Hopp til innhold
Fagartikkel

Å være vertskap

Å være vertskap betyr at du tar imot og tar vare på gjestene, og sørger for at de føler seg velkommen, ønsket og inkludert. Det er din oppgave å få gjestene til å reise fornøyd hjem igjen.
Video: Terranova Media / CC BY-SA 4.0

Alle mennesker setter pris på å bli sett og tatt godt imot. Et vennlig blikk og et smil får oss til å føle oss velkomne. Øyekontakt signaliserer interesse. Et blikk – eller manglende blikk – forteller mer enn mange ord. Som gjest har man ofte store forventninger, og som vertskap er det din oppgave å sørge for at gjesten blir fornøyd.

Hva er en gjest, og hva er en kunde?

En kunde kan også være en gjest, men i hotell-, restaurant- og reiselivsbransjen omtaler man som regel alle kunder som gjester. Vi er kunder i en butikk, og vi er gjester på en kafé, i en restaurant eller et hotell. Vi er også gjester når vi deltar på kurs og konferanser.

Hva er en vert eller et vertskap?

En vert eller et vertskap er en person eller personer som tar imot og passer på gjestene sine. Ordet vert hører sammen med beverte, som betyr «å servere et måltid». Som vert skal du sørge for at alle gjester føler seg velkomne, at de trives, og at de får mat, drikke og god service. At oppholdet, arrangementet, opplevelsen eller aktiviteten svarer til gjestenes forventninger – og gjerne overgår dem!

Vertskapsrollen må ses fra gjestens perspektiv. Et profesjonelt vertskap sørger for at alle har det trivelig, og utfordringen her er at gjestene har forskjellige forventninger. Gjester forteller venner og kjente hvordan de opplevde å være gjest, noe som gjør rollen som vertskap veldig viktig og utfordrende.