Du kan bruke GeoGebra til å løyse desse oppgåvene. Om du treng hjelp med GeoGebra, kan du sjå lenkja nedst på sida. Løysingane finn du under alle oppgåvene.
ST-101
Marie har sommarjobb der ho tek med turistar på turar med hest og kjerre. Det er plass til 6 passasjerar, men det er ikkje alltid kjerra er full når ho skal køyre. Ei veke hadde ho dei følgjande passasjertala på turane:
a) Finn gjennomsnitt, median og typetal i dette talmaterialet.
b) Kva for eit av sentralmåla synest du fortel mest om kor mange passasjerar Marie hadde på turane sine?
c) Finn variasjonsbreidde, kvartilbreidde og standardavvik.
d) Teikn eit boksplott over dataa. Kommenter utsjånaden på boksplottet, og forklar kvifor det blir slik.
ST-102
Zelda står på kjøpesenteret ein laurdag ettermiddag og tel kor mange kundar som går inn i ein av klesbutikkane kvart minutt. På det travlaste var det 8 kundar som gjekk inn i løpet av eitt minutt, men det var òg nokre minutt der det ikkje kom nokon. Zelda står i éin time og samlar resultata i tabellen nedanfor.
Talet på kundar per minutt
Frekvens
0
4
1
6
2
10
3
8
4
9
5
7
6
6
7
6
8
4
a) Kva kallar vi ein slik tabell?
b) Finn gjennomsnitt, median og typetal i dette talmaterialet.
c) Finn variasjonsbreidde, kvartilbreidde og standardavvik. Teikn boksplott over dataa.
d) Korleis kan Zelda rapportere inn resultata frå undersøkinga til butikkeigaren på ein god måte?
Tips til oppgåve d)
Tala Zelda har kome fram til, gjeld i utgangspunktet for ein enkelt time på laurdagen. Ho bør opplyse om mellom kva klokkeslett målingane vart gjorde. I tillegg til å presentere dei ulike statistiske storleikane kan ho rekne ut kor mange kundar som var innom i løpet av timen, og ho kan til dømes framstille frekvenstabellen i eit søylediagram.
I presentasjonen av dei statistiske storleikane bør ho seie at ho har funne det vanlege standardavviket. Dersom tala skal brukast til å seie noko generelt om besøket på laurdagar, bør eigentleg utvalsstandardavviket brukast i staden for det vanlege standardavviket.
ST-103
Sondre hadde sommarjobb som turguide opp til Storfossen. Tabellen nedanfor viser kor mange turistar som var med kvar veke denne sommaren.
Veke nr.
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Talet på turistar
14
29
37
41
40
32
49
36
21
a) Finn gjennomsnittet og medianen i dette talmaterialet.
b) Kvifor vart det ikkje spurt om typetalet i oppgåve a)?
c) Finn variasjonsbreidda, kvartilbreidda og standardavviket. Teikn boksplott.
ST-104
Tabellen viser talet på feriereiser med fly nordmenn gjorde i åra 2014–2020. Tala er henta frå statistikkbanken til Statistisk sentralbyrå.
År
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Talet på feriereiser med fly (millionar)
6,84
6,49
6,27
6,71
6,17
6,60
2,02
a) Kva er det gjennomsnittlege talet på feriereiser med fly for desse åra?
b) Kva er medianen?
c) Finn variasjonsbreidda, kvartilbreidda og standardavviket. Teikn boksplott. Kommenter utsjånaden til boksplottet.
d) Lag eit linjediagram som viser korleis det gjennomsnittlege talet på feriereiser med fly per person har utvikla seg. Kommenter utviklinga.
e) Gjer oppgåva på nytt ved å inkludere nyare tal på talet på flyreiser. Sjå tabellen 06921: Reiseundersøkelsen (ssb.no). Korleis utviklar talet på feriereiser med fly seg etter at det sokk mykje i 2020?
Tips til oppgåve e)
Vel statistikkvariabelen "Reiser".
Vel kvartala 2021K1 og nyare.
Under "Transportmåte" vel du "Fly".
Under "Reisetype" vel du "Korte feriereiser i alt" og "Lange feriereiser i alt".
Trykk på "Vis tabell".
Vel "Lagre data som ..." og "Excel". Opne reknearket i eit vanleg reknearkprogram, og legg saman tala så du får det samla talet på feriereiser med fly for kvart år. Kopier tala over i reknearkdelen til GeoGebra.
