Hopp til innhold
Oppgave

Diskuter motiv, tema og budskap

Jobb med fagbegrepene motiv, tema og budskap ved å diskutere kunst og litteratur.

Før du gjør denne oppgaven, bør du ha lest fagartikkelen "Motiv, tema og budskap".

Oppgave 1. Motiv, tema og budskap i kunst

Del 1: Jobb alene

Bla gjennom de tre maleriene over. Pass på å ha dem i fullskjerm. Tenk over hva du mener er

  • motiv

  • tema

  • budskap (hvis du mener noen av bildene har budskap)

Skriv gjerne ned noen du kan ha med til diskusjonen i del 2.

Del 2: Diskuter sammen

Sett dere sammen i grupper på tre–fire elever. Fortell hverandre hva dere mener er motiv, tema og budskap i bildene.

Del 3: Oppsummer i klassen

Diskuter sammen i klassen hva dere mener er motiv, tema og budskap i bildene.

Oppgave 2. Motiv, tema og budskap i dikt

Del 1: Jobb alene

Les diktet "Folkebibliotek" av Haile Bizen, en dikter fra Eritrea. Tenk over hva du mener er

  • motiv

  • tema

  • budskap (hvis du mener diktet har budskap)

Skriv gjerne ned noen stikkord du kan ha med til diskusjonen i del 2.

Denne aktiviteten forutsetter bruk av syn. Du kan hoppe over den, ettersom det er andre oppgaver som dekker det samme innholdet.

Del 2: Tegn diktet

Hvordan vil du tegne diktet? Lag en tegning som du synes får fram motiv, tema og/eller budskap.

Del 3: Diskuter sammen

Sett dere sammen i grupper på tre–fire elever. Fortell hverandre hva dere mener er motiv, tema og budskap i diktet. Vis hverandre tegningene dere laget, og forklar hvorfor dere tegnet som dere gjorde.

Oppgave 3. Motiv, tema og budskap i noveller

Del 1: Jobb alene

Les novellen "Gutten" av Margaret Skjelbred. Skriv ned hva du mener er motiv, tema og budskap (hvis du mener novellen har et budskap.).

Del 2: Diskuter sammen

Sett dere sammen i grupper og diskuter hva dere mener er motiv, tema og eventuelt budskap i novellen.

Oppgave 4. Oppsummer skriftlig

  1. Forklar skriftlig og med egne ord hva fagbegrepene motiv, tema og budskap betyr. Du skal ikke bruke hjelpemidler.

  2. Les forklaringene høyt i klassen og gi hverandre tilbakemelding på om forklaringene fungerer.