

Løys oppgåvene utan hjelpemiddel.

Punkta A1,-1,0, B1,2,4 og C5,1,-4 er sentrum i kvar si kuleflate. Dei tre kuleflatene tangerer kvarandre.

a) Bestem radiusen til kvar av dei tre kulene.

b) Bestem tangeringspunktet mellom kuleflata med sentrum i A og kuleflata med sentrum i B.

Løysingar

4.1 a)

Løysing

Vi bruker formelen A=12a×b der a=AB og b=AC.

AB = 1--1,-1-0,0-1=2,-1,-1AC =  0--1,1-0,-1-1=1,1,-2

AB×AC = -1·-2-1·-1,-1·1--2·2,2·1-1·-1= 3,3,3

Arealet blir

AABC = 12AB×AC= 1232+32+32= 123·32= 323

Løysing med CAS:

I linje 5 går det òg an å bruke kommandoen Areal(A,B,C), men han gir ikkje eksakt svar.

4.1 b)

Løysing

Vi reknar ut vektoren for den tredje sida.

BC =  0-1,1--1,-1-0=-1,2,-1

BC=-12+22+-12=1+4+1=6

Vi ser at absoluttverdiane til koordinatane til AB og AC er dei same som for BC. Dei tre vektorane er derfor like lange, trekanten er likesida, og omkrinsen av trekanten er 36.

4.1 c)

Løysing

Vi kan rekne ut arealet med arealsetninga for trekantar.

AABC=12ABACsinBAC

I ein likesida trekant er alle vinklane 60°. Arealet blir

AABC=12·6·6·123=643=323

4.2

Løysing

Vi treng AB og AC.

AB = 3-1,3-1,2-1=2,2,1AC =  2-1,1-1,2-1=1,0,1

Frå definisjonen av skalarproduktet får vi

AB·AC=AB·AC·cosBACcosBAC = AB·ACAB·AC= 2,2,1·1,0,122+22+12·12+02+12= 2+0+19·2= 33·2= 122

BAC = π4    BAC=2π-π4BAC = π4    BAC=7π4

🤔 Tenk over: Kvifor treng vi aldri å ta med den andre løysinga når det er snakk om vinklar i trekantar?

Kontroll med CAS:

4.3 a)

Løysing

Når ABAD, er skalarproduktet mellom vektorane lik 0.

AB = 3-2,5-3,2-7=1,2,-5AD =  3-2,5-3,t-7=1,2,t-7

AB·AD = 01,2,-5·1,2,t-7 = 01·1+2·2-5t-7 = 01+4-5t+35 = 0-5t = -40t = 8

4.3 b)

Løysing

ABCDAB=k·CD

CD =  3-1,5-1,t-5=2,4,t-5

For at vektorane skal vere parallelle, må forholdet mellom koordinatane til CD og AB vere like.

x-koordinatane: 21=2

y-koordinatane: 42=2

For å få z-koordinatane like må vi krevje at

t-5-5 = 2t-5 = -10t = -5

4.4 a)

Løysing

Vi bruker at

uvu·v=0

AB = 2-1,1-1,5-1=1,0,4AC =  3-1,7-1,3-1=2,6,2BC =  3-2,7-1,3-5=1,6,-2

AB·AC = 1,0,42,6,2=2+0+8=10AB·BC = 1,0,41,6,-2=1+0-8=-7BC·AC = 1,6,-22,6,2=2+36-4=34

Ingen av skalarprodukta er null. Då kan ikkje ABC vere rettvinkla.

4.4 b)

Løysing

Vi set D=x,y,z. Dersom ABCD skal vere eit parallellogram, kan vi bruke at AD=BC eller AB=DC.

AD=x-1,y-1,z-1

AD = BCx-1,y-1,z-1 =1,6,-2

x-1=1y-1=6z-1=-2x=2y=7z=-1

Koordinatane til D er 2,7,-1.

4.5 a)

Løysing

Vi bruker formelen A=12a×b der a=AB og b=AC.

