Iram Haqs kortfilm Skylappjenta egner seg godt som tverrfaglig ressurs i norsk, kommunikasjon og kultur, mediefag og samfunnsfag. Her følger en oversikt over fag, trinn og læringsmål til oppgavene du finner i læringsstien.

Norsk
I norskfaget åpner Skylappjenta, som en samtidstekst, for å drøfte både kulturmøter og kulturkonflikter i det norske samfunnet. Filmen tar utgangspunkt i et kjent eventyr og bidrar til at elevene kan lære mer om eventyrsjangeren når de skal jobbe med fortellemåter i myter og folkediktning.
Læringsmål: Vurder hvordan filmskaperne har benyttet dramaturgi som virkemiddel i filmen.
Kommunikasjon og kultur 1
Filmen åpner for interessante diskusjoner om utfordringer ved tverrkulturell kommunikasjon og identitet.
Læringsmål: Etter å ha sett Skylappjenta skal du kunne diskutere forholdet mellom kultur, individ og samfunn med utgangspunkt i filmen.
Medier og kommunikasjon Vg1
I medier og kommunikasjon er filmen interessant fordi den bruker et eventyr til å fortelle en moderne historie. Filmen gir elevene mulighet til å lære mer om filmspråk, fortelleteknikk og dramaturgi som igjen kan være nyttig i elevenes egne medieproduksjoner.
Læringsmål: Etter å ha sett filmen skal du skrive et filmmanus.
Samfunnsfag Vg1
Skylappjenta viser både kulturmøter og kulturkonflikter og sier noe om hvordan det er å leve i et flerkulturelt samfunn.
Læringsmål: Bruk filmen som utgangspunkt til å diskutere utfordringer og muligheter i det flerkulturelle Norge.
Medie- og informasjonskunnskap Vg3
Skylappjenta framstiller karakterene på en karikert og stereotyp måte. Det er viktig å kunne forholde seg kritisk til medias framstillinger siden disse er med på å forme vår oppfatning av minoritetsgrupper.
Læringsmål: Du skal beskrive hvordan karakterene i filmen er framstilt, og vurdere hvilke filmatiske virkemidler som er benyttet i framstillingen.