Hvor godt forstår du politisk markedsføring?
Sosiale medier og digitale verktøy har endret hvordan velgere kan påvirkes i en valgkamp. Politiske partier reklamerer stadig mer på sosiale medier. Hvordan møter du som ungdom personrettet og skreddersydd politisk reklame?
Oppgave 1. Men er det politisk markedsføring?
A) Definer begreper
Arbeid i grupper på to eller tre. Bli enige om og formuler definisjoner for de tre fagbegrepene under. Bruk gjerne kilder som støtter dere i arbeidet. Oppgi i så fall kildene.
Fagbegreper:
politisk markedsføring
informasjon fra myndigheter
redaksjonelt innhold
B) Sorter innlegg fra sosiale medier
Oppgave 2. Enig, eller ikke enig?
A) Vurder
B) Argumenter
Velg to uttalelser du er enig i og to du er uenig i. Forklar og argumenter for hvorfor du er enig og hvorfor du er uenig.
Skriv ned forklaringene dine.
Argumenter for valgene dine overfor medelever etterpå.
Kildeliste
Rosenberg, T. G: Politisk markedsføring sosiale medier. (2021). Medietilsynet. https://www.medietilsynet.no/globalassets/publikasjoner/kritisk-medieforstaelse/210825-rapport-om-politisk-reklame-i-sosiale-medier-august-2021.pdf
CC BY-SASkrevet av Albertine Aaberge og Thea Grav Rosenbeg.
Sist faglig oppdatert 07.01.2022