AB = 3-1,1--1,1-0=2,2,1AC =  0-1,0--1,0-0=-1,1,0

AB×AC = 2·0-1·1,1·-1-0·2,2·1--1·2= -1,-1,4

Arealet blir

AABC = 12AB×AC= 12-12+-12+42= 121+1+16= 129·2=322

4.5 b)

Løysing

AB·AC=2,2,1·-1,1,0=2·-1+2·1+1·0=0

Trekanten er dermed rettvinkla, og katetane er AB og AC. Då er arealet av trekanten

AABC = 12Gh = 12AB·AC= 1222+22+12·-12+12+02= 129·2= 322

4.6 a)

Løysing

AB = 3-1,3-1,2-1 = 2,2,1AC = 2-1,1-1,2-1 = 1,0,1BC = 2-3,1-3,2-2 = -1,-2,0

AB = 22+22+12=4+4+1=9=3AC = 12+02+12=1+1=2BC = -12+-22+02=1+4=5

Omkrinsen til trekanten ABC er 3+2+5.

AB×AC = 2·1-0·1,1·1-1·2,2·0-1·2= 2,-1,-2

AB×AC = 22+-12+-22=4+1+4=3

Arealet av trekanten ABC er

12AB×AC = 32

4.6 b)

Løysing

Vi treng

AB·AC=2,2,1·1,0,1=2·1+2·0+1·1=3

Frå definisjonen av skalarproduktet får vi at

cosBAC = AB·ACAB·AC= 33·2= 122BAC = π4

4.6 c)

Løysing

Kontroll med CAS:

4.7 a)

Løysing

1. Når skalarproduktet mellom to vektorar er lik 0 og ingen av vektorane er 0, står vektorane normalt på kvarandre.

2. Når vektorproduktet mellom to vektorar skal vere lik 0 og ingen av vektorane er 0 frå før, er vektorane parallelle.

3. Dersom b og c er parallelle, er b×c=0. Då blir skalarproduktet med a lik 0 for alle vektorar a, og vi kan ikkje seie noko om korleis a ligg i forhold til dei to andre vektorane. Er derimot b og c ikkje parallelle, må a stå normalt på vektorproduktet b×c for at skalarproduktet skal vere 0. Då må a vere parallell med alle plana som har b×c som normalvektor. Alternativt kan vi seie at det må bety at det finst plan som alle dei tre vektorane er parallelle med.

4.7 b)

Løysing

a×b2+a·b2 = a·b·sinu2+a·b·cosu2= a2·b2·sin2u+a2·b2·cos2u= a2·b2sin2u+cos2u= a2·b2

4.7 c)

Løysing

Vi bruker arealformelen A=12a×b saman med formelen frå oppgåve b), a×b2+a·b2=a2+b2. Formelen gir oss

a×b2+a·b2 = a2·b2a×b2 = a2·b2-a·b2a×b2 = a2·b2-a·b2a×b = a2·b2-a·b2

Vi får

A=12a×b=12a2·b2-a·b2

4.7 d)

Løysing

Når a·b=0, får vi

A=12a2·b2-0=12a·b

Det betyr at trekanten er rettvinkla. Det kunne vi òg ha sagt med éin gong når a·b=0.

Når a×b=0, får vi

A=12a×b=12·0=0

Då har vi heller ingen trekant sidan a og b er parallelle.

4.7 e)

Løysing

Vi set

a = AB=2-1,3-1,4-1=1,2,3b = AC=3-1,1-1,5-1=2,0,4

a2 = 12+22+322=1+4+9=14b2=22+02+422=4+16=20a·b = 1,2,3·2,0,4=1·2+3·4=2+12=14

Arealet blir

A = 12a2·b2-a·b2= 1214·20-142= 121420-14= 1214·6= 122·7·2·3= 21

4.8 a)

Løysing

Sidan grunnflata skal vere kvadratisk, må AB=OC.

AB=3-3,3-0,0-0=0,3,0

Sidan OC er posisjonsvektoren til C, må vi ha at C=0,3,0.

4.8 b)

Løysing

Vi løyser oppgåva med CAS.

Arealet av sideflata ABD er 152.

4.8 c)

Løysing

Vi har frå a) at AB=0,3,0.

AD=0-3,0-0,4-0=-3,0,4

Ein normalvektor for planet α er då

AB×AD = 0,3,0×[-3,0,4]=3·4-0·0,0·-3-4·0,0·0--3·3=12,0,9=3[4,0,3]

Likninga for planet blir

a·x-x0+b·y-y0+c·z-z0 = 0       4x-3+0y-0+3z-0=0                     4x-12+3z=04x+3z-12=0

CAS gir det same resultatet.