ST-105
Tabellen nedanfor viser omsetninga per innbyggjar i detaljhandelen i kroner for åra 2010 til 2020. Tala er henta frå statistikkbanken til Statistisk sentralbyrå.
År
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Kr/innbyggjar
71 919
73 229
74 916
75 802
78 244
80 180
82 379
83 667
84 896
86 295
97 052
a) Kva er den gjennomsnittlege omsetninga per innbyggjar i detaljhandelen for desse åra?
b) Kva er medianen?
c) Finn variasjonsbreidda, kvartilbreidda og standardavviket.
d) Korleis har omsetninga per innbyggjar i detaljhandelen i kroner for åra 2010 til 2020 utvikla seg? Kommenter resultata.
e) Bruk regresjon og lag to matematiske modellar for korleis detaljhandelen har utvikla seg i dette tidsrommet. La vere talet på år etter 2010.
f) Kva vil omsetninga per innbyggjar i detaljhandelen i kroner vere i 2030 med desse modellane? Kva modell trur du er mest riktig?
Tips til oppgåva
For å svare betre på kva modell som er mest riktig, kan du finne nyare tal for detaljhandelen dersom det er mogleg. Sjå "Kjelder" nedst på sida.
ST-106
Kine dreiv kiosk på heimplassen to veker sommaren 2020. Ho registrerte dagsomsetninga i ein tabell.
Måndag
Tysdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
Laurdag
Søndag
Veke 28
740
800
910
635
1090
350
810
Veke 29
630
480
290
605
1230
410
900
Tala er i kroner.
Beskriv omsetninga ved hjelp av sentralmål og spreiingsmål.
(Dette er oppgåve 13 frå dømeoppgåvene frå eksamen i 1P-Y, publisert av Utdanningsdirektoratet desember 2020.)
ST-107
Tabellen viser talet på overnattingar i Trøndelag i samband med feriereiser i åra 2019 og 2020. Tala er henta frå statistikkbanken til Statistisk sentralbyrå, sjå kjelder nedst på sida.
Jan.
Feb.
Mars
April
Mai
Juni
Juli
Aug.
Sept.
Okt.
Nov.
Des.
2019
33 887
47 158
52 998
52 944
55 554
98 655
155 400
113 976
66 960
61 665
60 367
48 132
2020
46 238
62 002
23 145
3 351
13 470
72 550
218 211
117 474
66 914
71 125
32 044
24 373
a) Bruk sentralmål og spreiingsmål til å samanlikne tala for dei to åra.
b) Lag eit diagram der du samanliknar tala for dei to åra. Prøv å bruke diagrammet til å forklare at spreiinga er større på tala i 2020 enn i 2019. Kva kan denne spreiinga kome av?
c) Finn tilsvarande tal for 2021 og kommenter utviklinga.
ST-108
Tabellen viser aldersfordelinga på registrerte personbilar i Noreg i 2020 for dei bilane som var maksimalt 20 år. Tala er henta frå statistikkbanken til Statistisk sentralbyrå.
Alder
Under 4 år
4–7 år
8–11 år
12–15 år
16–20
Tal
442 718
645 300
610 487
479 434
342 372
a) Kva er klassegrensene til gruppa 4–7 år?
b) Finn medianalderen, gjennomsnittleg alder på bilane og standardavviket. Lag òg eit histogram av tala.
c) Sjekk at histogrammet er riktig ved å sjekke at du kan rekne deg fram til frekvensen i den første klassen ved hjelp av histogramhøgda og klassebreidda til klassen.
Tips til oppgåva
Hugs at vi reknar ut histogramhøgda til ein klasse ved å ta frekvensen til klassen og dele på klassebreidda.
d) Kvifor har vi ikkje teke med bilar som er eldre enn 20 år?
ST-109
Nokre elevar ved ein skule heldt på i tre veker og målte kvar dag klokka 12 kor mykje vatn som strøymde i bekken ved skulen. Dei målte i liter per sekund (L/s). Dei fekk dei følgjande resultata:
Mengde, L/s
Vekenummer
Måndag
Tysdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
Laurdag
Søndag
1
13,4
17,3
19,4
21,0
18,9
15,3
14,9
2
16,1
14,2
13,9
11,8
10,1
9,8
9,1
3
11,2
15,2
13,8
12,6
12,1
13,4
11,9
Du kan laste ned eit GeoGebra-ark med tala nedanfor.
c) Bruk dei grupperte dataa og finn gjennomsnittleg vasstraum i bekken. Finn òg medianverdien og standardavviket på tilsvarande måte.
d) Bruk dei ugrupperte dataa og finn gjennomsnittleg vasstraum i bekken. Finn òg medianverdien og standardavviket på denne måten. Samanlikn med tala frå oppgåve c).
e) Kva andre måtar kan du framstille desse dataa grafisk på enn ved å bruke histogram? Lag ei slik framstilling.
