Hopp til innhold
Oppgave

Beskriv og lag miljøskildringer

I denne oppgaven skal du først lese miljøskildringer og diskutere dem med andre. Etterpå skal du skrive dine egne miljøskildringer.

Oppgave 1. Les og lag miljøskildringer

Del 1: Les en miljøskildring av et rom

  1. Les miljøskildringen av ei stue under

    Jeg åpnet den hvite døra og gikk inn i stua. Lyset fra de store vinduene meg nesten, slik at jeg måtte lukke øynene. Da jeg åpnet dem igjen, så jeg at hele stua hadde en gammel og sikkert veldig dyr, rosa på veggene. Jeg snudde meg til venstre og så en vakker som nok var 200 år gammel. Bak denne hang malerier med motiver fra Bibelen.

    Overalt på veggene hang gamle sort-hvitt-bilder av mennesker fra gamle tider. I taket lyste ei stor . Det var ikke mye plass å gå på, siden gulvet var fylt opp med gamle, dyre møbler i farger som liknet tapeten.

  2. Diskuter med en medelev:

    • Hvordan vil dere beskrive rommet med egne ord?

    • Hvem tror dere bor der?

    • Hva slags hus tror dere har et slikt rom?

    • Hvorfor vil dere beskrive det slik? Var det noe med ordene som blir brukt i beskrivelsen? Marker ord eller setninger som gjøre at dere fikk det dere gjorde.

Del 2: Besøk rommet

  1. Miljøskildringen dere nettopp leste, var en skildring av rommet under. Besøk rommet. Det er et 360-bilde, så dere kan bevege dere rundt i rommet med musetasten eller ved hjelp av touch-skjerm på mobile enheter. Trykk gjerne på symbolet øverst i høyre hjørne for å få fullskjerm.

  2. Diskuter i par: Var rommet slik dere så for dere? Hvorfor (ikke)?

Del 3: Skriv en egen miljøskildring

Velg en av oppgavene under:

Oppgave 1

  1. Nå skal dere skrive en miljøskildring av et 360-rom. "Gå inn i" rommet under. Lag en miljøskildring av rommet. Bruk ordlista under 360-bildet hvis du trenger hjelp til gloser.

  2. Les miljøskildringen høyt for en medelev. Hadde dere beskrevet rommet likt?

Oppgave 2

Lag en miljøskildring av et rom du kjenner godt.

Ordforklaring:

En ovn
er noe som gir varme i et hus. Den kan være elektrisk, eller du kan legge ved i den.
En duk
er tøy du legger oppå bordet for å beskytte det, eller for at det skal se pent ut.
Ei vugge
er ei lita seng du kan bevege på (vugge) for at babyer skal sove.
En kommode
er et skap med skuffer til å legge klær i.
Et pledd
er et teppe, et stoff, som du for eksempel legger i ei seng (et sengepledd).
Blonder
er et tynt stoff, ofte hvitt og med mønster. Gardiner og duker er ofte laget av blonder.

Oppgave 2. Les en miljøskildring fra en roman

Miljøskildringen under er de første setningene i kriminalromanen Blod på snø av Jo Nesbø.

  1. Les miljøskildringen under.

  2. Beskriv stemningen i teksten.

  3. Diskuter med en medelev:

    • Vil dere beskrive stemningen likt? Forklar for hverandre.

    • Hvordan skriver Nesbø for å lage en spesiell stemning?

  4. Den siste setningen kommer som en overraskelse, eller en kontrast til resten av miljøskildringen. Forklar hvorfor.

Snøen dansa som i lyset under . , visste ikke om den ville opp eller ned, lot seg bare føre av den helvetes, iskalde vinden som kom inn fra det store mørket over Oslofjorden. Sammen de, vinden og snøen, rundt og rundt i mørket mellom de på kaia. Til vinden ble lei og satte fra seg innerst ved veggen. Der hadde den tørre, gjennomblåste snøen sammen under skoene på mannen jeg akkurat hadde skutt. (Nesbø, 2015, s. 7)

Oppgave 3. Skriv en kort miljøskildring

Velg en av oppgavene under:

  1. Skriv en kort miljøskildring, cirka 5–6 setninger, av et sted du vet om utendørs. Ta med en beskrivelse av været, og hvordan det ser ut rundt deg. Bruk gjerne miljøskildringen over til inspirasjon.

  2. Lag en miljøskildring til bildet under.

Les og få tilbakemelding

  1. Les miljøskildringen din for en medelev.

  2. Var det noen som fikk til en skildring de ble fornøyd med? Les gjerne høyt i klassen.

Kilde

Nesbø, J. (2015). Blod på snø. Aschehoug.

Relatert innhold

Fagstoff
Miljøskildring

Om miljøskildring i skjønnlitteratur. Tilrettelagt for deg som har norsk som andrespråk.