4.8 d)

Løysing

For å finne avstanden q frå punktet O til planet α bruker vi avstandsformelen.

q = ax1+by1+cz1+da2+b2+c2=4·0+0·0+3·0-1242+02+32 = -1225=125

CAS gir det same resultatet.

4.8 e)

Løysing

Vi løyser oppgåva med CAS.

Vinkelen mellom normalvektorane er 1,2 (linje 10). Dette er mindre enn π2. Vinkelen mellom plana α og β er derfor òg 1,2.

Vi kan òg finne vinkelen mellom plana med kommandoen Vinkel(α,β).

4.8 f)

Løysing

Sidan y- og z-koordinatane i parameterframstillinga til l er konstante, betyr det at l er parallell med x-aksen. Vi kan derfor avgjere om dronen kolliderer med pyramiden ved å undersøke om han treffer trekanten ABD.

Vi startar med å finne skjeringspunktet P mellom linja l og planet α, som trekanten ABD ligg i.

Dersom dronen kolliderer med pyramiden, er det i tilfelle i punktet P. Linjestykket AD ligg i xz-planet der y-koordinaten alltid er 0. Punktet P ligg derfor til høgre for AD.

Så må vi sjekke kvar P ligg i forhold til BD. Sidan P har z-koordinat lik 2, kan vi sjå om P ligg til høgre eller til venstre for punktet på BD med same z-koordinat, som er midtpunktet MBD sidan z-koordinaten til M er 4-02=2.

Midtpunktet M er rekna ut ved å ta gjennomsnittet av B og D. (Vi kan òg finne M med vektorrekning eller ved å lage ei parameterframstilling for linja gjennom B og D.) Sidan y-koordinaten til P er større enn y-koordinaten til M, ligg P til høgre for BD og dermed utanfor trekanten ABD, og dronen treffer derfor ikkje pyramiden.

4.9 a)

Løysing

Vi løyser oppgåva med CAS.

Vi får at begge flya går med den same konstante farten 0,11 km/s.

4.9 b)

Løysing

Vi får frå linje 6 at linjene skjer kvarandre for same parameterverdi, det vil seie ved same tidspunkt. Flya vil derfor kollidere når t=100 i punktet 2,3,8.

4.9 c)

Løysing

Sidan parameterframstillingane for farten til flya ikkje varierer med t, er akselerasjonen, som er den deriverte av farten, null.

4.10 a)

Løysing

Vi kan finne uttrykket for linja ved å bruke eittpunktsformelen. Alternativt kan vi bruke denne framgangsmåten:

Linja skjer y-aksen for y=b. Det betyr at konstantleddet i uttrykket for den rette linja er b. Uttrykket for linja er derfor

y=kx+b

der k er stigningstalet til linja.

Vi har at x=a  y=0. Dette gir

k·a+b = 0k·a = -bk = -ba

Uttrykket for den rette linja gjennom A og B er

y=-bax+b

4.10 b)

Løysing

y = -bax+b         |·1byb = -bxab+bb= -xa+1xa+yb = 1

4.10 c)

Løysing

Vi løyser oppgåva med CAS.

Vi kan òg finne normalvektoren med kommandoen Normalvektor(Plan(A,B,C)).

4.10 d)

Løysing

Vi bruker normalvektoren n frå oppgåve c) og punktet A saman med den generelle likninga for eit plan. Dette gir

nx·x-x0+ny·y-y0+nz·z-z0 = 0       bcx-a+ac·y-0+abz-0=0             bcx-abc+acy+abz=0      |·1abc                     bcxabc-abcabc+acyabc+abzabc=0xa+yb+zc=1

4.10 e)

Løysing

Vi set det vi veit, inn i resultatet frå oppgåve d).

x5+y4+zc=1

Dersom c aukar, vil planet β bli meir og meir parallelt med z-aksen. Dersom c går mot uendeleg, blir planet tilnærma parallelt med z-aksen. Det betyr at leddet zc0. Tek vi bort leddet zc, må det derfor tilsvare at planet er parallelt med z-aksen. Likninga for β blir derfor

x5+y4=1

Alternativ løysing:

Vi set det vi veit, inn i resultatet frå oppgåve d).

x5+y4+zc=1

For eit plan parallelt med z-aksen, kan ikkje planlikninga innehalde z sidan z kan vere kva som helst når x og y er valde. Då må vi krevje at leddet zc må bort. Likninga for β blir derfor

x5+y4=1

4.11 a)

Løysing

Vi løyser oppgåva med CAS.