Tips til oppgåve e)
Sidan dette er dataverdiar over tid, er det aktuelt å lage eit linjediagram over enkeltmålingane med tid på den vassrette aksen og vassmengde i L/s på den loddrette. Då er det kanskje enklast å kopiere dataa over til eit reknearkprogram som Excel eller Google Regneark.
ST-110
Elevane i klasse 2ST2 fekk i oppdrag å undersøkje kor mykje pengar elevane på skulen brukte i kantina ei veke i september. Dei spurde 4 av dei 20 klassane på skulen, totalt 105 elevar. Etter å ha gruppert tala, kom dei fram til den følgjande tabellen:
Kroner brukt i skulekantina
Frekvens
[0, 20⟩
13
[20, 40⟩
25
[40, 80⟩
25
[80, 120⟩
36
[120, 200⟩
6
a) Kva slags type standardavvik bør vi bruke på desse tala?
b) Teikn histogram og finn gjennomsnitt, median og standardavvik.
ST-111
Vi skal lage eit program som reknar ut gjennomsnittet i eit ugruppert datamateriale der vi har ei rekkje med rådata (til dømes alle karakterane på ei prøve i ein klasse). Brukaren av programmet skal taste inn tala.
a) Lag ein algoritme for eit slik program.
Tips til oppgåva
Tenk gjennom korleis du vil at brukaren av programmet skal taste inn tala. Det enklaste er kanskje at brukaren trykkjer entertasten mellom kvart tal. Alternativt må det leggjast inn til dømes eit komma mellom kvart tal dersom alle tala skal skrivast inn på éin gong.
b) Skriv programkoden til algoritmen og test han.
c) Skriv algoritme og lag eit tilsvarande program der dataa er ordna i ein frekvenstabell slik at brukaren først tastar inn dei moglege måleverdiane og deretter frekvensane. Programmet skal rekne ut gjennomsnittet.
d) Utvid programmet slik at det kan finne nokre av dei andre statistiske storleikane.
ST-112
a) Skriv algoritme og lag eit program som reknar ut gjennomsnittet i eit gruppert datamateriale. Brukaren av programmet skal taste inn klassegrensene og frekvensane, og det skal vere mogleg å skrive inn alle klassegrensene på éin gong og alle frekvensane på éin gong.
Tips til oppgåva
Du kan ta utgangspunkt i algoritmen til den alternative løysinga i oppgåve ST-111 c). Utfordringa er å få laga ei liste med klassemidtpunkta.
b) Utfordring: No skal vi prøve oss på det GeoGebra ikkje klarer: Vi skal lage eit program som reknar ut medianen i eit gruppert materiale. Brukaren av programmet skal som i oppgåve a) taste inn klassegrensene og frekvensane.
Tips til oppgåva
Studer reknearkdelen i GeoGebra-arket i til dømes oppgåve ST-110, der medianen er rekna ut. Vi tilrår at du bruker tid på å lage ein god algoritme før du byrjar med sjølve kodinga.
Løysingar
ST-101 a)
Vi kan kopiere tala direkte inn i reknearkdelen i GeoGebra. Då hamnar tala til dømes cellene A1 til og med X1. Vi lagar lista med kommandoen
data = A1:X1
Så bruker vi kommandoane "gsnitt", "Median" og "Typetal", alle med argumentet "data", og vi gir resultatet logiske namn.
gjennomsnittet = gsnitt(data)
medianen = Median(data)
typetalet = Typetal(data)
Fasit
Gjennomsnittet er 4,88.
Medianen er 5.
Typetalet er 6.
ST-101 b)
Her spørst det kva ein vil leggje vekt på. Gjennomsnittet og medianen er ganske nær kvarandre. Vi kan seie at i gjennomsnitt hadde Marie 5 passasjerar. Samtidig er det absolutt flest turar med full kjerre, altså 6 passasjerar. Så det går òg an å hevde at "den typiske" turen er med 6 passasjerar.
