Hopp til innhold
Oppgave

Rollespill: Et urettferdig kappløp

I denne øvelsen skal dere sette dere inn i konkrete roller, og dere får oppleve hvor store forskjeller det kan være mellom Colombia og Norge.
Til læreren

Under finner du et dokument med rollekort til denne aktiviteten. Skriv ut og klipp opp rollekorta før timen.

Filer

Del ut korta slik at rundt 40 prosent av de som deltar, er fra Colombia, og de resterende 60 prosentene er fra Norge. Elevene skal ikke vise korta sine til noen.

Forberedelsene og refleksjonen etterpå kan gjøres i klasserommet på de vanlige plassene, men "ta et skritt fram"-øvelsen krever litt plass.

Når du leser opp påstandene, er det viktig å gi elevene god tid til å tenke. Pausen mellom påstandene skal være lang nok til at deltakerne kan legge merke til hvordan de andre flytter på seg – eller ikke flytter på seg. Elevene skal ikke snakke sammen under øvelsen. Du kan gjøre et utvalg av påstander hvis du ikke rekker alle.

Det er viktig å ta seg god tid til refleksjon. For noen kan denne øvelsen vekke sterke følelser, og derfor er det viktig å ta seg tid til å bearbeide og reflektere.

Individuell forberedelse

Les rollekortet ditt. Bruk noen minutter til å leve deg inn i rollen du har fått tildelt. Bruk spørsmålene under til å reflektere over situasjonen til rollekarakteren din:

  • Hvilken barndom hadde du?

  • Hva har du gjort på skolen?

  • Hvilke situasjoner har preget livet ditt?

  • Hvilke forutsetninger og muligheter har du for framtida?

  • Hvem er viktig i livet ditt?

Ta et skritt fram

Still dere opp på ei linje ved siden av hverandre. Sørg for å ha en del plass foran dere til å gå fram.

Dere skal nå få høre ei rekke påstander. Hver gang du som rolleinnehaver kan svare ja til påstanden, gå ett skritt fram. Hvis du ikke kan si ja, må du stå i ro. Husk: Rollekorta viser bare en liten del av den rollen du har. Derfor er det viktig å bruke litt fantasi, så du kan forestille deg hva som er riktig svar for akkurat din rolle.

Når alle påstandene har blitt lest opp, bruker dere litt tid på å legge merke til hvor dere står sammenliknet med de andre. Er det noen som skiller seg ut?

Påstandene
  1. Jeg er glad i å lære.

  2. Jeg er organisert i en organisasjon.

  3. Jeg har to søsken.

  4. Jeg har venner som er der for meg.

  5. Jeg kan legge meg mett hver dag.

  6. Jeg kan snakke med helsesøster hvis det er nødvendig.

  7. Skoleveien min er trygg.

  8. Jeg er glad i å lage mat.

  9. Jeg føler meg undertrykt på grunn av identiteten min.

  10. Jeg føler meg trygg i det fellesskapet jeg har.

  11. Jeg er glad i å gå turer.

  12. Jeg har politisk påvirkningskraft.

  13. Jeg kan gå på fotballtrening.

  14. Jeg kan fortelle mamma hemmelighetene mine.

  15. Jeg trenger ikke reise langt for å komme meg til skolen.

  16. Jeg har min egen pc.

  17. Jeg må arbeide med flere jobber ved siden av skolen.

  18. Jeg vil studere.

  19. Jeg sitter i elevrådet.

  20. Internettet er bra hjemme.

  21. Jeg er glad i å fiske.

  22. Jeg krangler ikke så ofte med foreldrene mine.

  23. Tradisjonene mine er viktige for meg.

  24. Jeg gleder meg til sommeren.

  25. Familietid er viktig for meg.

  26. Mamma er min viktigste støtte.

  27. Identiteten min er viktig for meg.

  28. Jeg liker å male.

  29. Jeg føler meg akseptert.

  30. Livet mitt er stabilt.

  31. Jeg går på skolen fem ganger i uka.

Refleksjon

Reflekter sammen i plenum eller i grupper. Spørsmålene under er bare veiledende, så det er fullt mulig å bruke andre spørsmål.

  1. Hvordan føltes det å stå i ro i mens de andre gikk et skritt fram?

  2. Hvordan føltes det å ta et skritt fram mens andre stod i ro?

  3. For dere som tok mange steg framover, når merket dere at andre ikke beveget seg like raskt?

  4. Klarer dere å gjette hverandres roller?

  5. Alle leser opp rollekorta sine. Ble noen overrasket?

  6. Hvordan så dere for dere at karakteren deres var?

  7. Var det lett eller vanskelig å spille de ulike rollene?

  8. Hvordan føltes det å sette seg inn i den rollen dere fikk?

  9. Hvilke ulikheter var det mellom de fra Colombia og de fra Norge?

  10. Hvilke likheter var det mellom de colombianske og de norske aktørene?

  11. Hvilke tanker sitter dere igjen med etter å ha tatt del i denne øvelsen?

CC BY-SA 4.0Skrevet av Marike Kunze. Rettighetshaver: Operasjon Dagsverk
Sist faglig oppdatert 18.08.2023