Frisparket blir teke frå punktet 0,-20,0.

4.11 b)

Løysing

Vi må finne farten vt, den deriverte av posisjonen rt, for t=0.

Banefarten til ballen når frisparket blir teke, er 10,1 m/s. Vi ser av fartsvektoren ved t=0 i linje 4 at y-komponenten er klart størst. Sidan han er positiv, betyr det at frisparket går omtrent i same retning som positiv y-akse og litt oppover sidan z-komponenten er positiv og litt bøygd av i negativ x-retning.

4.11 c)

Løysing

z-komponenten til rt bestemmer kor høgt ballen kjem. Han er ein andregradsfunksjon med negativ koeffisient framfor andregradsleddet og har derfor eit toppunkt. Vi finn toppunktet ved å finne når den deriverte av z-komponenten (det vil seie farten i z-retning) er 0.

Ballen kjem 2,45 m opp på det høgaste.

4.11 d)

Løysing

Ballen er i lufta mellom nullpunkta til z-komponenten til rt.

Ballen er i lufta i 7 sekund.

4.11 e)

Løysing

Vi reknar ut lengda av vektoren frå startpunktet til landingspunktet ved hjelp av svaret i den førre oppgåva.

Frisparket landar 60,2 m frå der det blir teke.

4.11 f)

Løysing

Av linje 9 ser vi at akselerasjonsvektoren ikkje har nokon komponent i x-retning og ligg derfor i yz-planet (x=0). y- og z-komponentane er like store og negative. Linje 10 og 11 gir at akselerasjonsvektoren har vinkelen π4 både med negativ y- og negativ z-akse.

4.11 g)

Løysing

Når ballen kryssar mållinja, veit vi at y-komponenten til rt er null.

Den andre løysinga i linje 12 og 13 kan vi ikkje bruke sidan ho er ein t-verdi lenge etter at ballen har landa. Vi får av linje 14 at x-komponenten er innanfor målstengene. z-komponenten er 2,05. Det betyr i praksis at ballen treffer tverrliggaren. Det blir derfor ikkje mål på dette frisparket.

4.12 a)

Løysing

Radiusen i kula må vere lik avstanden mellom S og planet α.

Likninga for kula blir x-112+y-22+z+62=169.

4.12 b)

Løysing

Vi finn ei parameterframstilling for linja gjennom sentrum og punktet der planet α tangerer kuleflata. Ein retningsvektor for denne linja vil vere normalvektoren til planet α. Linja går gjennom punktet S, og vi har parameterframstillinga (linje 5).

Vi finn så den t-verdien som er slik at vi får tangeringspunktet mellom kuleflata og planet ved å setje parameterframstillinga til linja inn i planlikninga (linje 6). Vi finn tangeringspunktet T ved å setje denne verdien for t inn i parameterframstillinga for linja (linje 7).

4.12 c)

Løysing

Vi observerer at planet β har den same normalvektoren som planet α, og plana er derfor parallelle. Vi kallar sentrum i skjeringssirkelen for P. Vi finn avstanden PS i linje 9. Eit punkt Q på skjeringssirkelen ligg i avstand 13 frå S (sidan skjeringssirkelen ligg på kuleflata) og dannar ein rettvinklet trekant PQS der QS er hypotenusen, sjå biletet under.

Radiusen i skjeringssirkelen er 5.

4.13 a)

Løysing

AB = 0-3,4-0,0-0=-3,4,0AC =  0-3,0-0,1-0=-3,0,1

AB×AC = 4·1-0·0,0·-3-1·-3,-3·0--3·4= 4,3,12

4.13 b)

Løysing

Vi bruker formelen A=12a×b der a=AB og b=AC.

Arealet blir

AABC = 12AB×AC= 1242+32+122= 1216+9+144= 12169= 132

4.13 c)

Løysing

Ein normalvektor for planet er AB×AC=4,3,12. Vi bruker han saman med punktet C0,0,1 i den generelle planlikninga. Planlikninga for α er

a·x-x0+b·y-y0+c·z-z0 = 0       4x-0+3y-0+12z-1=0                     4x+3y+12z-12=0

4.13 d)

Løysing

Vi set vektorfunksjonen OP inn i planlikninga.

4·t+3·t23+12·-t4-12 = 04t+t2-3t-12 = 0t2+t-12 = 0t+4t-3 = 0t = -4      t = 3

Posisjonen til partikkelen er

3,323,-34=3,3,-34

Partikkelen treffer planet α etter 3 sekund i punktet 3,3,-34.