ST-101 c)
Her bruker vi kommandoane "Maks", "Min", "Q3", "Q1" og "stavvp". Vi bruker "stavvp" (vanleg standardavvik) sidan vi har tilgang på alle tala i talmaterialet.
variasjonsbreidda = Maks(data) - Min(data)
kvartilbreidda = Q3(data) - Q1(data)
standardavviket = stavvp(data)
Fasit
Variasjonsbreidda er 4.
Kvartilbreidda er 2.
Standardavviket er 1,2.
ST-101 d)
Vi teiknar boksplottet med kommandoen
Boksplott(2,1,data,false)
Her stikk det ikkje ut noko på høgre side av boksen som markerer kvartilbreidda. Det er fordi øvre kvartil er lik den største verdien (6). Årsaka til det er at Marie har hatt mange nok turar med full kjerre, altså 6 passasjerar.
Her er det kanskje enklast å bruke reknearkdelen i GeoGebra og skrive talet på kundar per minutt i cellene A2 til A10 og frekvensane i cellene B2 til B10. Skriv overskrifter i cellene A1 og B1.
Så lagar vi lister av tala.
tal = A2:A10
frekvensar = B2:B10
Deretter bruker vi kommandoane "gsnitt" og "Median", denne gongen med to lister som argument ("tal" og "frekvensar"). Typetalet er det talet som har den største frekvensen, og dette les vi rett av tabellen.
gjennomsnittet = gsnitt(tal,frekvensar)
medianen = Median(tal,frekvensar)
Fasit
Gjennomsnittet er 3,85.
Medianen er 4.
Typetalet er 2.
ST-102 c)
Her bruker vi kommandoane "Maks", "Min", "Q3", "Q1" og "stavvp" for vanleg standardavvik.
I dette talmaterialet er det ingen tal som finst fleire enn éin gong. Derfor blir det meiningslaust å snakke om typetalet her.
Vi kan òg seie at i eit talmateriale der talet på målingar er mykje mindre enn talet på moglege måleverdiar, vil det stort sett berre vere éin førekomst av tala. Dersom det tilfeldigvis skulle vere to førekomstar av eit tal, vil ikkje det gi noko nyttig informasjon om talmaterialet om vi gir dette som typetal.
Vi skriv tala inn i reknearkdelen til GeoGebra og lagar lista "data" av tala. Så bruker vi kommandoen gsnitt(data). Det gjennomsnittlege talet på feriereiser med fly er 5,87 millionar.
ST-104 b)
Med kommandoen Median(data) får vi at medianen for talet på feriereiser med fly er 6,49 millionar.
Den gjennomsnittlege omsetninga per innbyggjar i detaljhandelen er 80 780 kroner.
ST-105 b)
Medianen for omsetninga per innbyggjar i detaljhandelen er 80 180 kroner.
ST-105 c)
Variasjonsbreidda er 25 133 kroner.
Kvartilbreidda er 9 980 kroner.
Standardavviket er 6 905 kroner.
ST-105 d)
Vi ser at omsetninga per innbyggjar har auka jamt og trutt med eitt til to tusen frå år til år bortsett frå 2019 til 2020. Då auka ho plutseleg med meir enn 10 000. Årsaka kan vere at folk reiste mindre og handla meir det første året av koronapandemien.
ST-105 e)
Vi lagar ein ny kolonne for talet på år etter 2010 i reknearkdelen i GeoGebra og bruker regresjonsverktøyet på denne kolonnen og kolonnen med tala for detaljhandelen.
Vi vel lineær og eksponentiell modell i regresjonsverktøyet. Ein lineær modell gir funksjonen
gx=2070,31x+70428
Ein eksponentiell modell gir funksjonen
hx=70943·1,03x
ST-105 f)
Året 2030 betyr at x=20. Vi reknar ut g20 og h20 i algebrafeltet eller med CAS og får
g20=111835h20=117592
Omsetninga vil vere 111 835 kroner med ein lineær modell og 117 592 med ein kroner med ein eksponentiell modell.
Dersom vi ser bort frå talet for 2020, har utviklinga vore nokså jamn. Begge modellane spår at det skal auke meir enn dette. Slik sett vil den lineære modellen kanskje passe best i tida framover. Talet for 2020 er kanskje påverka av at det var koronapandemi, og at folk brukte meir pengar på å handle enn å reise. At det skal halde fram med å auke like mykje i åra etter 2020, verkar litt usannsynleg.
