Tema: Elevdemokratiet og valg av tillitselev
Nedenfor har vi samlet forslag til oppgaver dere kan jobbe med for å lære mer om elevdemokratiet og forberede og gjennomføre valg av tillitselev. Forslagene er samlet i økter som varer cirka 20–30 minutter. Det passer derfor godt å for eksempel jobbe med dem i klassens time. Vi har laget et forslag til progresjon hvis dere ønsker å jobbe med flere ulike økter over en litt lengre periode. Det er likevel ikke nødvendig å følge denne rekkefølgen. Dere kan godt velge ut en eller to økter og bare jobbe med dem.
Økt 1: Hva er elevdemokrati?
I denne økten skal dere få kunnskap om elevdemokratiet og reflektere over hvorfor det er viktig. Begynn økten med å se videoen, og diskuter deretter spørsmålene i oppgaven under.
Oppgave: Hvorfor trenger vi et elevdemokrati?
Tips til denne økten
Det er viktig å vite hvordan elevdemokratiet fungerer, og hvilke rettigheter dere har. I artikkelen under finner dere informasjon om dette. Bruk gjerne artikkelen for å få hjelp til å svare på spørsmålene. Dere kan også gå gjennom de viktigste punktene i artikkelen i fellesskap, hvis dere får tid til det.
Økt 2: Forberedelser til valg av tillitselev
Hvilke egenskaper bør en tillitselev ha? Målet med oppgaven under er å løfte fram flere gode kandidater til vervet som tillitselev.
Oppgave: Hva er en god tillitselev?
Tips til denne økten
Før dere skal gjennomføre selve valget, bør hver enkelt elev tenke gjennom følgende:
Ønsker du å stille til valg?
Ønsker du å foreslå en medelev som kandidat? Si i tilfelle gjerne fra om dette til medeleven.
Er det noen som du mener egner seg for rollen som tillitselev? Kan du oppfordre noen til å melde seg som kandidat selv?
Økt 3: Valg av tillitselev
Læreren skal organisere valget av tillitselev. Det er viktig å følge prinsippene som er listet opp i begynnelsen av artikkelen under. Artikkelen har også et forslag til hvordan valget kan organiseres.
Godt valg!
Tips og ressurser til arbeid med elevdemokrati
Klassens time kan brukes som et forum for å ta opp og diskutere saker som tillitseleven skal ta videre til for eksempel kontaktlærer, faglærer, elevråd eller ledelsen på skolen. Elev,- lærling,- og mobbeombudene i Norge og Elevorganisasjonen har laget ei nettside der de blant annet gir tips til hvordan man som tillitselev kan lede klassens time.