Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Vurdere og drøfte ulike metodiske valg

I denne oppgaven skal du få presentert ulike forskningsspørsmål. Målet med oppgaven er at du skal få øve deg på å velge en metode og argumentere for den valgte metoden.
Jente og gutt sitter med en PC i forgrunnen. Lærer skriver på tavla i bakgrunnen. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Her skal du øve deg på å drøfte og vurdere fordeler og ulemper med kvalitativ og kvantitativ metode i ulike tenkte problemstillinger. Sammenlign gjerne svarene dine med en medelev sine svar, eller diskuter casene/oppgavene i små grupper. Noter stikkord underveis, så kan klassen diskutere i plenum til slutt.

Case 1. Rusmiddelbruk i den videregående skole

Du skal undersøke rusmiddelbruk blant unge ved din skole. Du har denne problemstillingen som utgangspunkt:

I hvilken grad er rusmidler utbredt blant ungdom på videregående?

Diskuter og drøft hvilken metode som ville ha vært best egnet til å få svar på problemstillingen din. Er det flere enn én metode som kunne ha vært aktuell? Hvordan kunne du ha kombinert flere metoder for å få et godt grunnlag for forskningsspørsmålet ditt? Hvilke ulemper medfører den valgte metoden? Hvilke etiske utfordringer kan metoden du valgte, ha?

Case 2. Motivasjon under hjemmeskole

Etter hjemmeskoleperiodene i 2020 og 2021 har du fått i oppdrag av skolen din å undersøke hvordan hjemmeskolen påvirket elevenes motivasjon for skolearbeid. Du skal gjennomføre samfunnsvitenskapelige undersøkelser, og du skal prøve å finne svar på dette forskningsspørsmålet:

Hvordan påvirket hjemmeskole elevenes motivasjon for skolearbeid?

Diskuter og drøft hvilken metode som ville ha vært best egnet til å få svar på problemstillingen din. Er det flere enn én metode som kunne ha vært aktuell? Kunne du ha kombinert flere metoder for å få et godt grunnlag for forskningsspørsmålet ditt? Hvilke ulemper medfører den valgte metoden? Hvilke etiske dilemmaer kan oppstå?

Case 3. Å være elev i sosiologi og sosialantropologi i videregående skole

Du skal undersøke hvordan det er å være elev i sosiologi og sosialantropologi på en annen skole i fylket. Formuler en egen problemstilling som du vil undersøke nærmere. Hvilken metode er best egnet for å finne likheter og forskjeller mellom din egen hverdag og klassen du skal undersøke? Hvilke ulemper kan din valgte metode medføre? Hvilke etiske dilemmaer kan oppstå når du skal undersøke en annen klasse?

Case 4. Feltarbeid i Punjab-provinsen i Pakistan

Du er student på masterstudiet i sosialantropologi ved et universitet i Norge. Du har valgt å fordype deg i kvinners rolle i den pakistanske kulturen. Du har nå fått avtalt at du kan dra på utveksling, og du kan dermed gjennomføre feltarbeidet ditt i Punjab-provinsen i Pakistan.

Hvorfor er feltarbeid en egnet metode å bruke i dette forskningsprosjektet? Hvordan skiller feltarbeidet seg fra andre kvalitative metoder? Kunne du ha valgt andre metoder for å undersøke kvinners rolle i den pakistanske kulturen, i så fall hvilke metoder? Diskuter hvilken metode som er best egnet til å undersøke denne problemstillingen / dette forskningsspørsmålet.

Når du kommer ned til Punjab, merker du straks at feltarbeidet vil by på utfordringer. Området du kommer til, er styrt av en klan, og klanlederen (som er mann) ønsker ikke at en utenforstående forsker skal snakke med kvinnene i landsbyen. Hvordan kan du løse dette? Hvordan kan du på best mulig måte få samlet inn den informasjonen du trenger til oppgaven din, men samtidig beholde en god relasjon til klanlederen?

Case 5. Egenvalgt tema og problemstilling

  1. Velg deg et sosiologisk eller sosialantropologisk tema som du ønsker å finne ut mer om.

  2. Formuler en problemstilling som du ønsker å undersøke nærmere.

  3. Gjør deretter rede for hvordan du vil få svar på spørsmålet ditt (metode og datainnsamling).

  4. Forklar hvorfor du har valgt denne metoden, og se på fordeler og ulemper til denne metoden. Hvilke etiske utfordringer kan oppstå i forskningsarbeidet ditt? Hvordan kan du sikre at undersøkelsen din faktisk får svar på forskningsspørsmålet ditt (validitet)? Vil undersøkelsen din være troverdig og utført på en slik måte at resultatene er til å stole på (reliabilitet)?

  5. Har andre forsket på det samme temaet tidligere? Hvordan undersøkte de i så fall temaet?

CC BY-SASkrevet av Ida Baalsrud.
Sist faglig oppdatert 10.06.2021

Læringsressurser

Kvalitativ metode