Egenvurdering
Egenvurdering apputvikling og prototyping
Har du lært det viktigste i dette emnet? Test deg selv.

Hva kan du om apputvikling og prototyping?
Jeg vet forskjellen på en native app og web-basert app.
Jeg kan lage ulike skisser og wireframes av apper og nettsider.
Jeg kan lage en digital prototype av en app.
Jeg kan designe og programmere en brukervennlig app.
Jeg vet forskjellen på wireframe som er low fidelity og en wireframe som er high fidelity.
Jeg vet at det det hensiktsmessig å brukerteste web-innhold under utvikling.
Jeg vet om ulike roller i web-utvikling og hva forskjellen på en UX-designer og en UX-utvikler er.
Kan du begrepene?
Regler for bruk av bildet:
- Denne lisensen gir deg rett til å dele og bruke dette innholdet på visse vilkår.
- Du må alltid oppgi hvem som har laget innholdet.
- Tittel: Wireframe
- Opphaver: Fotograf Aleksandar Urošević
- Kilde: https://www.flickr.com/photos/urke/3223200963
prototyping (web-utvikling)
Prototyping er å lage en modell av hvordan en web-side eller app skal se ut og fungere.
Prototypen kan være en tegning, en skisse, en wireframe, en klikkbar modell eller en programmert løsning.
Prototyper brukes til brukertesting tidlig, underveis eller mot slutten av en produksjonsprosess. Tilbakemeldinger fra bruker(e) lar web-utvikleren tilpasse løsningen bedre til brukerens behov.
Dalen, O. & Rønjum, E.H. (2012). Slik lykkes du endelig med innhold på nett. Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke.
brukeropplevelse/UX (digitale medier)
Brukeropplevelse er den opplevelsen du har når du beveger deg på et nettsted, i en app eller i et dataspill.
Å skape en god brukeropplevelse er et sentralt mål for arbeid med design av digitale medier. Da må struktur og interaksjonsdesign (UX) virke sammen med den visuelle utformingen.
native app
En native-applikasjon eller native app er en app som du kan laste ned direkte til telefonen eller nettbrettet gjennom App Store, Google Play eller tilsvarende tjenester. Den ligger lagret på mobilen eller nettbrettet og vil kunne trenge oppdateringer.
Til sammenligning er en web-basert applikasjon en app som vises i nettleseren.
Regler for bruk av bildet:
- Denne lisensen gir deg rett til å dele og bruke dette innholdet på visse vilkår.
- Du må alltid oppgi hvem som har laget innholdet.
- Du kan bare dele innholdet med samme lisens som det opprinnelige innholdet.
- Tittel: Native app og web-basert app
- Opphaver: Illustratør Stina Åshildsdatter Grolid
web-basert app
En web-basert applikasjon er en nettside som er optimalisert for smarttelefoner. Denne vises gjennom URL i nettleseren på mobilen.
Web-baserte apper er både billigere å utvikle og billigere å få ut på markedet enn native apper som du må laste ned til telefon eller nettbrett. Web-baserte apper kan ligge som snarvei på startskjermen.
Regler for bruk av bildet:
- Denne lisensen gir deg rett til å dele og bruke dette innholdet på visse vilkår.
- Du må alltid oppgi hvem som har laget innholdet.
- Du kan bare dele innholdet med samme lisens som det opprinnelige innholdet.
- Tittel: Native app og web-basert app
- Opphaver: Illustratør Stina Åshildsdatter Grolid
low fidelity- wireframe
En low fidelity-wireframe en enkel skisse over hvordan en nettside kan bygges opp visuelt. Skissen lages på papir eller digitalt.
I en low fidelity-wireframe blir det ofte brukt firkanter, streker og ikoner i utformingen for å visualisere oppsettet av nettsiden eller appen.
Regler for bruk av bildet:
- Denne lisensen gir deg rett til å dele og bruke dette innholdet på visse vilkår.
- Du må alltid oppgi hvem som har laget innholdet.
- Tittel: Wireframe
- Opphaver: Fotograf baldiri
- Kilde: https://search.creativecommons.org/photos/aa440b4d-f0ac-4d1c-93da-8f837f1192f5
high fidelity-wireframe
En high fidelity-wireframe er en troverdig skisse av hvordan en nettside kan se ut før den er programmert og utviklet.
Den viser oppsett og design av en mulig nettside og kan virke veldig realistisk. Slik kan oppsettet til nettsiden bli testet og presentert og videre bli justert før selve nettsiden blir produsert.
Regler for bruk av bildet:
- Det er bare den som har laget innholdet som kan endre, publisere og gi andre rett til å bruke innholdet.
- Tittel: Enkle og avanserte wireframes
- Opphaver: Christian Bilstad
- Rettighetshaver: HB Bits
Regler for bruk av bildet:
- Denne lisensen gir deg rett til å dele og bruke dette innholdet på visse vilkår.
- Du må alltid oppgi hvem som har laget innholdet.
- Tittel: Wireframe
- Opphaver: Fotograf baldiri
- Kilde: https://search.creativecommons.org/photos/aa440b4d-f0ac-4d1c-93da-8f837f1192f5
brukertesting (medieproduksjon)
Brukertesting er å teste ut løsninger og funksjonalitet på potensielle brukere underveis i en produksjonsprosess. Tilbakemeldingene brukes til å forbedre og tilpasse en løsning slik at den blir bedre egnet til brukerne. Brukertesting kan gjøres i alle stadier av en produksjonsprosess.
UX-designer
En UX-designer jobber med brukeropplevelse i utvikling av digitale løsninger. Designeren prioriterer, plasserer og utformer elementer i en app eller på en nettside.
Valg og design av ikoner, farger og et helhetlig design skal dekke brukerens behov og bidra til en god brukeropplevelse.
UX-utvikler
En UX-utvikler koder en app eller en nettside. Utvikleren tar utgangspunkt i et UX-design og finner de tekniske løsningene som gjør at det vil fungere optimalt. Kodingen virkeliggjør prototypen til UX-designeren.
app
En app, eller applikasjon, er en programvareløsning lagd for mobile enheter som smarttelefoner og nettbrett. En app har som oftest bare én funksjon eller noen få spesielle oppgaver.
programmering
Programmering er å lage koder som instruerer datamaskiner til å utføre bestemte oppgaver.
På samme måte som at språk har forskjellig grammatikk, har programmeringsspråk ulike sett instrukser og regler når koden skal skrives.