Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Komposisjon

Oppgave

Utforsk kronologien i novellen "Gutten"

Les novellen "Gutten" og diskuter tema, konflikt og komposisjon.

Dette er siste steg i en læringssti. Finn første steg ved å gå til fagartikkelen "Hvordan starter fortellingen?"

Del 1: Les novellen i grupper

Les novellen "Gutten" av Margaret Skjelbred.

Det er fint om dere sitter i grupper og bytter på å lese avsnitt i novellen høyt for hverandre. Da kan dere også diskutere om det er ord eller setninger dere ikke forstår.

Del 2: Skriv alene

Skriv på ark eller pc:

  1. Hva mener du er konflikten i novellen – altså problemet som driver handlingen framover?

  2. Hva mener du er temaet?

  3. Beskriv starten av novellen. Bruk fagbegrepene fra fagartikkelen "Hvordan starter historien?"

  4. Beskriv hvordan novellen er bygd opp. Bruk fagbegrepene fra fagartikkelen "Hvordan blir historien fortalt?"

  5. Tegn opp spenningskurven og bruk fagbegrepene fra fagartikkelen "Spenningskurven i skjønnlitteratur",

  6. Beskriv avslutningen i novellen. Bruk fagbegrepene fra fagartikkelen "Hvordan slutter historien?"

Del 3: Diskuter i grupper

Gå sammen i grupper på tre eller fire. Sammenlikn svarene deres på spørsmålene fra del 2.

Gå i dybden på novellen

Det er på tide å utforske hvordan kronologi, tema og konflikt henger sammen. Diskuter disse spørsmålene i gruppa:

  1. Les innledningen under.

    • Hvordan beskriver forfatteren gutten?

    • Hvorfor tror dere gutten er beskrevet slik?

    Gutten er så liten at når han sitter helt tilbake i togsetet, står beina hans i en skrå vinkel ut i lufta. Men han er stor nok til å reise aleine med toget.

    Han har fått småpenger av faren til å kjøpe brus og sjokolade, og noe å spise hvis han blir sulten igjen etter at matpakka er spist opp. Men den store pengen har han i en pose rundt halsen. (Skjelbred, 2019)

    Tekst: Margaret Skjelbred / Begrenset bruksrett
  2. Nåtidshandlingen foregår på toget og er fortalt kronologisk. Men det er noen tilbakeblikk i novellen. Les tilbakeblikkene under og diskuter hvordan disse gir deg som leser mer innsikt i konflikten og temaet i novellen:

    Bruk noen av dem til å kjøpe noe ordentlig godt til deg og mamma på nyttårsaften. Og så sparer du resten så du kan gå ut og kjøpe deg mat hvis mamma glemmer å handle [...]

    Og så var han i fanget hennes et øyeblikk, klemt tett inn mot magen, så tett at han kunne kjenne den nye søsteren sparke, en vennlig liten hilsen[...]

    – Ha det godt, vennen min. Vi ser deg i vinterferien, det er jo ikke så lenge til [...]

    Og så – han kan høre gråten i stemmen hennes – munnen er helt tett ved øret hans, kinnet varmt mot hans eget:

    – Du kan komme og bo her, vet du! (Forbudt! Det er forbudt å si det!) [...]

    Når moren hans hyler "Drrittunge!" til ham hvis han glemmer å ta av seg støvlene før han går inn, vet han at han må sitte stille på rommet sitt og leke med Lego etter at han har gjort leksene og vært ute og handlet for henne [...]. (Skjelbred, 2019)

    Tekst: Margaret Skjelbred / Begrenset bruksrett
  3. Les avslutningen av novellen.

    • Hvilke følelser vekker avslutningen i dere? Hvorfor?

    • Hvorfor skriver forfatteren om "en våt hundevalp" og "den store sanktbernhardshunden"?

    • Hvorfor tror dere forfatteren har valgt å avslutte novellen på nettopp denne måten?

    Han hører skriket i bremsene, men smellet da bilen treffer, hører han ikke. Han seiler inn gjennom snøen, inn i det mørke snøraset med en våt hundevalp i armene, og det siste han får et glimt av før mørket, er den store med tønne rundt halsen, som han vet vil komme for å lete etter ham. (Skjelbred, 2019)

    Tekst: Margaret Skjelbred / Begrenset bruksrett

Kilder

Selboe, T. (2018). Leselyst – om bøker, liv og litteratur. Oslo: Kagge Forlag.

Skjelbred, M. (2019). Hadde jeg vinger – noveller. Tiden Norsk Forlag.