Bruk fargesirkelen til å lage paletter
Forstå modeller for fargerom
Du har kanskje sett at for eksempel dataprogrammer og apper bruker ulike måter å kode farger på. Koden er den nøyaktige oppskriften for å blande fargen, og ulike måter å blande fargene på kaller vi fargerom. Fargerom er grensene for hvilke farger det er mulig å blande innenfor dette fargerommet. For eksempel kan du blande flere nyanser av hver farge med lys (RGB) enn det er mulig å få til med blekk (CMYK).
RYB-fargerom
Som du sikkert kjenner til fra Ittens fargesirkel, blandes de ulike fargene ved å kombinere primærfargene rød, gul og blå. Dette fargerommet kan forkortet angis som RYB-mode. R: rød, Y: gul (yellow), B: blå. Denne måten bruker vi når vi skal blande fargepigmenter til bruk i kunsten.
CMYK-fargerom
Fargene i trykk angis i et CMYK-fargerom. Skal det trykkes ei bok, brukes det blekk i fire farger: cyan (en blåfarge), magenta (en kald rødfarge), yellow (gul) og svart, som får bokstaven K. (K står for "key-tone" fordi svart brukes for å gi kontrast og dybde i bilder.)
Hver farge får en verdi fra 0 % til 100 %, og dette angir mengden av denne fargen. En ren rødfarge får disse verdiene: C = 0 %, M = 95 %, Y = 91 %, K = 0 %. Her er verken blå eller svart blandet inn. De står med 0 %. Det er mye magenta (95 %) og mye gul (91 %), som gjør rødfargen varmere.
RGB-fargerom
RGB er fargeblanding med lys. Lys av ulik styrke bestemmer fargene på dataskjermer, tv-skjermer og skjermen til mobiltelefonen din. Bokstavene RGB står for rød (R), grønn (G) og blå (B).
Tenk deg tre lamper i disse fargene. Hver lampe kan reguleres med en styrke fra 0 (lampa er av) til 255 (lampa har full styrke). Skrus alle lampene av, får vi svart. Skrus alle lampene på fullt, får vi hvitt. Er den grønne og den blå skrudd av mens den røde står på fullt, får vi rødt. Slik kan alle fargene gjengis med lys, avhengig av hvilke styrke det er på hver lampe. RGB-koden for rød vil bli 255 - 0 - 0.
Hexadecimale-kode
Denne måten å kode farge på vises for eksempel slik: #ff0000. Dette er til bruk for farger på nettsider som skal vises på skjerm. Det er farger blandet ved hjelp av lys.
Dette er egentlig den samme logikken som for RGB-fargerom. Blandingen er lys, og fargene blandes med rødt, grønt og blått.
Bruker vi igjen eksempelet med lampene som beskrevet under RGB-fargerom, kan vi tenke oss at hver lampe nå har fått to brytere. De to første tallene eller bokstavene i koden #ff0000 er bryterne til den røde lampa (R, som har verdien "ff"). De to neste tallene eller bokstavene er til den grønne lampa (G, som har verdien 00), og de to siste er til den blå lampa (B, som også har verdien 00).
Her er det en annen skala på verdiene hvor "f" er den høyeste verdien og 0 er den laveste. Da kan vi se at hvis begge bryterne på den røde lampa står på fullt, mens begge bryterne på den grønne og blå er slått av, får vi koden #ff0000. Full styrke på alle de tre lampene vil gi hvitt lys og få koden #ffffff. Hvilken kode tror du det er for svart? Hva med ren grønn?
Hvert par med brytere på lampene kan ha ulik verdi. På den måten kan de blande alle fargene i ulike nyanser.
Fargekalkulatoren er et gratis verktøy fra Sessions College for Professional Design. Ved å velge RYB-mode, vil du få en fargesirkel som tar utgangspunkt i rødt, gult og blått, på samme måte som Ittens fargesirkel. Velger du RGB, får du lysfarger som tar utgangspunkt i rødt, blått og grønt.
- Gå til Fargekalkulatoren på sessions.edu.
- Velg en farge du vil ha som utgangspunkt. Denne får du opp som en fargeprøve i paletten din.
Velg en harmoni:
Ved å klikke på plusstegnet i skjermbildet under får du opp en forklaring av de ulike fargeharmoniene på norsk.
Ved å krysse av for "Lock" beholder du harmonien, selv om du dreier på punktene.
Hvis du fjerner avkryssing for "Lock" under fargesirkelen, kan du justere hver enkelt farge i paletten din. Beveger du deg inn mot midten i fargesirkelen, blander du inn mer hvitt i fargen. Da får fargen mindre metning.
Til venstre for fargesirkelen kan du regulere hvor mye svarthet du vil ha i hver enkelt farge.
Oppdrag:
- Prøv ut de ulike typene harmonier i fargekalkulatoren.
- Presenter prinsippet for de ulike fargeharmoniene sammen med en fargepalett du har laget.
- Velg ut de fargepalettene du liker best, og lag idéskisser for hvordan du kan bruke dem i en komposisjon med geometriske former.