Øving
Oppsummeringsøvingar
Nå er det tid for ein kunnskapssjekk. Først testar du kva du hugsar av lærestoffet, deretter gjer du ei omsettingsøving.
Sjekk kva du hugsar – og repetér i same slengen.
Omsetting
Heilt til slutt skal du jobbe med ei omsettingsøving der du får brukt det meste av det du har lært i denne læringsstien.
Prøv å bruke ordboka minst mogleg. Bruk heller reglane som du har lært:
Verb
Finn ut om du har med eit a-verb, e-verb eller sterkt verb å gjere ved å kontrollere mot kva du seier på din eigen dialekt:
- I går sykla/syklet jeg: a-verb,
- I går kjøpte/levde/sydde jeg: e-verb
- I går sang jeg: sterkt verb (vokalendring, inga ending)
Substantiv
Bruk regelen nedanfor når du skal finne ut om du har med eit hankjønns- eller hokjønnsord å gjere:
- Om det høyrest greitt ut med a-ending i bestemt form eintal, er det vanlegvis eit hokjønnsord: lampa, natta, tida.
Høyrest a-ending heilt rart ut, er det nok eit hankjønnsord.
"Denne stola er fin" er eit godt eksempel – stol er eit hankjønnsord, det må heite denne stolen.
Alle inkjekjønnsorda blir bøygde som ordet barn:
eit barn – barnet – fleire barn – alle barna
Setningar til omsetting
- Jeg har skrevet en roman.
- Har du lest boka mi? Den kom ut i fjor.
- Flere aviser har kommet med gode kritikker.
- Forfatteren Karl Ove Knausgård skriver romaner og essay.
- Mange mennesker over hele verden leser hans bøker.
- I fjor leste jeg hans nyeste roman.
- Jeg mener jeg har funnet oppskriften på hvordan man skriver interessante historier og noveller.
- Jeg viste din novelle til redaktøren, og hun kjøpte teksten.
- Men hun ville ikke kjøpe dine dikt.
- Hvorfor ikke?
- Hun hadde allerede lest Annas dikt ... Og du vet jo at hennes dikt er geniale.
- Kan ikke du og Trine skrive sammen? Dere to burde bli en duo.
- Hva venter dere egentlig på?
- Man kan ikke bare bestemme seg for å bli forfatter!
Hvem påstår det?