Beskrivelse og anbud i interiørfaget
Et anbud er et bindende tilbud om å utføre et arbeid og levere varer eller tjenester. Oppdragsgiver ønsker å sammenligne priser, kvalitet og tidsramme fra flere. Du må sette deg godt inn i betingelsene fra oppdragsgiver før du kan gi et tilbud.
Anbud i interiørbransjen
Det er regler for hvem som kan få lov til å levere møbler til offentlige bygg. Disse reglene er det viktig å sette seg inn i. Til private firmaer og hjem kan man fritt velge hvor man ønsker å kjøpe inventar, men alle kunder ønsker å få best mulig tilbud på det de skal kjøpe inn. Derfor lages det en beskrivelse som legges ut på anbud.
Det er vanlig å invitere minst tre firmaer til å gi pristilbud.
Store firmaer kan inngå rammeavtaler. Dette er en avtale bedrifter inngår med én bestemt leverandør. Kunden får da de aller beste prisene mot at det kun er det ene firmaet som leverer alle møbler.
Som interiørdesigner lager du en beskrivelse på vegne av kunden din. Tenk deg at du har laget et forslag til komplett møbleringsløsning til en kunde. Dette skal nå settes opp i et skjema, slik at det er enkelt for tilbyder å gi pris, og slik at det er lett for deg å sammenligne priser. Det er flere måter å lage slike skjema på, men et regneark er fint å bruke.
Skjemaet bør inneholde:
produktnavn
bilde av produktet
materiale og farge
antall
åpen plass for enhetspris (fylles ut av leverandør)
åpen plass for totalpris (fylles ut av leverandør)
Filer
- Eksempel anbudsskjema(XLSX)
Relatert innhold
Lag en beskrivelse av hvordan en kunde kan møblere et rom. Bruk nettsider som viser priser på møbler du har plukket ut, og sett dem inn i et skjema.
Hugsted, R.A. & Benestad H. (2022, 14. mars). Anbud. Store norske leksikon. https://snl.no/anbud