I denne oppgåva er det ikkje noko eksakt svar på kva som må vere med for å få full utteljing på ei prøve eller ein eksamen. Løysinga nedanfor er eit forslag til kva som kan gjerast.
Vi skriv inn tala i reknearkdelen i GeoGebra i cellene A1 til A14 og lagar lister både av kvar veke og av begge vekene sett under eitt. Så bruker vi diverse statistiske kommandoar for å finne dei ulike storleikane. Nedanfor har vi avskrift av algebrafeltet i GeoGebra av dataa for dei to vekene sett under eitt.
Totalt sett for dei to vekene vart salet på 9 880 kroner med eit standardavvik på 265 kroner. Gjennomsnittleg sal per dag var 706 kroner. Salstala for ein dag har variert med 940 kroner.
Vi ser at salet var best i veke 28 med eit totalt sal på 5 335 kroner. Sjå talet "sum". Samtidig er spreiinga i salstala størst i veke 29. Både kvartilbreidde, variasjonsbreidde og standardavvik er størst i veke 29. Av tala for variasjonsbreidde ser vi at salet har variert med 940 kroner i veke 29 og 740 kroner i veke 28. Vi ser òg at medianen for veke 29 ligg nesten 200 under medianen for veke 28, mens gjennomsnittet berre ligg cirka 110 under. Det tyder på at i veke 29 var det fleire dagar med lågt sal og nokre få dagar med høgt sal. Det passar godt med at salsrekorden for dei to vekene var fredagen i veke 29, mens dagen med lågast sal var onsdagen i den same veka.
Medianen for veke 28 ligg over gjennomsnittsverdien mens det er omvendt for veke 29. Det betyr at i veke 28 er det nokre få dagar med veldig lågt sal som trekkjer gjennomsnittet ned, mens det er motsett for veke 29.
Oppgåva kan òg løysast ved å bruke verktøyet for analyse av ein variabel i GeoGebra.
ST-107 a)
Vi legg tala inn i GeoGebra og finn dei følgjande statistiske tala:
Gjennomsnitt
Median
Standardavvik
Variasjonsbreidde
2019
70 641
57 961
33 301
121 513
2020
62 575
54 120
55 945
214 860
Vi ser av gjennomsnittet at det var fleire overnattingar i samband med feriereiser i 2019 enn i 2020. Samtidig er standardavviket og variasjonsbreidda større for 2020 enn for 2019. Det betyr at variasjonen mellom dei 12 månadene i 2020 var stor.
Vi vel å lage eit søylediagram over tala. Då er det kanskje enklast å bruke eit vanleg reknearkprogram. Vi har brukt reknearket vi kan laste ned frå Statistisk sentralbyrå på denne statistikken som utgangspunkt.
Vi ser at i april 2020 var det svært få overnattingar. Tre månader seinare, i juli, har vi det største talet overnattingar i ein månad for dei to åra. Det tyder på at spreiinga var større i 2020 enn i 2019.
Årsaka til det er nok at i store delar av mars og april 2020 var Noreg stengd ned på grunn av koronapandemien. Same sommar var det ikkje mogleg å gjere feriereiser til utlandet, noko som førte til at folk reiste på ferie heime. Dette kan forklare det høge talet overnattingar i Trøndelag i juli 2020.
Klassegrensene er 4 år og 8 år. Med intervall skriv vi det som [4, 8⟩.
ST-108 b)
Statistikken omfattar alle bilane som er 20 år eller yngre. Derfor bruker vi vanleg standardavvik. Vi nemner likevel at det er liten skilnad på dei to standardavvika når summen av frekvensane er så stor som her. (Prøv sjølv!)
Du kan laste ned eit GeoGebra-ark med løysinga nedanfor.
Dersom vi snur på formelen i tipset til oppgåve b), får vi frekvensen ved å multiplisere histogramhøgda med klassebreidda. Histogramhøgda til den første klassen er 110 679,5 og klassebreidda er 4. Frekvensen blir
110679,5·4=442718
Dette stemmer med tabellen øvst i oppgåva.
ST-108 d)
Mange har bilar som er veldig gamle. I tabellen til Statistisk sentralbyrå (sjå kjelder nedst på sida) opererer dei med kategorien "Over 20 år", og vi får problem med kvar vi skal setje den øvre grensa i denne klassen.