4.13 e)

Løysing

Farten vt er

vt=OP't=1,13·2t,-14=1,23t,-14

v3=1,2·33,-14=1,2,-14

v3 = 12+22+-142= 1+4+116= 5·1616+116= 8116= 94

Banefarten til partikkelen i kollisjonsøyeblikket er 94 m/s.

4.13 f)

Løysing

at=v't=0,23,0.

Akselerasjonen til partikkelen er konstant og lik 23 ms2 i y-retning.

4.14 a)

Løysing

Ein hellingsvinkel w målt til v prosent er det same som at tanw=v100. Vi reknar ut w med CAS.

Hellingsvinkelen målt i radianar er 0,099 7.

4.14 b)

Løysing

Vi reknar først ut kor lang ein runde er. Så bruker vi at tid er lik strekning delt på fart.

Bilen bruker 42,3 s på ein runde i tunnelen.

4.14 c)

Løysing

Vi må finne kor stor farten er i horisontal (vassrett) retning, for det er den som bestemmer kor fort bilen køyrer ein runde. Vi dekomponerer v i ein horisontal komponent vh og ein vertikal (loddrett) komponent vv.

Dette gir oss

cosw = vhvvh = v·cosw

Så reknar vi ut tida T på ein runde ved å rekne ut strekning delt på fart. Vi løyser oppgåva med CAS.

Bilen bruker 36,8 sekund på å køyre éin runde i tunnelen.

4.14 d)

Løysing

Begge måtane å rekne på er riktige. Problemet er at dei offisielle tala som er gitt, ikkje stemmer overeins. Når dei har målt lengda på tunnelen til 1 650 meter, kan dei ikkje ha målt i ein avstand slik at diameteren blir 70 meter. Det kan vere fordi dei har prøvd å ta omsyn til at du ikkje køyrer den same lengda når du køyrer opp som når du køyrer ned. Kvifor blir det forskjell?

4.14 e)

Løysing

Figuren gir oss at

x=rcosθ, y=rsinθ

Vinkelen θ målt i radianar kan vi skrive som

θ=br

der b er lengda av sirkelbogen (definisjonen på ein vinkel målt i radianar).

Sidan bilen går med farten vh sett ovanifrå, får vi at

b=vh·t

Totalt gir dette at

θ=br=vhtr=vcoswrt

og vidare at

x=rcosvcoswrt, y=rsinvcoswrt

For å finne z-koordinaten til P må vi finne ut kor fort bilen rører seg i vertikal retning. Ved hjelp av figuren i oppgåve b) får vi at farten vv i vertikal retning er

vv=vsinw

Når bilen har rørt seg z meter oppover, blir derfor

z=vv·t=vv·sinw·t

Vi bruker CAS til å komme fram til parameterframstillinga.

4.14 f)

Løysing

Vi må finne ut kva vinkelen θ er, og rekne ut kor mange omdreiingar det tilsvarer. Vi kan kontrollere svaret sidan vi har frå oppgåve c) at omløpstida er 37 sekund.

Bilen har køyrt 3 og ein kvart runde etter 2 minutt.

4.14 g)

Løysing

Vi vel å bruke informasjonen om at det er 6,5 rundar i tunnelen.

Det tar temmeleg nøyaktig 4 minutt å køyre tunnelen når farten er 6 m/s.

4.14 h)

Løysing

Vi må finne z-koordinaten til OP når t=239,4, det vil seie når bilen køyrer ut av tunnelen på toppen.

Høgdeforskjellen er 143 m.

4.14 i)

Løysing

Vi finn banefarten ved å rekne ut OP'.

Legg merke til at GeoGebra ikkje automatisk forenklar det trigonometriske uttrykket ved hjelp av einingsformelen. I linje 14 finn vi at banefarten er konstant lik 6 m/s.

4.14 j)

Løysing

Vi finn akselerasjonsvektoren ved å rekne ut OP''.

Sidan z-komponenten til akselerasjonsvektoren er null, er det ingen akselerasjon i denne retninga. Dei to andre komponentane er cosinus- og sinusfunksjonar med same periode som posisjonsvektoren OP, men med like, negative faktorar framom. x- og y-komponentane har derfor motsett retning i forhold til x- og y-komponentane til OP, noko som betyr at akselerasjonsvektoren peiker innover mot sentrum i spiralen.

