Hopp til innhold
Oppgave

Velferdsutvikling og velferdsstat

Hvordan var det å leve i Norge for hundre år siden? Hva endret seg utover på 1900-tallet? I denne oppgaven skal du blant annet forestille deg hvordan det var å leve for litt over hundre år siden og også se på hva velferdsutviklingen hadde å si for folks liv.

Oppgave 1

Sett deg inn i hvordan levestandarden var for folk rundt år 1900.

Du skal nå forestille deg at du er en ungdom som lever i 1910. Ta gjerne utgangspunkt i der du bor i dag.

  • Hvordan er hverdagen?

  • Hvilke gleder og bekymringer har du?

  • Hvilke håp har du for framtida?

Du kan gjøre noen valg av andre ting som det kan være aktuelt å tenke over:

  • kjønn

  • alder

  • sosial status

  • bosted

Relevante kilder:

Å bruke folketellingene

Oversikt: Velferdsutviklingen i Norge

Folketellingen 1910 på Digitalarkivet

Hvordan kom Norge ut av fattigdommen? på Norgeshistorie.no

Det kan også være aktuelt å søke etter historiske bilder for å se hvordan det faktisk var i den valgte perioden. Historiske bilder kan du finne blant annet på Digitalt Museum og på Digitalarkivets database med historiske foto.

Et annet tips er å besøke de lokale arkivene (for eksempel statsarkivet, kommunale arkiver, avisarkiver) for å finne stoff som kan fortelle deg om livet i Norge og i din region i 1910.

Oppgave 2

Med utgangspunkt i det du har lest om velferdsutviklingen i løpet av 1900-tallet skal du først notere deg noen sentrale stikkord, før du skal drøfte hva denne utviklingen betydde for folk flest.

  1. Levekårene på bygda ble bedre, hvorfor flyttet likevel mange til byene? Diskutere to og to, og noter noen stikkord som dere bruker til diskusjon med resten av klassen.

  2. Hva var den historiske bakgrunnen for utviklingen av velferdsstaten? Noter noen faktorer du mener var viktige.

  3. Hvorfor ble velferdsutbyggingen kalt et sosial sikkerhetsnett? Noter sentrale stikkord for det.

  4. Drøft til slutt hvilke konsekvenser velferdsstatens utvikling hadde for menneskers liv.

CC BY-SA 4.0Skrevet av Inga Berntsen Rudi.
Sist faglig oppdatert 17.01.2024