Spenningskurven i skjønnlitteratur
Dette er del av en læringssti om komposisjon. Finn første steg ved å gå til artikkelen "Hvordan starter fortellingen?"
Disse fagbegrepene blir brukt i fagartikkelen:
- Roman
- En roman er et eksempel på skjønnlitteratur, altså litteratur som er oppdiktet (ikke sann). Ofte blir romaner gitt ut som egne bøker.
- Novelle
- En novelle er også et eksempel på oppdiktet litteratur (skjønnlitteratur). Noveller pleier å være kortere enn romaner. Ofte inneholder ei bok flere noveller (novellesamling).
- Karakter
- En karakter er en person i skjønnlitteratur.
- Konflikt
- En konflikt er det som driver handlingen framover i historien.
- Spenningskurve
- Spenningskurven er en måte å beskrive hvor historien blir mest spennende, og hvor den er rolig.
- Høydepunkt
- Høydepunktet er den delen av historien hvor konflikten er på det mest spennende.
- Vendepunkt
- Vendepunktet er der det skjer noe som gjør at alt forandrer seg.
De fleste romaner og fortellinger har en konflikt. En konflikt i en fortelling er det som driver handlingen framover. Du kan også si at konflikten er det problemet som skal løses i historien.
Konflikten kan være en ytre konflikt, for eksempel mellom det onde og det gode. Det kan også være en indre konflikt hoskarakterene. Kanskje en karakter sliter med et valg eller med å akseptere seg selv? En annen vanlig konflikt i historier er kjærlighetskonflikter: To mennesker er forelsket, men ulike årsaker gjør at de ikke kan få hverandre. Hvordan ender konflikten? Vil det forelskede paret få hverandre til slutt?
Ofte vil konflikten i historien ha ett eller flere høydepunkter. Det vil si at historien har en spenningstopp. En spenningstopp er det stedet i historien hvor det skjer noe ekstradramatisk eller spennende. For eksempel kan teksten nå et høydepunkt mot slutten. Etter høydepunktet kan konflikten bli løst eller roe seg.
Vendepunkter er hendelser som gjør at handlingen tar en ny, ofte uventet retning som tvinger karakterene til å gjøre noe. Vendepunkter kan være samtidig med spenningstopper, men de behøver ikke å være det.
Illustrasjonenover viser hvordan spenningskurven har vært i tradisjonell litteratur og film. I moderne tekster er det ganske vanlig med en flat spenningskurve. Det betyr at det ikke er noe tydelig høydepunkt eller vendepunkt. Kanskje forfatteren heller vil beskrive enstemning enn å lage en dramatisk historie?
I novellen "Arbeidsnever" av Jan Kristoffer Dale ønsker forfatteren å vise at hovedpersonen Trygve har en jobb og et privatliv som han ikke er så fornøyd med. Livet hans ermonotont. Dale bruker en flat spenningskurve i novellen for å få fram dette.
Gå videre i læringsstien for å tegne spenningskurven i eventyret "De tre bukkene Bruse".
Relatert innhold
Utforsk spenningskurven i eventyret "De tre bukkene Bruse".