ST-109 a) og b)
Talmaterialet kan grupperast på mange måtar. Vi vel å gruppere tala i grupper der klassebreidda er 2. Ved å køyre oppteljing, får vi den følgjande tabellen:
Vassmengde, L/s
Frekvens
[8, 10⟩
2
[10, 12⟩
4
[12, 14⟩
6
[14, 16⟩
4
[16, 18⟩
2
[18, 20⟩
2
[20, 22⟩
1
Histogrammet får vi ved å lage liste av klassegrensene og av histogramhøgdene. Histogramhøgdene finn vi på vanleg måte ved å dele frekvensane på klassebreidda.
ST-109 c) og d)
Frå GeoGebra får vi
Gjennomsnitt
Median
Standardavvik
Gruppert datamateriale
14,0
13,7
3,2
Ugruppert datamateriale
14,1
13,8
3,1
Vi ser at skilnaden på dei grupperte og dei ugrupperte statistiske storleikane er omtrent 0,1, altså liten.
Tala er målingar gjorde med jamne tidsrom. Då kan det vere aktuelt å lage eit linjediagram for å sjå betre korleis utviklinga i vassmengde har vore.
Eit slikt linjediagram lagar du kanskje enklast med eit vanleg reknearkprogram ved å kopiere enkeltmålingane frå reknearkdelen til GeoGebra. Diagrammet kan sjå ut som nedanfor.
Her er det gjort ei undersøking der det er gjort eit utval av alle elevane. Derfor blir det mest rett å bruke utvalsstandardavvik (empirisk standardavvik) her.
ST-110 b)
Nedanfor kan du laste ned eit GeoGebra-ark med ferdig løysing.
Forslag til algoritme som tek utgangspunkt i at kvart tal blir mata inn separat:
Skriv til skjermen: "Dette programmet reknar ut gjennomsnittet av dei tala som blir tasta inn."
Skriv til skjermen: "Skriv inn eitt og eitt tal og trykk enter for kvart tal. Skriv inn "x" når du er ferdig."
Så lenge vi ikkje er ferdige med å skrive inn tal:
Skriv til skjermen: "Nytt tal: "
Ta imot input frå brukaren.
Dersom det som kjem inn er eit tal, legg til talet i ein sum og auk ein teljar for talet på tal med 1.
Viss ikkje (og brukaren har skrive ein "x"), er vi ferdige.
Del summen på talet på tal.
Skriv til skjermen "Gjennomsnittet av tala er <resultatet av utrekninga i det førre punktet>."
Kommentar: Dersom du vel å skrive inn alle tala samtidig med til dømes komma mellom kvart tal, må du lage ein rutine for å plukke ut tala frå den lange tekststrengen vi då får. Dette gjer vi i den alternative løysinga nedanfor.
Alternativ løysing
Løysinga tek utgangspunkt i at alle tala blir skrivne inn på éin gong med komma (,) mellom kvart tal (hugs at desimaltal må skrivast med punktum i Python).
Skriv til skjermen: "Dette programmet reknar ut gjennomsnittet av dei tala som blir tasta inn."
Skriv til skjermen: "Skriv inn tala med eitt komma mellom kvart tal."
Ta imot lista med tal frå brukaren og lagre i ein tekstvariabel.
Gå gjennom tekstvariabelen og legg det som står mellom kvart komma (altså kvart tal) til ei liste.
Legg saman tala i lista og del på talet på tal.
Skriv til skjermen: "Gjennomsnittet av tala er <resultatet av utrekninga i det førre punktet>."
ST-111 b)
Kode som tek utgangspunkt i at tala blir skrivne inn eitt og eitt:
Alternativ løysing
Koden nedanfor tek utgangspunkt i at alle tala blir skrivne inn på éin gong med komma mellom kvart tal. Til å skilje tala og leggje dei i ei liste, bruker vi funksjonen "split", sjå nedst på sida.
ST-111 c)
Forslag til algoritme som tek utgangspunkt i at tala blir skrivne inn eitt og eitt:
Skriv til skjermen: "Dette programmet reknar ut gjennomsnittet av tal sorterte i ein frekvenstabell."
Skriv til skjermen: "Skriv inn eitt og eitt av dei ulike førekomstane av måleverdiar og trykk enter for kvart tal. Skriv inn "s" når du er ferdig."