4.15 a)

Løysing

Vi bruker den generelle likninga for ei kule med radius r og sentrum i a,b,c.

x-a2+y-b2+z-c2 = r2x-2t2+y-12+z-32 = 22x-2t2+y-12+z-32 = 4

4.15 b)

Løysing

Sidan y- og z-koordinatane til sentrum i kuleflata K1 er konstante, rører kuleflata seg parallelt med x-aksen. Kuleflata tangerer yz-planet når avstanden i x-retning frå sentrum til yz-planet er lik radiusen i kula, som betyr at absoluttverdien til x-koordinaten til sentrum er lik 2.

Kula tangerer yz-planet ved tidspunkta t=-1 og t=1.

Alternativ løysing:

Når sentrum i kula er i yz-planet, er x-koordinaten lik 0. Då er sentrum i kula i punktet P0,1,3. Kula tangerer yz-planet når avstanden mellom sentrum og P er lik 2. Då kan vi bruke kommandoen "Avstand" i CAS og løyse likning.

4.15 c)

Løysing

Dei to kuleflatene K1 og K2 vil tangere kvarandre når avstanden mellom sentruma er lik summen av radiusane, det vil seie 4.

Alternativt kan vi løyse likninga Avstand(S1,S2)=4.

Kuleflatene vil tangere kvarandre når t=-62, og når t=62.

4.15 d)

Løysing

Når kulene tangerer kvarandre, er summen av radiusane lik avstanden mellom sentruma, det vil seie r+2. Den minste verdien for r får vi derfor når avstanden mellom sentruma er minst.

Uttrykket i svaret i linje 5 er minst når t=0. I linje 6 set vi inn denne t-verdien og får at den minste verdien for radiusen r er 10-2.

Alternativ løysingsmetode:

K2 vil ha den minste moglege storleiken sin når sentrum i K1 er i punktet P sidan det er dette punktet som er nærast origo O, noko vi kan vise ved å setje opp uttrykket for lengda av OP. Sjå dessutan den alternative løysinga av oppgåve b).

Den minste verdien for radiusen r om kuleflatene skal kunne tangere kvarandre er 10-2.

4.16 a)

Løysing

Vi skal bestemme radiusen til kvar av dei tre kulene. Avstanden mellom to av dei tre punkta vil alltid vere summen av to kuleradiusar sidan kuleflatene tangerer kvarandre. Vi lar lengda til radiusane i dei tre kulene få nemningane rA, rB og rC. Då kan vi setje opp følgande tre likningar:

AB=rA+rB ,   AC=rA+rC ,   BC=rB+rC

Vi får eit likningssett der dei tre radiusane er ukjende.

AB = 1-1,2--1,4-0=0,3,4AC = 5-1,1--1,-4-0=4,2,-4BC = 5-1,1-2,-4-4=4,-1,-8

AB =02+32+42=25=5AC = 42+22+-42=36=6BC = 42+-12+-82=81=9

Vi får frå dei to første likningane at

5=rA+rBrB=5-rA

6=rA+rCrC=6-rA

Vi set dette inn i den tredje likninga.

9 = rB+rC9 = 5-rA+6-rA9 = 11-2rA2rA = 11-9rA = 1

Dette gir vidare at

rB = 5-1=4rC = 6-1=5

4.16 b)

Løysing

Tangeringspunktet P ligg på AB. Vi har at AB=5 og AP=rA=1. Då får vi at

OP = OA+AP= OA+15AB= 1,-1,0+150,3,4= 1-0,-1+35,0+45= 1,-25,45

Tangeringspunktet P har koordinatane 1,-25,45.

Alternativ løysing:

Vi set tangeringspunktet P=x,y,z. Då får vi at

AP=x-1,y--1,z-0=x-1,y+1,z

Vi har vidare at

rA=1=AP ,   APAB ,   AB=5

Då får vi at

AP = 15ABx-1,y+1,z = 150,3,4= 0,35,45x-1 = 0    ,    y+1=35    ,    z=45x = 1    ,    y=-25    ,    z=45

Tangeringspunktet P har koordinatane 1,-25,45.

CC BY-SA 4.0Skrive av Bjarne Skurdal, Utdanningsdirektoratet, Stein Aanensen og Olav Kristensen.
Sist fagleg oppdatert 23.11.2023