Hopp til innhold
Fagartikkel

Hva er en micro:bit?

Mikrokontrollere fins i mange varianter og kan programmeres med ulike programmeringsspråk. En av disse kontrollervariantene er micro:bit. Dette er en liten programmerbar datamaskin som er designa for å gjøre læring om programmering og elektronikk enkelt og gøy!

Mikrokontroller fra Micro:bit.

En micro:bit registrerer bevegelse i alle retninger, også vridning.

Hva er en micro:bit?

En micro:bit er en enkel, programmerbar mikrokontroller som er utvikla for å introdusere barn og nybegynnere til programmering og elektronikk. Den blei utvikla av BBC i samarbeid med flere partnere, og den første versjonen blei lansert i 2015.

Micro:biten er på størrelse med ei fyrstikkeske (4 x 5 cm), noe som gjør den lett å handtere og ta med seg. Den er utstyrt med ei rekke innebygde funksjoner og sensorer. For eksempel har den en LED-matrise på 5 x 5 piksler som kan brukes til å vise enkle bilder og tekst, og den har to programmerbare knapper som kan brukes som innganger.

I tillegg til LED-matrisen og knappene har micro:biten innebygde og magnetometre (kompass), som gjør det mulig å registrere bevegelse og retning. Den har også innebygd Bluetooth for trådløs kommunikasjon og kontaktflater (pads) som gjør det enkelt å kople til og programmere eksterne sensorer og komponenter.

Micro:bit kopla til et koplingsbrett fra Kitronik.

Micro:bit som er kopla til et koplingsbrett.

Programmering av en micro:bit

Micro:biter kan blant annet kodes ved hjelp av blokkbasert programmering. Denne metoden gjør det enkelt å lære grunnleggende koding og programmering. Du kan bruke en blokkbasert programmeringseditor som heter Microsoft MakeCode, som er tilgjengelig fra en hvilken som helst nettleser via makecode.microbit.org.

Her kan du programmere ved å dra og slippe kodeblokker for å lage programmer. Micro:bitene støtter også tekstbasert programmering med språk som Python og JavaScript. Tekstbasert programmering gir mer avanserte muligheter for erfarne brukere.

Micro:biter er populære i utdanningsmiljøer fordi de er enkle å bruke og gir en praktisk introduksjon til programmering og elektronikk. De kan brukes til et bredt spekter av prosjekter, fra enkle spill og animasjoner til mer komplekse innretninger som roboter og interaktive gjenstander.