Skriv til skjermen: "Nytt tal: "
Ta imot talet frå brukaren. Dersom talet er eit tal: Legg til talet i ei liste.
Repeter dei to førre punkta over heilt til brukaren skriv ein "s".
Skriv til skjermen: "Skriv inn ein og ein av frekvensane og trykk enter for kvart tal. Skriv inn "s" når du er ferdig."
Skriv til skjermen: "Ny frekvens: "
Ta imot talet frå brukaren. Dersom talet er eit tal: Legg til talet i ei liste.
Repeter dei to førre punkta over heilt til brukaren skriv ein "s".
Multipliser saman tilhøyrande verdiar for måleverdi og frekvens, summer desse og del på summen av frekvensane i frekvenslista.
Skriv til skjermen: "Gjennomsnittet er <svaret frå det førre punktet>."
Forslag til kode i Python:
Alternativ løysing
Vi tek utgangspunkt i den alternative løysinga i oppgåve b). Først skriv vi inn dei ulike førekomstane av måleverdiar. Så skriv vi inn frekvensane. Algoritmen kan då sjå slik ut:
Skriv til skjermen: "Dette programmet reknar ut gjennomsnittet av tal sorterte i ein frekvenstabell."
Skriv til skjermen: "Skriv inn dei ulike måleverdiane med eitt komma mellom kvart tal."
Ta imot tala og konverter dei til ei liste.
Skriv til skjermen: "Skriv inn frekvensane med eitt komma mellom kvart tal."
Ta imot tala og konverter dei til ei liste.
Multipliser saman tilhøyrande verdiar for måleverdi og frekvens, summer desse, og del på summen av frekvensane i frekvenslista.
Skriv til skjermen: "Gjennomsnittet er <svaret frå det førre punktet>."
Forslag til kode:
ST-112 a)
Forslag til algoritme:
Skriv til skjermen: "Dette programmet reknar ut gjennomsnittet av eit gruppert talmateriale."
Skriv til skjermen: "Skriv inn klassegrensene med eitt komma mellom kvart tal."
Ta imot tala og konverter dei til ei liste.
Skriv til skjermen: "Skriv inn frekvensane med eitt komma mellom kvart tal."
Ta imot tala og konverter dei til ei liste.
For kvart tal bortsett frå det siste i lista med klassegrensene: Rekn ut klassemidtpunkta ved å finne gjennomsnittet av talet og det neste talet i lista. Legg resultata til i ei ny liste.
Multipliser saman tilhøyrande verdiar for klassemidtpunkt og frekvens, summer desse, og del på summen av frekvensane i frekvenslista.
Skriv til skjermen: "Gjennomsnittet er <svaret frå det førre punktet>."
Forslag til kode:
ST-112 b)
Her må vi sjå nøye på korleis vi har funne medianen i det nemnde reknearket. Vi må
finne kva tal nummer medianen er i talrekkja
finne ut kva klasse dette plassnummeret høyrer til i ved hjelp av dei kumulative frekvensane
finne kva plassnummer medianen har i denne klassen
rekne ut medianen ved hjelp av nedre klassegrense i klassen, klassebreidda, plassnummeret frå det førre punktet og frekvensen i klassen
Forslag til algoritme:
Skriv til skjermen: "Dette programmet reknar ut medianen i eit gruppert talmateriale."
Skriv til skjermen: "Skriv inn klassegrensene med eitt komma mellom kvart tal."
Ta imot tala og konverter dei til ei liste.
Skriv til skjermen: "Skriv inn frekvensane med eitt komma mellom kvart tal."
Ta imot tala og konverter dei til ei liste.
Rekn ut kva nummer ("totalnummer") medianen er i heile talrekkja ved å summere frekvensane, leggje til 1 og heiltalsdividere på 2.
Set kumulativ frekvens lik 0.
Set klassenummer lik 0.
Repeter så lenge totalnummeret er større enn kumulativ frekvens pluss frekvensen til klassen med nummer lik klassenummeret.
Auk den kumulative frekvensen med frekvensen til klassen med nummer lik klassenummeret.
Auk klassenummeret med 1.
Finn plasseringsnummeret i klassen ved å ta totalnummeret og trekkje frå kumulativ frekvens.
Rekn ut medianen ved å ta nedre klassegrense og leggje til klassebreidda multiplisert med plassnummer i klassen delt på frekvensen til klassen.