Finn dulter i nærmiljøet
I denne oppgaven må dere ut av klasserommet. Dere skal jakte på ulike typer dulter i nærmiljøet deres. Læreren kan bestemme om dere bare skal ta for dere dulter på skolen, eller om dere skal gå lenger ut i skolens nærmiljø i jakten.
Repeter de ulike typene dulter som ble presentert i artikkelen om hva dulting er.
Bli enige om hvor lang tid dere skal bruke ute.
Gå på jakt på skolen eller i nærmiljøet.
Prøv å finne eksempler på alle de fire ulike typene dulter.
Dokumenter dultene dere finner, gjerne med å ta bilder.
Dere kan dele dultene dere finner underveis, for eksempel gjennom skolens digitale plattform.
Avslutt felles i klassen.
Del noen av dultene dere har funnet.
Bruk definisjonen under, og diskuter om det dere har funnet, kan defineres som dulter. Hvorfor, eller hvorfor ikke?
Diskuter hvilken kategori dultene hører hjemme i.
Definisjonen på en dult:
En dult er når man endrer eller utformer valgarkitekturen slik at det blir enklere for oss å ta objektivt sett bedre valg, uten økonomiske insentiver og uten å ta bort valgmuligheter.