Hopp til innhold
Fagartikkel

Overnatting

Overnattingsmuligheter spiller en sentral rolle for reiselivsdestinasjoner. Turistene har ulike behov og ulike budsjetter, og det er viktig å legge til rette for alternativer slik at de fleste finner noe som passer. Det er mye å velge i, fra luksushoteller til enkle campinghytter og vandrerhjem.

Ulike målgrupper

Overnattingsmuligheter er et viktig element for en reiselivsdestinasjon. Hvis du ønsker en bred målgruppe, bør det finnes ulike alternativer til ulike behov og til ulike priser. En småbarnsfamilie har andre behov og krav til et overnattingssted enn et ungt kjærestepar på tur.

Hvilken type overnatting turistene velger, henger også sammen med hvem de reiser sammen med, hvor mye penger de har, hvor lenge de vil være borte, livsstil, trender, tilgjengelighet og hva de ønsker av opplevelser.

Reiselivsdestinasjonene bør derfor også tenke på hvilke opplevelser og attraksjoner de har, slik at overnattingstilbudene passer til dette. Hvis overnattingstilbudet bidrar til at destinasjonene beholder turistene over lengre perioder, øker det verdiskapingen for reiselivsdestinasjonen.

Ulike overnattingstilbud

Vi kan dele overnattingstilbud inn i fem hovedgrupper[1].

  1. fullserviceanlegg, for eksempel hoteller som i tillegg til overnatting tilbyr alle måltider og ofte en døgnåpen resepsjon. Hoteller har ofte også fasiliteter som treningsrom, lekerom, svømmebasseng og spa.
  2. delvis betjent, som er overnattingssteder som i tillegg til overnatting tilbyr frokost. Eksempler på dette er noen av de norske turisthyttene og bed and breakfast-hoteller.
  3. selvhushold, som er overnattingssteder som tilbyr senger, for eksempel campinghytter og andre utleiehytter og leiligheter, enkle rom og Airbnb. Her er det ofte kjøkkenfasiliteter, slik at en kan lage mat selv.
  4. medbrakt innkvartering, som er når turistene har med seg for eksempel telt, campingvogn, bobil eller båt
  5. eget bosted, som egen hytte, feriehus eller leilighet

Trender

Natur- og opplevelsesbasert reiseliv øker i popularitet, noe som gjenspeiles i tilbud fra overnattingsnæringen. Mange overnattingssteder inkluderer opplevelseselementer som en del av tilbudet, som for eksempel igloo-hotellet utenfor Tromsø, ombygde rorbuer og historiske hoteller.

For fullserviceanlegg er kosthold og helse en annen trend, og mange hoteller fokuserer på kortreist, ofte økologisk mat og kjøttfrie dager.

Mange av hotellene er kjedehoteller, og de største kjedene i Norge i dag er Choice, Scandic og Thon. Noen av de ærverdige, gamle hotellene har samlet seg i en frivillig kjede som heter "De Historiske Hotel & Spisesteder".

Overnatting og miljø

Miljøbevissthet og bærekraft er viktig for overnattingsbransjen, både når det gjelder matsvinn, vasking av rom og håndklær, kildesortering og energibruk.

Mange hoteller har tatt i bruk mindre tallerkener på bufféene sine, for å redusere matsvinn. Rommene blir ikke nødvendigvis rengjort hver dag, og som gjester blir vi oppfordret til å bruke håndklær flere ganger. Dette er eksempler på tiltak som både sparer miljøet og sparer penger for bedriften, det vi kan kalle en vinn–vinn-situasjon.

Stadig flere gjester lar sitt engasjement for miljø og bærekraft påvirke valg av overnattingssted. Miljøsertifisering og miljømerker, som for eksempel Miljøfyrtårnet, er derfor viktig for å beholde kunder og omdømme.