Utforsk kronologien i novellen "Gutten"
Dette er siste steg i en læringssti. Finn første steg ved å gå til fagartikkelen "Hvordan starter fortellingen?"
Les novellen "Gutten" av Margaret Skjelbred.
Det er fint om dere sitter i grupper og bytter på å lese avsnitt i novellen høyt for hverandre. Da kan dere også diskutere om det er ord eller setninger dere ikke forstår.
Skriv på ark eller pc:
Hva mener du er konflikten i novellen – altså problemet som driver handlingen framover?
Hva mener du er temaet?
Beskriv starten av novellen. Bruk fagbegrepene fra fagartikkelen "Hvordan starter historien?"
Beskriv hvordan novellen er bygd opp. Bruk fagbegrepene fra fagartikkelen "Hvordan blir historien fortalt?"
Tegn opp spenningskurven og bruk fagbegrepene fra fagartikkelen "Spenningskurven i skjønnlitteratur",
Beskriv avslutningen i novellen. Bruk fagbegrepene fra fagartikkelen "Hvordan slutter historien?"
Gå sammen i grupper på tre eller fire. Sammenlikn svarene deres på spørsmålene fra del 2.
Gå i dybden på novellen
Det er på tide å utforske hvordan kronologi, tema og konflikt henger sammen. Diskuter disse spørsmålene i gruppa:
Les innledningen under.
Hvordan beskriver forfatteren gutten?
Hvorfor tror dere gutten er beskrevet slik?
Nåtidshandlingen foregår på toget og er fortalt kronologisk. Men det er noen tilbakeblikk i novellen. Les tilbakeblikkene under og diskuter hvordan disse gir deg som leser mer innsikt i konflikten og temaet i novellen:
Les avslutningen av novellen.
Hvilke følelser vekker avslutningen i dere? Hvorfor?
Hvorfor skriver forfatteren om "en våt hundevalp" og "den store sanktbernhardshunden"?
Hvorfor tror dere forfatteren har valgt å avslutte novellen på nettopp denne måten?